چربی‌سوزی بدن با روش های ساده

چربی سوزی بدن در افراد مختلف به عوامل زیادی بستگی دارد. راه‌هایی که با افزایش متابولیسم بدن، انرژی‌سوزی بدن را بالا می‌برند و وزنتان را کاهش می‌دهند را چربی‌سوزی بدن می‌گویند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با راه‌های راحت چربی سوزی آشنا کنیم.

چربی‌سوزی بدن با روش های ساده

چربی سوزی بدن در افراد مختلف به عوامل زیادی بستگی دارد. راه‌هایی که با افزایش متابولیسم بدن، انرژی‌سوزی بدن را بالا می‌برند و وزنتان را کاهش می‌دهند را چربی‌سوزی بدن می‌گویند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با راه‌های راحت چربی سوزی آشنا کنیم.

روش‌های موثر برای چربی‌سوزی بدن

راه‌های آسان زیادی وجود دارند که باعث می‌شود وزنتان کم شود و یا بعد از یک رژیم غذایی سخت، شما را در وزن دلخواهتان نگه دارد و خوش اندام بمانید. راه‌هایی که باعث افزایش سوخت انرژی در بدن می‌شود و چربی‌ها و کالری‌های ذخیره‌شده در بدن را مصرف می‌کند.

سن یکی از عوامل تاثیرگذار بر متابولیسم انرژی بدن است. هرچه سن انسان بالا می‌رود، بدن انرژی کمتری مصرف می‌کند و همین باعث چاقی در فرد می‌شود. ژنتیک، میزان فعالیت روزانه و ترکیب رژیم غذایی از دیگر عوامل موثر بر چربی‌سوزی بدن هستند.

در کنار عوامل تاثیرگذار بر متابولیسم بدن، راه‌هایی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانیم انرژی بیشتری مصرف کنیم. با استفاده از این روش‌ها می‌توانیم وزنمان را کنترل کنیم و دچار چاقی نشویم. عواملی مثل دمای محیط زندگی، ورزش کردن و فعالیت‌های منظم و مصرف زیاد غذاهای تند و پرادویه همگی باعث افزایش سوخت و ساز و چربی‌سوزی بدن و در نتیجه بدنی سالم‌تر می‌شود.

دمای محیط زندگی

هر چه محیطی که در آن زندگی می‌کنید گرمتر باشد، لاغرتر خواهید بود. می‌پرسید چرا؟ چون انرژی بیشتری برای انجام کارها مصرف می‌شود. تحقیقات نشان داده افرادی که در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنند، به طور میانگین 15% بیشتر از افرادی که در مناطق معتدل زندگی می‌کنند، انرژی مصرف می‌کنند. گفته می‌شود این یکی از دلایل مهم چاقی افراد در مناطق معتدل نسبت به مخصوصا سیاه‌پوستانی است که در مناطق گرم زندگی می‌کنند.

خوراکی‌های تند و ادویه‌جات

اولین چیزی که با شنیدن خوراکی تند به ذهن می‌آید فلفل است. فلفل این سبزی خوش رنگ و خوش طعم تاثیر زیادی بر چربی‌سوزی بدن و سلامتی دارد و کارشناسان توصیه می‌کنند که فلفل را همیشه در برنامه‌ی غذایی روزانه خود قرار دهیم.

فلفل حاوی ماده‌ای به نام کاپسایسین است که باعث ایجاد گرمای زیاد در سیستم گوارش می‌شود. این گرما انرژی زیادی برای هضم و گوارش مواد غذایی مصرف می‌کند. برای همین هندی‌ها که در دنیا معروف به خوردن غذاهای تند هستند، اکثرا لاغرند. دارچین، فلفل و زنجبیل نمونه‌هایی از خوراکی‌های تند هستند.

نسبت حجم به سطح

هرچه فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید، توده‌های ماهیچه‌ای بیشتر و به همان نسبت توده‌های چربی کمتری خواهید داشت. آقایان نسبت به خانم‌ها ماهیچه‌های بیشتری دارند. بدن برای حفظ این توده‌ی ماهیچه‌ای انرژی مصرف می‌کند. در نتیجه حتی در حالت استراحت هم مردان بیشتر از زنان انرژی مصرف می‌کنند. یکی از دلایل زود چاق شدن زنان نسبت به مردان هم همین توده‌های ماهیچه‌ای کم در مقابل توده‌های چربی زیاد، است.

نوشیدنی‌های کافئین‌دار فنجان قهوه
چای و قهوه از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های کافئین‌دار در سراسر جهان هستند.

نوشیدنی‌های کافئین‌دار

نوشیدنی‌های کافئین‌دار متابولیسم بدن را افزایش می‌دهند و باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن می‌شوند. مواد کافئین‌دار با نشستن به جای انتقال دهنده‌های عصبی، احساس خستگی را کاهش می‌دهند. کاهش احساس خستگی در بدن، باعث افزایش فعالیت روزانه‌ی بدن در نتیجه افزایش چربی‌سوزی بدن و کاهش وزن می‌شود. البته مواظب باشید در این زمینه زیاده‌روی نکنید.

روغن‌های گیاهی چربی‌سوز

روغن‌های گیاهی حاوی ماده‌ای به نام «آنتول» هستند. این ماده باعث سرعت بخشیدن به چربی‌سوزی بدن می‌شود. روغن لیمو‌ترش نمونه‌ای از روغن‌های گیاهی چربی‌سوز است. برای مصرف این روغن یک قطره از آن را روی یک حبه قند بریزید و مصرف کنید. این کار را روزی سه بار و به مدت دو سه هفته تکرار کنید.

روغن گیاهی چربی‌سوز دیگر روغن گیاهی امگا 3 است. امگا 3 مانع تشکیل سلول‌های چرب و انباشته شدن آنها در بدن می‌شود. متخصصان معتقدند امگا 3 با جایگزین کردن چربی‌های مفید اشباع نشده و به جای چربی‌های مضر اشباع شده به کاهش وزن در افراد کمک می‌کند.

نقش غده‌ی تیروئید در چربی‌سوزی بدن

یکی از غده‌های مهم که در تنظیم سوخت و ساز و متابولیسم بدن تاثیرگذار است، غده‌ی تیروئید است. این غده میزان مصرف انرژی بدن را کنترل می‌کند. اگر فعالیت غده‌ی تیروئید بیشتر شود که به آن اصطلاحا «پرکاری تیروئید» می‌گویند، سوخت و ساز بدن نیز افزایش می‌یابد که این کار منجر به لاغری در فرد مبتلا می‌شود. برعکس این عمل، «کم‌کاری تیروئید» هم باعث ذخیره‌ی انرژی در بدن شده و فرد را دچار چاقی می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان