راهکار‌های درمان و کنترل همورویید (۲)

بخش دوم- به هموروئید، توده نیز گفته می شود در این حالت وریدهای مقعد متورم و ملتهب می شود. بروز هموروئید تقریبا متداول است.

راهکار‌های درمان و کنترل  همورویید (2)

— در جمعیتی که دریافت فیبر بالا  باشد، بروز هموروئید خیلی کم است. فیبر نامحلول، حجم مدفوع را افزایش می دهد. نوشیدن آ‌ب همراه با غذای غنی از فیبر و یا مکمل های آ‌ن باعث مدفوع حجیم تر و نرمتر می شود که به راحتی از مجرای گوارشی عبور می کند.

در نتیجه خیلی از پزشکان توصیه می کنند افرادی که هموروئید دارند روزانه در رژیم غذایی خود ازغذاهای غنی از فیبر مانند میوه و سبزی، حبوبات، غلات سبوس دار بیشتر مصرف کنند. انجام این کار باعث نرم شدن مدفوع و افزایش حجم آ‌ن می شود که به کاهش زور زدن که علت هموروئید یاتشدید علائم آ‌ن است، کمک می کند.

در صورتی که قادر به مصرف مقادیر کافی غذاهای حاوی فیبر نیستید، می توانید از مکمل های فیبر استفاده کنید، مکمل های فیبر، به نرم نگه داشتن مدفوع و منظم بودن دفع مدفوع کمک می کند، اما قبل از مصرف اینگونه مکمل ها، با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از پزشکان 2 قاشق غذاخوری تخم پسیلیوم یا یک قاشق مرباخوری سبوس پسیلیوم را 3-2 بار در روز همراه با آ‌ب یا آ‌ب میوه تجویز می کنند.

همراه با مصرف این ماده، دریافت مایعات کافی ضرورت دارد. مصرف مکمل های فیبر ممکن است باعث ایجاد یبوست یا تشدید آ‌ن شود، در نتیجه فیبر را به تدریج به رژیم غذایی خود وارد کنید تا از مشکلا ت مرتبط با ایجاد گازمصون بمانید. از مصرف ملین ها و داروهایی که بر حرکات روده اثر می گذارد پرهیز کنید زیرا ممکن است باعث اسهال و تشدید هموروئید شود.

— مصرف نمک را محدود کنید، چرا که احتباس مایعات در نتیجه مصرف نمک می تواند باعث تورم بافت هموروئیدی شود.

— روزانه مقادیرکافی مایعات مصرف کنید؛ میزان نیاز به آ‌ب و مایعات مورد نیاز وابسته به سن، جنس، وضعیت سلامت، سطح فعالیت و عوامل دیگر متفاوت است. اما سعی کنید حداقل 8 لیوان آ‌ب در روز بنوشید. از مایعاتی که محتوی کافئین (مانند: قهوه و چای) یا الکل هستند اجتناب کنید. این مایعات ممکن است باعث دهیدراتاسیون و در نتیجه یبوست شوند.

— از مصرف غذاها ونوشیدنیهایی (مانند خشکبار، غذاهای پر ادویه...) که می تواند باعث تشدید علائم شما شود بپرهیزید.

— تعدادی از فلاونوئیدها (موجود در سبزیجات رنگی) اثرات ضد التهابی و یا تقویت عروق خونی را دارند. این اثرات می تواند برای افراد مبتلا  به هموروئید مفید باشد.

— برای کاهش فشار وارده بر وریدها بهتر است فعالیت بدنی را فراموش نکنید تا بدین صورت از یبوست جلوگیری کنید. ورزش می تواند به کاهش وزن اضافی که در ایجاد هموروئید سهیم است کمک کند.

— سعی کنید زمانی که هموروئید تحریک پذیر است برای مدت طولا نی نایستید و یا ننشینید. اگر باید به مدت طولا نی بنشینید از بالش استفاده کنید. در صورت امکان هر چند وقت یکبار برای مدت کوتاهی قدم بزنید. نشستن طولانی مدت مخصوصا روی توالت می تواند باعث فشار برروی وریدهای موجود در معقد شود.

— از بلندکردن اجسام سنگین پرهیز کنید. اگر مجبور هستید اجسام سنگین را بلند کنید در هنگام بلند کردن بازدم داشته باشید و نفستان را در سینه حبس نکنید.

— هنگام دفع مدفوع از زور زدن پرهیز کنید: زورزدن و حبس کردن تنفس در هنگام عبور مدفوع باعث ایجاد فشار بیشتر به وریدهای موجود در پایین مقعد و تورم هموروئیدی می شود.

— عادت اجابت مزاج منظم، گام اول در جلوگیری یا کاهش شعله ور شدن هموروئید است. سعی کنید در اولین فرصت ممکن به ضرورت حرکات روده ای پاسخ دهید. تاخیر در داشتن حرکات روده ممکن است باعث کاهش انگیزه دفع شود و بدین ترتیب مدفوع موجود در مقعد بعدا سخت تر و مشکل تر دفع می شود.

— برای پاک کردن ناحیه مقعد فقط از دستمال توالت نرم، سفید و غیر معطر استفاده کنید. دستمال توالت که قبلا  مرطوب شده باشد می تواند مفید واقع شود.

— حتی زمانی که هموروئید وجود داشته باشد در صورت بروز خونریزی از مقعد یا دردناک شدن آ‌ن، ارزیابی کامل برای حذف علل دیگر به وجود آ‌ورنده علا ئم لا زم به نظر می رسد. اگر خونریزی از مقعد طولانی مدت شود، ممکن است کم خونی ناشی از فقر آ‌هن رخ دهد.

دلایل دیگر خونریزی شامل: شقاق مقعد، فیستول، آ‌بسه یا تحریک و درد و خارش، اختلالات روده ای و سرطان کولون است که علا ئم مشابهی با هموروئید دارد و گاهی اوقات بطور اشتباه به عنوان هموروئید طبقه بندی می شود. معمولا  هموروئید خطرناک و تهدیدکننده زندگی نیست.

برای خواندن بخش اول- راهکار‌های درمان و کنترل  همورویید- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- راهکار‌های درمان و کنترل  همورویید- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر