رژیم غذایی کم چرب برای سلامتی تضمین است یا تهدید؟

این روزها کمتر کسی است که به سلامتی و تناسب اندام فکر نکند. این دغدغه ذهنی آن‌قدر داغ شده که انواع و اقسام رژیم‌های غذایی، روز به روز در حال رشد است

رژیم غذایی کم چرب برای سلامتی تضمین است یا تهدید؟

این روزها کمتر کسی است که به سلامتی و تناسب اندام فکر نکند. این دغدغه ذهنی آن‌قدر داغ شده که انواع و اقسام رژیم‌های غذایی، روز به روز در حال رشد است. از رژیم غذایی یک هفته‌ای بگیرید تا رژیم غذایی کم چرب و کم کربوهیدرات. اما آیا این نوع رژیم‌های غذایی، مخصوصا رژیم غذایی کم چرب، کاهش وزن و به دنبال آن تناسب اندام را به همراه خواهد داشت؟ یا برای سلامتی نوعی تهدید به حساب می‌آید؟ تا به انتها با روزچین همراه باشید تا جواب این سوال را با هم بررسی کنیم.

رژیم غذایی کم چرب

حتما شما هم نام رژیم غذایی کم چرب را شنیده‌اید و می‌دانید که برخی رژیم‌های غذایی بر حذف یا کم کردن چربی در رژیم غذایی تاکید دارند. اما همه ما به خوبی آگاه هستیم که اعتدال و میانه‌روی کلید اصلی موفقیت است. قبل از اینکه برای انتخاب یک رژیم غذایی کم چرب اقدام کنید، مطالب زیر که نتیجه بررسی محققان در این زمینه است را حتما بخوانید و آگاهانه تصمیم بگیرید.

رابطه یک رژیم غذایی کم چرب با جذب ویتامین‌ها

رژیم غذایی کم چرب
رژیم غذایی کم چرب، مانع جذب ویتامین‌ها

مصرف رژِیم غذایی کم چرب، می‌تواند در جذب ویتامین‌های محلول در چربی (نظیر ویتامین‌های A,D,E,K)، اختلال ایجاد کند. این ویتامین‌ها محلول در چربی هستند و بدن برای جذب آن‌ها نیاز به چربی موجود در مواد غذایی دارد. این ویتامین‌ها اغلب در کبد و بافت چربی ذخیره می‌شوند و در بسیاری از عملکردهای بدن از جمله رشد، ایمنی و ترمیم سلول‌ها اهمیت دارند.

رژیم غذایی کم چرب و افزایش ریسک مرگ

طبق آمار و ارقام موجود، پائین‌ترین ریسک مرگ در افرادی است که سه تا چهار وعده (معادل 375 تا 500گرم) در روز، میوه، سبزیجات و حبوبات مصرف می‌کنند. اما نتایج یک مطالعه جهانی نشان می‌دهد که استفاده از یک رژیم غذایی کم چرب و پر کربوهیدرات، ممکن است با افزایش ریسک مرگ زودهنگام همراه باشد.

این یافته‌ها می‌تواند توضیح دهنده دلیل این موضوع باشد که چرا مردم برخی جوامع نظیر مردم جنوب آسیا که چربی کمتر و مقادیر بالاتری کربوهیدرات مصرف می‌کنند، با نرخ بالاتری از مرگ و میر مواجه‌اند. این مطالعه جهانی، شامل بیش از 135 هزار نفر، از 5 قاره جهان بود که به طور میانگین، 7٫5 سال تحت نظر بودند.

تاثیر رژیم غذایی کم چرب بر روح و روان

رژیم غذایی کم چرب
رژیم غذایی کم چرب و خطر افسردگی…

جالب است بدانید که 60 درصد مغز آدمی را چربی‌ها تشکیل داده‌اند و لایه چرب در مغز بر خلق و خوی شما تاثیر می‌گذارد. رژیم غذایی کم چرب باعث کاهش سطح چربی مغز شده و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به افسردگی را به همراه دارد.

علاوه بر این، کمبود اسیدهای چرب امگا 3 منجر به ابتلا به بیش فعالی، اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی می‌شود. البته در اینجا منظور چربی‌های مفید است چرا که مصرف بیش از حد چربی‌های مضر، خود عامل تشدید افسردگی است.

سلامت قلب را با یک رژیم اشتباه به خطر نیندازید

رژیم‌های غذایی کم چرب، در کاهش سطوح کلسترول و بیماری‌های قلبی نقش دارند. اگر رژیم غذایی‌تان بسیار کم چرب باشد، سطح کلسترول مفید (HDL) پایین می‌آید و این موضوع خطرآفرین است. چرا که وقتی نسبت HDL نامتعادل باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد.

سال‌ها اعتقاد بر این بود که مصرف زیاد چربی باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی می‌شود. اما مطالعات اخیر ثابت کرده‌اند افرادی که از رژیم غذایی مبتنی بر چربی‌های مفید پیروی می‌کنند، با کاهش ریسک ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و چاقی مواجه‌اند.

چربی، عاملی تاثیرگذار برای کاهش وزن

اگرچه ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما چربی در حقیقت عامل مهمی در حفظ سلامت و کاهش وزن است. از آنجایی که چربی به بسیاری از فرآیندهای متابولیک کمک می‌کند، همه چربی‌هایی که مصرف می‌کنیم بلافاصله به ذخایر چربی اضافی در بدن تبدیل نمی‌شوند. علاوه بر این، مصرف چربی با احساس سیری برای مدت زمان طولانی‌تری همراه است و از این رو، به پیشگیری از پرخوری و هوس‌های قندی که محرک افزایش چربی در بدن هستند، کمک می کند.

یک رژیم غذایی مناسب و متعادل

رژیم غذایی کم چرب

دو مطالعه که در سالنامه پزشکی بین‌الملل «Annals of International Medicine» ارائه شدند، به مقایسه رژیم غذایی کم کربوهیدارت، با چربی بالا در برابر رژیم غذایی کم چرب در زمینه کاهش وزن و سلامت قلب پرداختند.

پس از گذشت یک سال، نتایج کسب شده از این دو مطالعه، بهبود قابل توجه برای افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدارت، با چربی بالا را دنبال می کردند را نشان دادند. به علاوه، این مطالعه که طی یک بازه زمانی شش ساله با حضور 98 هزار زن انجام شد، نشان داد که رژیم غذایی پر چرب، شرکت کنندگان را در معرض ابتلا به بیماری «» قلب قرار نداده است.

همان گونه که مطالعات نشان داده‌اند، یک رژیم غذایی پر چرب که حاوی منابع سالم چربی و پروتئین‌ها است با اختلاف بسیار، گزینه‌ای سالم‌تر و کارآمدتر برای حفظ تناسب اندام و سلامت قلب است. شاید به جای تعیین برنامه‌ای که در آن انرژی و چربی کمتری وجود دارد و باعث ناراحتی، گرسنگی و نادیده گرفتن برنامه می‌شود، بهتر باشد به خودتان بگویید هر مقدار غذایی که می‌توانی مصرف کن، اما با روشی درست و تا هنگامی که سیر شوی!🙂

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان