ماهان شبکه ایرانیان

راهنمای مراقبت از پوست کودک

پوست کودک به طرز شگفت‌انگیزی صاف و خاص است. پوست کودک مثل یک لایه‌ی محافظ در برابر دنیای خارج عمل می‌کند. پوست کودک شما نقش مهمی در حفظ سلامتی او و محافظت او در مقابل خارش، میکروب‌ها و باکتری بازی می‌کند. پوست همچنین دمای بدن کودک را تنظیم می‌کند.

پوست کودک به طرز شگفت‌انگیزی صاف و خاص است. پوست کودک مثل یک لایه‌ی محافظ در برابر دنیای خارج عمل می‌کند. پوست کودک شما نقش مهمی در حفظ سلامتی او و محافظت او در مقابل خارش، میکروب‌ها و باکتری بازی می‌کند. پوست همچنین دمای بدن کودک را تنظیم می‌کند.

پوست کودک با پوست بزرگسالان تفاوت دارد. شاید پوستشان کامل به نظر برسد اما خصوصاً در طول سال اول نیازمند مراقبت بیشتری است. در مقایسه با پوست بزرگسالان پوست کودک شما:

  • 30٪ نازک‌تر است.
  • رطوبت خود را به سرعت از دست می‌دهد.
  • تمایل بیشتری به خارش دارد.
  • آب را به سرعت جذب خود می‌کند و به همان سرعت هم از دست می‌دهد.

به خاطر همین حساسیت، پوست کودک نیازمند محافظت بیشتری در مقابل تغییرات آب و هوایی و محصولات مراقبتی است. پس باید از روش‌ها و محصولاتی استفاده کنید که به طور خاص برای کودکان طراحی شده‌ است.

وقتی که شما کودک خود را حمام می‌کنید و یا از مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید، کاری بیش از مراقبت پوست برای او انجام می‌دهید. شما با کشیدن دست‌های خود روی پوست او رابطه‌ای عمیق را بین خود و کودک ایجاد می‌‌کنید.

ضد آفتاب

 

پوست کودک را در مقابل آفتاب محافظت کنید

 باید تا 6 ماهگی کودکان را از معرض مستقیم نور خورشید حفظ کرد. وقتی با کودک خود بیرون می‌روید و هوا آفتابی است دلبند خود را با لباس بپوشانید. از یک کلاه کوچک بامزه استفاده کنید تا از سر و گونه‌های او محافظت کنید. البته لباس‌های سبکی را انتخاب کنید تا او گرمش نشود. از کرم ضد آفتاب هم برای قسمت‌هایی که در معرض نور خورشید قرار دارند استفاده کنید.

 

از او در مقابل گزند حشرات محفاظت کنید

حشرات بخشی از دنیای خارج ما هستند. همان لباس‌هایی که پوست آنها را در مقابل نور خورشید محافظت می‌کند می‌تواند آنها را در مقابل نیش حشرات نیز محافظت کند. محصولاتی که برای جلوگیری از گزش حشرات و مخصوص کودکان هستند را می‌توانید برای کودکان 2 ماهه به بالا استفاده کنید. محصول را ابتدا روی دست خود اسپری کنید بعد به پوست کودک بمالید. وقتی دوباره به داخل خانه برگشتید این محصولات را از روی پوست او پاک کنید.

پدر و کودک

 

لباس های نوی کودک را قبل از پوشاندن حتما بشویید

لباس‌ نوی کودک را قبل از پوشاندن حتماً بشویید شما نمی‌دانید که این لباس‌ها کجا بوده‌اند. نیازی نیست از مواد شوینده‌ی لباس مخصوص کودکان استفاده کنید با همان مواد شوینده‌ی بزرگسالان هم می‌توانید این کار را انجام بدهید. البته اگر پزشک تشخیص داد که مشکل پوستی کودک شما ناشی از این مواد است حتماً‌ آنها را تغییر بدهید.

خرید

 

محصولات مراقبتی مخصوص به آنها را تهیه کنید

شما احتمالاً از این موضوع آگاه هستید که تا آنها یکساله نشده‌اند از محصولات مخصوص بزرگسالان استفاده نکنید. این محصولات معمولاً عاری از هرگونه رنگ، عطر و مواد سمی هستند. محصولی را خریداری کنید که حاوی کمترین ترکیبات عجیب و غریب باشد! توجه داشته باشید که بعضی از این محصولات کف زیادی تولید نمی‌کنند و این به آن معنی نیست که کودک شما را تمیز نمی‌کنند پس به این بهانه مقدار بالایی را استفاده نکنید.

نوزاد

 

پودر بچه را فراموش کنید

پودر بچه یکی از محصولات ضروری برای مراقبت از کودک به نظر می‌رسد اما از پودر کودک دوری کنید. متخصصان می‌گویند کودک می‌تواند این پودر را استنشاق کند و با ورود به شش‌های او سبب مشکلات تنفسی بشود. اگر مجبور به استفاده از این پودر هستید در محلی دورتر از کودک پودر را به دست خود بمالید و آنها را تکان بدهید تا پودر اضافی روی زمین بریزد و بعد به سراغ کودک بروید.

لوسیون

 

لوسیون دوست شماست

پوست کودک شما تمایل به خشکی دارد بنابراین شما قصد خواهید داشت تا آن را همیشه مرطوب نگه دارید. وقتی کودک را از حمام بیرون می‌آورید به آرامی او را خشک کنید و به سرعت بدن او را با لوسیون مرطوب کنید. لوسیون باعث خواهد شد تا جلوی تبخیر شدن رطوبت از روی پوست او گرفته شود. اشکالی ندارد لایه‌ی ضخیمی از لوسیون را روی بدن کودک قرار بدهید. می‌توانید یک دستگاه مرطوب‌کننده نیز برای اتاق کودک خریداری کنید تا جلوی خشک شدن بیش از حد هوا را بگیرید.

خارش پوست کودک

 

جلوی خارش ناشی از پوشک را بگیرید

اگر کودک شما در اطراف محلی که پوشک را قرار می‌دهید دارای قرمزی پوست بود باید با این عارضه برخورد کنید. بیشتر این خارش‌ها به خاطر تنگ بسته شدن بیش از حد پوشک بوجود می‌آید. علل دیگری نیز وجود دارند که می توان به این وارد اشاره کرد:  مدت زمان زیادی از بستن پوشک می‌گذرد، استفاده از برندی خاص. قسمت‌هایی که پوشک بسته شده است را باز کنید و اجازه بدهید هوا بخورد. به محض اینکه پوشک خیس می‌شود آنها را عوض کنید. قسمتی که قرمز شده را با یک پارچه گرم التیام بدهید و از کرم اکسید زینک استفاده کنید.

علائم پوستی

 

علائم پوستی هنگام تولد

کودکان زیادی هستند که با یک نشانه بر روی پوست به دنیا می‌آیند. در واقع از هر 10 نفر بیش از 1 نفر دچار علائم پوستی است. این علائم ممکن است زمانی که کودک به دنیا می‌آید روی پوستش قرار داشته باشد یا اینکه چند ماه بعد خودش را نشان بدهد. به طور کلی این علائم جای نگرانی ندارند و نیازی به درمان نیز نیست. اما اگر نگران هستید و یا علامت در جای حساسی از بدن قرار دارد با یک پزشک مشورت کنید.

حمام

 

نیازی نیست کودک خود را هر روز حمام ببرید

اگر کودک زمان زیادی را در حمام بگذراند ممکن است پوست او بیش از حد خشک شود اما مهم‌تر این است که کودکان خردسال زیاد کثیف نمی‌شوند تا نیاز به هر روز حمام کردن داشته باشند البته تا زمانی که شروع به جستجوی محیط اطراف نکرده اند. تا آن زمان هفته‌ای چند بار حمام و استفاده‌ی ملایم از شامپو و صابون کفایت می‌کند. در فاصله‌ی این حمام‌ها می‌توانید از یک لیف یا اسفنج مرطوب استفاده کنید. بیشتر روی تمیز کردن صورت و محلی که پوشک را می‌بندید تمرکز کنید. یادتان باشد پوست کودک شما بسیار حساس است و بیشتر از 3-5 دقیقه اجازه خیس خوردن بچه در آب صابونی را ندهید.

منبع: بنیتا

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان