بایدها و نبایدهای استفاده از فویل آلومینیوم

امروزه ورق های آلومینیومی در ضخامت های مختلف (از فویل های خانگی استاندارد با ضخامت ۰٫۰۱۶ میلی متر گرفته تا فویل های ضخیم تر ۰٫۰۲۴ میلی متری) در جهان عرضه می‌شوند و مصارف و کاربردهای مختلفی دارند که از پخت، بسته بندی و نگهداری مواد غذایی تا هنر، دکوراسیون و صنایع دستی را شامل می شود.

از اواخر قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم، ورق های نازک ساخته شده از فلز قلع به طور گسترده در صنعت استفاده می‌شدند؛ اما این ورقه ها به علت انعطاف پذیری پایین و طعم و بوی فلزی که به مواد غذایی می‌دادند، هیچگاه نتوانستند به طور گسترده برای بسته بندی مواد غذایی وارد خانه های مردم شوند. تا این که اولین فویل آلومینیمی در سال 1910 در سوییس به تولید انبوه رسید و به سرعت جایگزین ورق های قلع شد. انعطاف پذیری بالا، عدم نفوذ آب، اکسیژن و رطوبت به آن، توانایی بالایش در محافظت و نگهداری از مواد غذایی، موجب شد ورق آلومینیومی برای بسته بندی آدامس، آب نبات و انواع داروها استفاده شود.

امروزه ورق های آلومینیومی در ضخامت های مختلف (از فویل های خانگی استاندارد با ضخامت 0٫016 میلی متر گرفته تا فویل های ضخیم تر 0٫024 میلی متری) در جهان عرضه می‌شوند و مصارف و کاربردهای مختلفی دارند که از پخت، بسته بندی و نگهداری مواد غذایی تا هنر، دکوراسیون و صنایع دستی را شامل می شود.

راهنمایی ها، ترفند ها و توصیه های مفید زیر کمک می‌‌کنند از هر ورق آلومینیوم بهترین استفاده را ببرید.

پوشاندن ظروف آشپزی

سطح ماهیتابه های خود را با ورق آلومینیوم بپوشانید. با این کار می‌توانید‌ انواع کیک، شیرینی و غذاهای سرخ کردنی را در ماهیتابه طبخ کنید، بدون اینکه نگران چسبیدن آنها به ته ظرف و دیواره های آن باشید. می‌توانید روی فویل آلومینیوم، روغن پخت و پز بپاشید یا در هر بار پخت از یک ورق جدید استفاده کنید.

پوشاندن ظرف با فویل حتی روی طعم غذا هم تاثیر دارد، به طور مثال اگر در چنین ماهیتابه ای کوکی بپزید، خواهید دید که کوکی های شما برشته تر و تردتر از همیشه می‌شوند‌.

 پوشش اجاق گاز

از ورق آلومینیوم به عنوان پوشش کف اجاق گاز استفاده نکنید. شایع است که سطح اجاق گاز را با فویل می‌پوشانند‌ تا مانع از ریختن غذا و مایعات بر روی آن شوند. این کار باعث می‌شود‌ حرارت به طور غیر یکنواخت به غذا برسد، ضمن این که می‌تواند‌ به مرور زمان به اجاق گاز شما آسیب برساند. برای این که سطح اجاق گازتان همیشه تمیز باقی بماند، کافی است بعد از استفاده از آن در صورتی که غذا روی آن ریخته شده باشد صبر کنید تا اجاق گاز خنک شود و سپس آن را پاک کنید. البته مراقب باشید این کار را چنان به تاخیر نیندازید که لکه سخت شود و به گاز بچسبد.

پخت غذا در فر

از فویل آلومینیوم ضخیم به عنوان کاور مرغ استفاده کنید. گوشت قرمز به علت چربی بالا آهسته تر از گوشت سفید پخته می‌شود، پس برای اینکه مرغ یا بوقلمون شکم پر آبدار و نرم داشته باشید و قبل از پخته شدن کامل از سوختن پوستش جلوگیری کنید؛ در دو ساعت اول پخت، ورق آلومینیومی را با کمی فاصله از پوست مرغ، در اطراف آن بپیچید.

 فویل آلومینیوم در مایکروویو

از آلومینیوم در مایکروویو استفاده نکنید. امواج الکترومغناطیسی از شیشه، کاغذ و سرامیک عبور می‌کنند، به همین خاطر ظروفی که از این جنس هستند در فرایند پخت و پز بیش از حد گرم نمی‌شوند. اما آلومینیم امواج را منحرف می‌کند، به همین دلیل استفاده از آلومینیوم در مایکروویو باعث پخت غیر یکنواخت غذا می‌شود‌، هم چنین احتمال آسیب رسیدن به دستگاه مایکروویو نیز افزایش پیدا می‌کند‌.

 پوشش غذاهای بدبو

قبل از اینکه غذاهای بدبو مانند مرغ را درون یخچال و فریزر بگذارید، یک لایه آلومینیوم دور آنها بپیچید. حتی بهتر است آلومینیوم را به گونه ای اطراف غذا بکشید که مانع نفوذ رطوبت و هوا به آن شود و از انتشار بوی آن هم جلوگیری کند. به علاوه غذاهایی که در فریزر با فویل پوشانده می‌شوند‌ کمتر در معرض از بین رفتن قرار می‌گیرند‌.

نگهداری غذاهای اسیدی

از آلومینیوم برای ذخیره سازی مواد غذایی که خاصیت اسیدی زیادی دارند، استفاده نکنید. این یعنی میوه های ترش و غذاهای دارای سرکه، گوجه و سس گوجه را داخل ورق آلومینیوم نگذارید. مثلاً اگر لازانیا را درون ورق آلومینیوم بپیچید، پس از چند روز اسیدهای لازانیا با آلومینیوم ترکیب شده و آن را دچار خوردگی کرده و از بین می‌برند‌. به علاوه،  مقدار کمی آلومینیوم می‌تواند‌ به داخل غذا نفوذ کند، در نتیجه هم لازانیای شما و هم فویل پیچیده شده به آن، سوراخ می‌شوند‌ و لازانیا طعم فلز به خود می‌گیرد‌. همچنین، هنگامی که اسیدیته این غذاها با آلومینیوم واکنش نشان می‌‌دهد، لکه های سفید (در واقع نمک های آلومینیومی) روی این غذاها شکل می‌گیرند. بنابراین بهتر است برای غذاهای اسیدی از پوشش های پلاستیکی استفاده کنید.

منبع: realsimple

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان