ماهان شبکه ایرانیان

بررسی لزوم مصرف مکمل‌ها (۱)

بخش اول- همه ما نام مکمل‌های غذایی مانند مکمل‌های حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی به گوشمان خورده و مدام می‌شنویم که مصرف این مکمل‌ها برای بسیاری از افراد ضروری است.

بررسی لزوم مصرف مکمل‌ها (1)

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای تغذیه

 

 

همه ما نام مکمل‌های غذایی مانند مکمل‌های حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی به گوشمان خورده و مدام می‌شنویم که مصرف این مکمل‌ها برای بسیاری از افراد ضروری است. از طرفی، بسیاری از مردم فکر می‌کنند اگر یک رژیم غذایی کامل و درست داشته باشند، دیگر احتیاجی به مصرف مکمل‌ها ندارند؛ در حالی که به دلایل بسیاری لزوم مصرف مکمل‌های ویتامینی و مواد معدنی لازم است.

اما فراموش نکنید که مصرف هر گونه مکملی باید تحت نظر متخصص تغذیه و یا پزشک باشد و فقط اوست که تشخیص می‌دهد شما به مکمل‌ها احتیاج دارید یا خیر. بنابراین، هرگز به خود درمانی دست نزنید. دلایل لزوم مصرف مکمل عبارتند از:

هضم نامناسب غذا

حتی اگر تغذیه شما خوب باشد ولی دچار سوء هاضمه باشید و بدن‌تان نتواند غذا را درست جذب کند، ویتامین‌ها و مواد معدنی به قدر کافی به بدن‌تان نخواهد رسید. تند غذا خوردن و خوب نجویدن غذا از عوامل شایع سوء هاضمه و جذب نامناسب غذا هستند.

همچنین اگر لقمه‌ای که برمی دارید بزرگ باشد، آنزیم‌های مسؤول هضم غذا نمی‌توانند به درستی بر آن اثر کنند و کار‌شان را به طور کامل انجام دهند. بعضی از کسانی که دندان‌های مصنوعی دارند نیز نمی‌توانند مانند آنهایی که دندان‌های طبیعی دارند غذا را بجوند.

قهوه و چای داغ و ادویه‌ها

اگر عادت به نوشیدن چای و قهوه داغ دارید یا از ادویه‌های تند زیاد در غذای‌تان استفاده می‌کنید، بدانید که این عوامل موجب التهاب جدار داخلی دستگاه گوارش و کاهش ترشح مواد هضم‌کننده غذا می‌شوند که به نوبه خود اجازه نمی‌دهد ویتامین‌ها و مواد معدنی به درستی از غذاها استخراج ‌شوند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن به جدار داخلی دستگاه گوارش صدمه می‌زند و نیاز‌های متابولیسمی ویتامین ‍‍C‌ را افزایش می‌دهد. به ازای کشیدن هر یک نخ سیگار، نیاز متابولیسمی ویتامین C حداقل 30 میلی گرم افزایش می‌یابد. ویتامین C که در مرکباتی مانند پرتقال و لیمو به وفور یافت می‌شود، در هنگام قاچ شدن این میوه‌ها، آبگیری، پختن یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا گرما به سرعت اکسید می‌شود. این ویتامین در تقویت دستگاه ایمنی بدن نقش مهمی دارد.

پخت طولانی مدت غذاها

اگر گوشت یا سبزیجات را به مدت طولانی بپزید،  ویتامین‌های حساس به گرما، مانند ویتامین‌های گروه ‌C ، B و E‌، اکسیده شده از بین می‌روند. جوشاندن سبزی‌ها باعث می‌شود ویتامین‌های گروه B، و ویتامین C و بسیاری از مواد معدنی تا حد زیادی از دست بروند. برخی ویتامین‌ها، مانند ویتامین‌های گروه B، با قرار گرفتن در معرض اشعه مایکروویو از بین می‌روند.

مسهل‌ها

استفاده زیاد از ملین‌ها ومسهل‌ها باعث می‌شود که ویتامین‌ها و مواد مغذی غذاها به درستی جذب نشوند؛ چرا که با استفاده از آنها غذا زمان کمتری در روده می‌ماند. اگر مسهلی که استفاده می‌کنید از روغن‌های معدنی باشد، ویتامین‌های محلول در چربی، مانند ویتامین A‌ و K بیشتر از دست می‌روند. دیگر مسهل‌ها باعث از دست رفتن و جذب نشدن مواد معدنی بسیاری مانند پتاسیم، سدیم و منیزیم می‌شوند.

رژیم‌های غیر علمی و افراطی

افرادی که رژیم‌های عجیب و غریبی که در آنها گروه بزرگی از غذاها حذف شده‌اند را دنبال می‌کنند، با کمبود ویتامین‌ها رو به رو خواهند شد. ویتامین‌های D، A و E  از ویتامین‌هایی هستند که در این گونه رژیم‌ها به بدن نمی‌رسند. کسانی که گیاهخوار هستند باید دقت کنند به خاطر نخوردن گوشت و دیگر فرآورده‌های حیوانی دچار کمبود ویتامین B12 نشوند. کمبود این ویتامین باعث بروز آنمی(کم‌خونی) می‌شود. 

غذاهای فرآوری شده

فریز کردن غذاهایی که حاوی ویتامین E‌ هستند، به طور قابل توجهی سطوح آن را کاهش می‌دهد. غذاهای حاوی این ویتامین با قرار گرفتن در معرض هوا و گرما فاسد می‌شوند. این روزها بسیاری از غذاهای دارای ویتامین E‌، مانند نان و روغن‌ها فرآوری می‌شوند که در نتیجه مقدار زیادی از میزان ویتامین E ‌موجود درآنها کاسته خواهد شد یا به طور کامل از بین می‌رود. این کار دوام این مواد غذایی را افزایش می‌دهد، ولی از ارزش غذایی آنها می‌کاهد.

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که از بافت‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد و اکسیده شدن آنها محافظت می‌کند. دیگر ویتامین‌هایی که در فرآیند فرآوری کردن غذاها از بین می‌روند، ویتامین‌های B1 و C‌ هستند....

برای خواندن بخش دوم- بررسی لزوم مصرف مکمل‌ها- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- بررسی لزوم مصرف مکمل‌ها- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان