هنگام انتخاب برلیان، شکل یا برش آن، یکی از مهم ترین عواملی است که باید در نظر داشت چون خطوط برلیان تاثیر قابل توجهی در ظاهر و درخشندگی آن دارند. مد هم در این میان تاثیرگذار است و بسیاری از مصرف‌کنندگان ترجیح می دهند اشکال مدرن برلیان مانند: مدل بالشتی، مارکیز و اشکی را فارغ از میزان درخشندگی و دوام جلای آن انتخاب کنند.در این مطلب محبوب‌ترین و رایج‌ترین برش‌های برلیان، صفات منحصر به فرد و ویژگی‌های ظاهری آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

اشکال متفاوت برلیان

1: گرد
برلیان با برش گرد، رایج ترین شکل برلیان است که درخشندگی بی‌نظیر دارد. برلیان گرد، خاصیت انعکاس نور بسیار عالی دارد. این مدل در شرایط برابر با سایر اَشکال برلیان، قیمتی‌تر و باارزش‌تر است.

برلیان گرد

2: پرنسس(مربعی)
زاویه این مدل برلیان در چهارگوشه آن، نود درجه و کاملا مستطیل شکل است. از سال 1980 میلادی، برلیان پرنسسی در ایالات متحده آمریکا رایج شد. این شکل از برلیان در مقایسه با مدل گرد ارزش کم‌تری دارد ولی دومین برش محبوب دنیاست.

برلیان پرنسسی

3: باگت(مستطیلی)
برلیان باگت یا مستطیل شکل، بسیار درخشان است و شاید بتوان گفت درخشان‌ترین نوع برلیان است.این مدل در چهار گوشه حالت صاف دارد و گزینه بسیار مناسبی برای انگشتر است.

برلیان باگت

4: زمردی(هشت‌وجهی)
برلیان هشت وجهی در سال 1902 توسط جوزف اسشر به دنیای جواهر معرفی شد. این برلیان با بهره‌گیری از تکنیک های برش زمرد تراش داده می‌شود، به همین دلیل به مدل زمردی مشهور است. در زبان انگلیسی این مدل را اسشر می‌نامند. اضلاع این برلیان حالت منحنی و زاویه‌دار دارد و نگاه‌های بسیای را به خود جلب می‌کند.

برلیان زمردی

5: مارکیز
این برلیان به دستور لویی پانزدهم با الهام از لبخند معشوقه‌اش "مارکیز دو پمپادور" طراحی و برش داده‌شد. دو گوشه انتهایی این برلیان حالت تیز و کشیده دارد.

برلیان مارکیز

6: بیضی
برلیان بیضی شکل شبیه به مدل گرد است با این تفاوت که حالت کشیده دارد. در سایز مشابه هم، وزن این مدل سنگین‌تر از برلیان گرد است اما برلیان گرد، قیمتی‌تر است.

برلیان بیضی

7: بالشتی
این شکل برلیان برای اولین بار در سال 1800 به بازار طلا و جواهر معرفی شد. این برش به شکل مربع یا مستطیل با گوشه های گرد و منحنی است که بسیار منحصر به فرد و درخشان است.

برلیان بالشتی

8: اشکی

یکی از اَشکال مدرن برلیان که ضلع بالای آن تیز و ضلع پایین آن گرد و به یک قطره شبیه است. به همین دلیل به آن مدل اشکی می‌گویند.

برلیان اشکی

9:قلبی
برلیان قلب شکل، مناسب هدیه یا وقایع عاشقانه است. این مدل برلیان مناسب برای گردنبند یا انگشتر تک نگین است. اگر دنبال حلقه ازدواج لوکس و چشمگیر هستید، این مدل یکی از زیباترین‌هاست. این برش مستلزم مهارت و ظرافت تراشکار است.

برلیان قلبی

10:رادیانت
جدیدترین برش برلیان که حدود 20 سال پیش معرفی شد به نام رادیانت معروف است. این مدل ترکیبی خیره کننده از دو برش سنتی و مدرن است. در واقع برلیان رادیانت شبیه به باگت است اما اضلاع منحنی شکل دارد. به دلیل برش‌ها و خطوط مدرن، این برلیان بسیار درخشان و شفاف است به همین دلیل به آن رادیانت(درخشنده) می‌گویند.

برلیان رادیانت