روز جهانی جوانان، از ازدواج و کار گرفته تا ارتباط با والدین

وقتی بچه بودیم، مرتب سن کم و عدم توانایی ما را به رخ می کشیدند. در نوجوانی از سرکشی و پرخاشگری هایمان گلایه کردند. اندکی بعد جوانان این سرزمین را جاهل خطاب کردند. بعدها که خواستیم کودکی کنیم و عقده های کودکی بگشاییم ما را خرس گنده نام نهادند. وقتی در انتهای عمر با حسرت به دوران جوانی خود می نگریم دیگر زمانی برای بازگشت نخواهد بود.

وقتی بچه بودیم، مرتب سن کم و عدم توانایی ما را به رخ می کشیدند. در نوجوانی از سرکشی و پرخاشگری هایمان گلایه کردند. اندکی بعد جوانان این سرزمین را جاهل خطاب کردند. بعدها که خواستیم کودکی کنیم و عقده های کودکی بگشاییم ما را خرس گنده نام نهادند. وقتی در انتهای عمر با حسرت به دوران جوانی خود می نگریم دیگر زمانی برای بازگشت نخواهد بود.

در میان این رده های سنی، جوانان پرانرژی ترین و قدرتمندترین گروه را تشکیل می دهند. البته مقصود ما قدرت به معنای واقعی است. هنگامی که بتوان ترکیب اراده،  خطرپذیری و انرژی را در هم آمیخت، مفهوم واقعی قدرت متجلی می شود. اگر شما هم جوان هستید یا به دوران جوانی حسرت می خورید با بامیلو بلاگ همراه باشید.

12 آگوست روز جهانی جوانان

17 دسامبر 1999، سازمان ملل متحد 12 آگوست را به عنوان روز جهانی جوانان اعلام کرد. دلیل این امر توپ هوا کردن و تبریک گفتن و روبوسی کردن نیست. این روز به خاطر توجه به نیازهای آنهاست. اگر از بزرگترها سؤال شود مهمترین نیاز جوان ها چیست، شاید پاسخ های متفاوتی دریافت کنید. برخی بلافاصله از سربازی رفتن و مرد شدن آقایان یاد می کنند. برای دخترها نیز بیشتر اوقات تحصیلات ذکر می شود. عده ای ازدواج را مهم تر از هر چیزی می دانند. برخی نیز در درجه اول شغل مناسب را لازم می دانند.

البته احتمالاً بیشتر جوانان نیز همین عوامل را در پاسخ این سؤال بیان کنند، اما یک جای کار می لنگد. در صورتی که جوانان اعتماد به نفس نداشته باشند می توانند سربازی بروند؟ دانشگاه برای دخترها چگونه پیش می رود؟ ازدواج موفقی خواهند داشت؟ می توانند در مسیر شغلی خود موفق شوند؟ پاسخ تمام این سؤالات با عدم اعتماد به نفس در هاله ای از ابهام قرار می گیرد.

از دید ما مهمترین عاملی که در روز جهانی جوانان باید در آن تجدید نظر کرد، اعتماد به نفس است. با جوانان نباید مانند دوران کودکی و نوجوانی رفتار نمود. ریشه اعتماد به نفس در کودکی کاشته می شود. در نوجوانی رشد می کند. در جوانی شکل می گیرد. اعتماد به نفس در دوره جوانی به درختی تبدیل می شود که بعدها به سختی می توان آن را تغییر داد.

نیازهای جوانان

همان طور که اشاره شد اعتماد به نفس یکی از مهمترین نیازهای جوانان بشمار می رود. این اعتماد به نفس را مانند آمپول نمی توان یک روزه تزریق کرد. نهالی که اشتباه کاشته شده را می توان خم کرد. درختی که کاشته نشده را می توان کاشت. اما اگر این درخت رشد کند و تنومند شود بعدها نمی توان در آن تغییری ایجاد کرد.

جوان شما دیگر آن کودکی نیست که به او امر و نهی کنید. جوان شما نوجوانی نیست که همه تصمیمات او را با دوستان ناباب او مرتبط بدانید. جوان در برهه ای از زندگی قرار دارد که باید با او مشورت کرد. از او نظرخواهی کرد. در خانواده معمولاً تصمیم نهایی را پدر یا مادر می گیرند. اما روند تصمیم گیری باید سر جای خودش باشد. همه کسانی که به سن قانونی رسیده اند، حق رأی دادن و اعمال نظر دارند. حتی از کودک و نوجوان نیز در مسائلی که آنها را تحت الشعاع قرار می دهد باید نظرخواهی کرد.

جوانان اهل ریسک کردن هستند. بزرگترها تنها باید تجربیات خود را در اختیار جوان قرار دهند. تصمیم نهایی ریسک کردن یا استفاده از تجربه آنها را باید به خود جوان واگذار کرد.

تصمیم گیری های دشوار

ازدواج جوانان

ممکن است هنگام دادن سویچ ماشین به فرزندتان که 1 هفته از گرفتن گواهینامه اش می گذرد دستانتان به لرزه بیفتد. مشکلی نیست. احساس مسئولیت و ترس شما نسبت به سلامت فرزندتان جای تحسین دارد. اما این احساس مسئولیت نباید به اعمال محدودیت منجر شود. برای هر کاری اولین باری وجود دارد.

نباید فرزند خود را به خاطر آشنایی با پسر یا دختر مورد علاقه اش سرزنش کنید. شما فقط باید تجربیات خود را در اختیار او بگذارید؛ بدون اینکه لحن شما بیانگر ابراز احساس منفی شما باشد.

پدر قیم دختر است. می تواند در انتخاب همسر آینده او اعمال نظر کند. می تواند در خصوص رفتن یا نرفتن او به یک دانشگاه مشخص تأثیرگذار باشد. این قیمومت نباید به دیکتاتوری منجر شود. شما باید احساسات دختر خود را جویا شوید. اولویت های او را شناسایی کنید. از علایق و سلایق او باخبر باشید. راهنمایی های لازم را در اختیار وی بگذارید. در نهایت با همدیگر تصمیم عاقلانه ای اتخاذ کنید. با زور و تحمیل نمی توان رشته محبت را به همدیگر گره زد. با اجبار این رشته از هم خواهد گسست.

درد دلی با دوستان جوان

شاید کسی بهتر از خود ما، جوانی و نیازهای این دوره را نشناسد. میزان انرژی که در این دوره وجود دارد قابل وصف نیست. جوانان دارای انرژی بی نظیری هستند. پیستون یک ماشین احتراق داخلی را در نظر بگیرید. در صورتی که پس از مرحله احتراق میل لنگ را ثابت و بدون حرکت نگاه داریم چه اتفاقی می افتد. بدون شک انرژی بالای داخل پیستون به شکستن آن منجر خواهد شد. جوان نیز همین گونه است. این انرژی باید به گونه ای مصرف شود. ثبات و عدم تحرک به نابودی از داخل می انجامد.

ورزش مهمترین فعالیتی است که باید همه جوانان از آن غافل نشوند. جوانی دوره یادگیری است. تجربه نشان می دهد که جوانان برای یادگیری نیاز به کلاس هم ندارند. در صورتی که استعداد آنها در زمینه ای وجود داشته باشد کافی است شروع به یادگیری کنند. موسیقی، زبان خارجی، هنرهای دستی یا هرچیزی که احساس خوشایندی نسبت به آن دارید.

از طرفی حتماً لازم نیست والدین خود را دق دهیم. اگر بتوانیم خواسته ها و نیازهای خودمان را به صورتی منطقی با آنها مطرح کنیم بدون شک جواب خواهیم گرفت. هیچ وقت قضاوت عجولانه نکنید. ممکن است والدین شما با تصمصیمتان موافقت کنند. سعی کنید در تصمیم های مهم حتماً از آنها نظرخواهی کنید.

مهم نیست ازدواج شما موفق نباشد؛ در کار خود شکست بخورید؛ موقع سربازگیری مچتان را بگیرند؛ از رشته و شهری که در آن درس می خوانید متنفر باشید؛ در نهایت این خانواده است که دوباره به شما لبخند می زند و پشتتان محکم خواهد ایستاد.

روز جوانان پرانرژی مبارک…

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان