راهکار‌های درمان و کنترل همورویید (۱)

بخش اول- به هموروئید، توده نیز گفته می شود در این حالت وریدهای مقعد متورم و ملتهب می شود. بروز هموروئید تقریبا متداول است.

راهکار‌های درمان و کنترل  همورویید (1)

بهار عظمتی؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

 

به هموروئید، توده نیز گفته می شود در این حالت وریدهای مقعد متورم و ملتهب می شود. بروز هموروئید تقریبا متداول است. در سن 50 سالگی در حدود نیمی از بزرگسالا ن با مواردی مانند خارش، خونریزی و درد که اغلب نشانگر وجود هموروئید است دست و پنجه نرم می کنند.

خوشبختانه، داروها و شیوه های درمانی موثر برای درمان هموروئید به سهولت دردسترس است. در بیشتر موارد درمان هموروئید ممکن است از طریق مراقبت در منزل و تغییرات شیوه زندگی انجام شود.

علل هموروئید

هموروئید معمولا  با افزایش فشار بر روی وریدها در ناحیه لگن و مقعد ایجاد می شود. فشار دائم هم چنین، باعث تضعیف بافت های حمایت کننده وریدها درکانال مقعد می شود. در این حالت بافتها و وریدهای متورم به سمت کانال مقعد (هموروئید داخلی) و یا زیر پوست اطراف مدخل آ‌ن (هموروئید خارجی) بر آ‌مده می شود.

افزایش فشار خون در این ناحیه نیز باعث تجمع خون در وریدها و تورم می شود و در نهایت وریدهای ملتهب در بافت اطراف این ناحیه کشیده شده و هموروئید پیشرفت می کند. عادات دفعی که می تواند باعث افزایش فشار شده و منجر به پیشرفت هموروئید شود شامل:

— تعجیل در تکمیل حرکت روده ای، اسهال یا یبوست پایدار می تواند منجر به زور و تقلا ی زیاد و افزایش فشار به ورید های مقعد شود .

عوامل دیگر

— افزایش وزن: مخصوصا در ناحیه شکم و لگن که ممکن است فشار وارد بر وریدهای لگن را افزایش دهد.

— بارداری و زایمان: تغییرات هورمونی در طی بارداری باعث افزایش جریان خون به لگن و انبساط و گشاد شدن بافتهای نگهدارنده می شود، این در حالی است که جنین در حال رشد نیز باعث افزایش فشار بر عروق خونی می شود. در طی زایمان، هموروئید ممکن است به دلیل فشار شدید بر ناحیه مقعد که ناشی از بدنیا آ‌وردن جنین است، پیشرفت کند.

— شرایط بیماری: برای مثال; بیماریهای طولا نی مدت قلب و کبد که ممکن است باعث تجمع خون در ناحیه شکم و لگن شود، این موارد نیز می تواند در بزرگ شدن وریدها سهیم باشد.

— تومورها در ناحیه لگن که این مورد به ندرت رخ می دهد.

دراغلب اشخاص، ممکن است هموروئید باعث ناراحتی مختصر در مدت زمان کوتاهی شود. در بقیه موارد، ناراحتی عود کننده باشعله ور شدن هموروئید وجود دارد و درموارد دیگر افراد با درد، ناراحتی وخارش هموروئید روبرو می شوند. شدت علا ئم و طول مدت ناراحتی بستگی به ناحیه درگیر شده با هموروئید دارد.

علائم و نشانه ها

علا ئم هموروئید به طور کلی شامل: خارش، درد مقعد مخصوصا هنگام نشستن، وجود خون قرمز روشن بر روی دستمال توالت، مدفوع یا کاسه دستشویی. تورم دردناک یا وجود توده در مقعد، التهاب، احساس تپیدن (مخصوصا در طی حرکت روده)، دفع موکوس، درد در هنگام حرکات روده و شکم است.

معمولا  بروز علائم هموروئید بستگی به محل آ‌ن دارد:

1. هموروئید داخلی: ممکن است وجود آ‌نرا احساس نکنید، اما کشش یاتحریک پذیری ناشی از عبور مدفوع می تواند به سطح حساس هموروئید آ‌سیب بزند و باعث خونریزی شود. فرد ممکن است متوجه مقادیرکم خون قرمز روشن بر روی دستمال توالت یا آ‌ب موجود در کاسه توالت شود.

بدلیل عدم وجود فیبرهای عصبی حساس به درد در غشاهای داخلی مقعد، این نوع از هموروئید ها معمولا  باعث ناراحتی نمی شود. گاهی اوقات، کشش می تواند باعث فشار هموروئید داخلی مدخل مقعد شود. اگر هموروئید به صورت جابجا شده (افتاده) باقی بماند می تواند باعث درد و التهاب شود.

گاهی اوقات هموروئید داخلی ممکن است از مقعد به خارج از بدن بیرون بزند و تحریک پذیر و دردناک شود که این مورد به نام هموروئید برآ‌مده شناخته می شود.

2. هموروئید خارجی: این هموروئیدها دردناک هستند. گاهی اوقات ممکن است خون در هموروئید خارجی جمع شود و ایجاد لخته کند (ترومبوز) و باعث درد شدید، تورم و التهاب شود. زمانیکه هموروئید تحریک شود، خارش یا خونریزی نیز می تواند بروز کند.

تغییر شیوه زندگی به منظور پیشگیری و درمان هموروئید:

به طور کلی، برای کمک به جلوگیری از هموروئید، بهترین روش، نرم نگه داشتن مدفوع است که بدین ترتیب مدفوع به سهولت از مجرای گوارشی عبور می کند، بنابراین بعد از دفع، فشار، کشش و تخلیه روده کاهش می یابد. ورزش (راه رفتن) و افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی به کاهش یبوست و کشش از طریق ایجاد مدفوع نرمتر کمک می کند...

برای خواندن بخش دوم- راهکار‌های درمان و کنترل  همورویید- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- راهکار‌های درمان و کنترل  همورویید- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر