معرفی و بررسی بازی‌هایی که امسال ۲۰ ساله می‌شوند! (قسمت دوم)

دهه ۱۹۹۰ را می‌توان یکی از تاثیر گذارترین بازه‌های زمانی در تاریخ بازی‌های ویدیویی دانست، اما سال ۱۹۹۸ تفاوت بزرگی با دیگر سال‌های موجود در این بازه دارد و به عبارتی عناوینی که در این سال منتشر شدند توانستند در ادامه تاثیر بزرگی بر آینده بازی‌های ویدیویی بگذارند و تحولی عظیم در این صنعت ایجاد کنند

معرفی و بررسی بازی‌هایی که امسال 20 ساله می‌شوند! (قسمت دوم)

دهه 1990 را می‌توان یکی از تاثیر گذارترین بازه‌های زمانی در تاریخ بازی‌های ویدیویی دانست، اما سال 1998 تفاوت بزرگی با دیگر سال‌های موجود در این بازه دارد و به عبارتی عناوینی که در این سال منتشر شدند توانستند در ادامه تاثیر بزرگی بر آینده بازی‌های ویدیویی بگذارند و تحولی عظیم در این صنعت ایجاد کنند. در این سال شاهد عرضه عنوان تاریخی Starcraft از طرف کمپانی بلیزارد بودیم و از ظرفی دیگر ظهور عنوان Metal Gear Solid که همچنان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین سری بازی‌های ویدیویی جهان شناخته می‌شود. برخی از عناوین عرضه شده در این سال توانستند استانداردهای عظیمی را در صنعت و آینده بازی‌های ویدیویی اجاد کنند که همچنان شاهد وجود برخی از آنان هستیم.

 

از هر نظر که به سال 1998 نگاه کنیم، تاثیر بی‌چون و چرای آن بر صنعت بازی‌های ویدیویی غیر قابل انکار است و به همین خاطر است که در این مقاله به گذشته برمی‌گردیم و با بررسی بازی‌های مهمی از جمله Resident Evil 2، Half Life، The Legend of Zelda: Ocarina of Time و… منتشر شده بودند علاوه بر ایجاد حس نوستالوژیک روزهای قدیم، به بررسی تاثیر آنان بر حال حاضر این صنعت بپردازیم. اگر از جمله کاربرانی هستید که سال‌های سال مشغول تجربه بازی‌های ویدیویی بوده‌اید و خاطرات زیادی با عناوین مختلف دارید،

در قسمت دوم از این مقاله همراه ما باشید تا به 20 سال گذشته برگردیم و نگاهی به سال درخشان 1998 بیاندازیم.

 

Parasite Eve 

  • سازنده: Square
  • ناشر: JP: Square
  • پلتفورم: PlayStation
  • سال انتشار: 19 سپتامبر 1998

Parasite Eve عنوانی است ساخته شده مرتبط با رمانی با همین نام که نویسنده آن Hideaki Sena بوده است. اما Parasite Eve اولین قسمت در این سری بازی‌هاست که در زمان خود به واسطه خصوصیات منحصر بفردش توانست بدرخشد و توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. کمپانی سازنده بازی یعنی Squaresoft (که امروزه با نام Square Enix شناخته می‌شود) تا پیش از ساخت این بازی برای محدوده سنی بزرگسال بازیی نساخته بود و Parasite Eve به عنوان اولین تجربه بزرگسال این کمپانی محسوب می‌شود. شروع بازی با نمایش یک تیزر ترسناک و دلهره‌آور از سوخته شدن مردم در یک آتش مهیب شروع می‌شد و درواقع همین خشونت بالای بازی بود که موجب شد درجه سنی بزرگسال برای آن انتخاب شود. در آتش میبی که رخ می‌دهد همه جان خود را از دست می‌دهند بجز یک نفر، Aya Brea که یک عضو پلیس شهر است و پس از این واقعه تبدیل به یک هیولا می‌شود. اینجاست که بازی شروع می‌شود و شما کنترل شخصیت را بدست میگیرید و وارد تجربه‌ای اکشن / نقش آفرینی می‌شوید. Aya با توجه به خصوصیات خود شروع به مبارزه با دیگر هیولاهای درون شهر می‌کند و بازی از زاویه دیدی بالا و در محیطی مخروبه از ساختمان‌های شهر دنبال می‌شود. مبارزات بازی بصورت نوبتی دنبال می‌شود و شما قابلیت ماجراجویی در محیط همانند بازی‌های نقش آفرینی را نیز دارید. درواقع می‌توان Parasite Eve را تلفیقی از Resident Evil و Final Fantasy دانست که برای طرفداران هر دو عنوان می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. شاید بازی‌های زیادی مخروبه‌های نیویورک را به عنوان بستری برای شروع داستان خود انتخاب کرده باشند اما Parasite Eve یکی از اولین عناوینی است که پا به این شهر گذاشت و توانست با نمایش متفاوت خود به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند.

Spyro The Dragon 

  • سازنده: Square
  • ناشر: JP: Square
  • پلتفورم: PlayStation
  • سال انتشار: 19 سپتامبر 1998

بسیاری از کاربران Spyro The Dragon را بخاطر دنیای جالب و متفاوت خود بیاد دارند. دنیای مملو از موجودات عجیب و غریب و اژدهاهای متنوع و مختلف که مخصوصا کودکان را بشدت به خود جلب می‌کرد. Spyro نام شخصیت اصلی بازی است که در یک ماجراجویی به سبک پلتفورمر سه بعدی با او همراه می‌شوید و در این بین با دشمنان او مبارزه می‌کنید و در دشت‌های سرسبز پرواز می‌کنید و برای ناهارتان گوسفندها را با نفستان کباب می‌کنید! بسیاری از کاربران بجای نسخه کامل بازی، به نسخه دمو یا محدود آن دسترسی پیدا کردند و به همین خاطر تجربه محتویات کامل بازی برای بسیاری از آنان ممکن نبود و به همین خاطر تنها چند مرحله از بازی برای آنان قابل تجربه بود. در ادامه نیز قسمت مرتبطی برای بازی منتشر شد که Ripto’s Rage نام داشت، اما نتوانست موفقیت‌های قسمت اول را برای تیم سازنده تکرار کند. با توجه به جلوه‌های بصری مناسب و طراحی مراحل فوق العاده بازی، همچنان می‌توان بدون توجه به بیست ساله بودن Spyro The Dragon آن را تجربه کرد و از آن لذت برد. البته اخیرا شایعاتی شنیده می‌شود که قرار است کالکشنی از بازی و تمام قسمت‌های منتشر شده‌اش در قالب یک بازی واحد با نام Spyro The Dragon HD Collection منتشر شود که مشخص نیست تا چه حد حقیقت دارد.

Pokemon Red and Blue

 

  • سازنده: Game Freak
  • ناشر: Nintendo
  • پلتفورم: Game Boy
  • سال انتشار: 28 سپتامبر 1998

پوکمون در سال 2016 بود که بخاطر 20 سالگی خود جشن گرفت، یعنی اولین باری که این ایده مطرح و پرداخته شد در سال 1996 بود. اما در سال 1998 برای این موجودات منحصر بفرد چه اتفاقی افتاد؟ تا قبل از آن پوکمون تنها در ژاپن شناخته شده بود و بازی‌های آن تنها در این کشور منتشر می‌شد. اما در سال 1998 برای اولین بار پوکمون به آمریکای شمال و استرالیا رفت تا اولین استارت برای شناخت جهانی با آن رقم بخورد. Pokemon Red and Blue نسبت به عناوین قبلی این سری بازی‌ها ساده‌تر شده بود و هرکس راه و رسم تبدیل شدن به فاتح تمام مسابقات بازی را یاد گرفته بود. Pokemon Red and Blue جزو بازی‌هایی از پوکمون بود که توانست بسیاری از کاربران در سرتاسر جهان را به خود جلب کند و پایه گذار علاقه‌ای جهانی باشد که امروزه با انتشار کوچک‌ترین و ساده‌ترین بازی مرتبط با آن شاهد استقبال گسترده کاربران از آن هستیم. Pokemon Red and Blue در سال 2018 به همراه انیمه و بازی کارتی خود وارد آمریکا شد و به سرعت درمیان کاربران پخش شد و مدتی نگذشت که در تمام خانه‌ها بچه‌ها و بزرگسالان مشغول بازی کردن Pokemon Red and Blue با یکدیگر بودند. انتخاب با شما بود و پوکمون با هدف بدست آوردن تمام زندگی مردم منتشر شده بود، برای افرادی که به دیدن سریال علاقه‌مند بودند انیمه Pokemon Red and Blue، برای افرادی که به بازی‌های بوردگیم علاقه مند بودند، بازی کارتی Pokemon Red and Blue و برای افرادی که به بازی‌های ویدیویی آن علاقه مند بودند نسخه گیم‌کیوب Pokemon Red and Blue. درواقع نکته منحصر بفردی که درخصوص پوکمون و بازی‌هایش وجود دارد این است که عملا هیچ محدودیت یا رده سنیی برای آن درنظر گرفته نشده است. یک کودک 5 ساله تا فردی 50 ساله می‌توانند مشغول بازی کردن پوکمون شوند و از آن لذت ببرند، بدون توجه به ساده بودن داستان یا جلوه‌های بصری آن. جشن 20 سالگی Pokemon Red and Blue از این نظر اهمیت ویژه‌ای دارد که در این سال تمام جهان با پوکمون و دنیای منحصر بفردش آشنا شد و خود را درگیر آن یافت.

Fallout 2 

  • سازنده: Black Isle Studios
  • ناشر: Interplay Productions
  • پلتفورم: Microsoft Windows
  • سال انتشار: 30 سپتامبر 1998

باور اینکه 20 سال از عرضه Fallout 2 می‌گذرد چندان سخت نیست، چرا که به جرئت می‌توان گفت کمتر کسی در سال 1998 به دنبال بازی کردن این سری تازه معرفی شده رفت و بیشتر کاربران هنگامی به سراغ آن رفتند که Fallout 3 معرفی شد و پس از تجربه آن شاهکار بی‌نظیر، به دنبال پیدا کردن ریشه‌های بازی به سراغ Fallout 2 رفتند. اگر به عناوین نقش آفرینی قدیمی نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که بسیاری از آنان دارای خصوصیات منفیی هستند که از نمیان آن‌ها می‌توان به کند بودن روند پیشروی در بازی، مکانیزم‌ها سردرگم کننده و تقاضاهای بیجا از کاربران را نام برد. اما Fallout 2 گزینه‌ای متفاوت است، یک داستان مناسب، دنیایی جذاب و مکانیزم‌های گیم پلی مرتبط باعث شده‌اند تا حتی در حال حاضر نیز Fallout 2 را به عنوان یکی از برترین عناوین قدیمی نقش آفرینی معرفی کنیم. داستان بازی بدین گونه است که با از بین رفتن زمین بوسیله انفجار بمب‌های اتمی، مردم برای نجات جان خود پناهگاه‌هایی زیر سطح زمین ساخته‌اند و به دسته‌های مختلفی تقسیم شده‌اند که همین گوناگونی دسته‌ها موجب بوجود آمدن جنگ‌های داخلی درمیان آنان شده است. برای اولین بار در این سری بازی انتخاب‌های شما در آینده و سرنوشت دنیای بازی تاثیر گذار است و باید به حرکات و رفتارهای خود به خوبی فکر کنید تا بتوانید با اخذ تصمیمی درست از پیش آمدن اتفاق‌هایی شوم و کشنده جلوگیری کنید. از طرفی با توجه به داستان پیچیده و جذاب Fallout 2، می‌توان آن را به عنوان بهتری داستان در این سری بازی نیز معرفی کرد. با بسته شدن استودیو سازنده Fallout 2 یعنی   و دردست گرفتن حق ساخت بازی توسط بتسدا، بسیاری از طرفداران بازی که آن را از ابتدا تجربه کردند نگران آینده آن شدند، اما کمی بعد و با انتشار Fallout: New Vegas که به عبارتی مرتبط با Fallout 2 بود کاربران باز هم توانستند طعم یک شاهکار دیگر از سری بازی‌های Fallout را بچشند و روزهای خوب گذشته را بیاد بیاورند.

Metal Gear Solid

 

  • سازنده: Konami Computer Entertainment Japan
  • ناشر: Konami
  • پلتفورم: Microsoft Windows، Playstation
  • سال انتشار: 21 اکتبر 1998

Metal Gear Solid اولین ساخته هیدئو کوجیما نبود، اما عنوانی بود که بواسطه آن نام هیدئو کوجیما به عنوان یکی از برترین بازی سازان تاریخ بر سر زبان‌ها انداخت. قابلیت‌های بازی سازی بصورت سه بعدی در کنسول پلی استیشن به هیدئو کوجیما این اجازه را داد تا بتواند روحی جدید در کالبد این عنوان تزریق کند و با توجه ویژه‌ای به شخصیت پردازی و نحوه بیان دیالوگ‌ها، Metal Gear Solid تبدیل به یکی از اولین بازی‌هایی شد که استانداردهای خاصی را در زمینه ساخت بازی‌های سینماتیک در این صنعت تعیین کرد. صرف نظر از لذت تجربه Metal Gear برروی کنسول NES، قابل پیش بینی بود که آینده این عنوان بسیار درخشان خواهد بود و پتانسیل‌های بالای آن موجب شد تا امروزه به جایگاه کنونی خود دست پیدا کند. Metal Gear Solid پروژه‌ای جدید و متفاوت بود. پروژه‌ای که حتی پس از گذشت 20 سال همچنین در یاد بسیاری از کاربرانی که آن را در سال 1998 تجربه کردند نقش بسته است. Metal Gear Solid یکی از اولین بازی‌هایی بود که توانست سبک مخفی کاری را معرفی کند و استانداردهای بینظیری را در این سبک تعیین کند. ریزه کاری‌ها و خلاقیت‌های منحصر بفرد کوجیما کاری کرده بود که Metal Gear Solid از هر سبک المان‌هایی را در خود داشته باشد و گوشه و کنار بازی پر بود از حوادث و فعالیت‌هایی که هریک منشاء خاصی داشتند. Metal Gear Solid همچنین معرف شخصیت جدیدی با نام Liquid Snake بود که برادر ساخته شده Solid محسوب می‌شد. این معرفی بعدها موجب شد تا خط داستانی بازی دارای پیچ و خم‌های بیشتری شود و داستان اسرار آمیز این بازی را راز آلودتر کرد. Metal Gear Solid حتی با گذشت بیست سال، همچنان یکی از برترین عناوین اکشن / مخفی کاری است که کاربران می‌توانند به سراغ آن رفته و از تجربه آن لذت ببرند.

Grim Fandango 

  • سازنده: Konami Computer Entertainment Japan
  • ناشر: Konami
  • پلتفورم: Microsoft Windows، Playstation
  • سال انتشار: 21 اکتبر 1998

Grim Fandango عنوانی ماجراجویانه با طراحی سه بعدی بود که توانست مخاطبین زیادی مخصوصا در رده سنی کودکان داشته باشد و به عنوان یکی از موفق‌ترین عناوین زمان خود شناخته شود. در Grim Fandango وظیفه داشتید تا با دیگر شخصیت‌های بازی ارتباط برقرار کنید، اجناس و لوازم مورد نیاز را جمع آوری کنید و سپس از آنان در حل پازل‌های بازی کمک بگیرید تا بتوانید در آن پیشروی کنید. در کنفرانس E3 2014 بود که سونی اعلام کرد نسخه بازسازی شده Grim Fandango دردست تهیه است و به زودی منتشر خواهد شد. هم‌اکنون بسیاری از کاربرانی که بیاد بیست سال گذشته قصد تکرار Grim Fandango را دارند می‌توانند به سادگی به سراغ نسخه بازسازی شده آن بروند و از تجربه دوباره آن لذت ببرند.

Crash Bandicoot Warped

  • سازنده: Naughty Dog
  • ناشر: Sony Computer Entertainment
  • پلتفورم: Playstation
  • سال انتشار: 4 نوامبر 1998

Wraped نام سومی ماجراجویی کرش است که توانست به نسبت عناوین قبلی پیش از خود در جذب مخاطب موفق‌تر عمل کند. Crash Bandicoot سری بازی‌های مشهور و محبوب کنسول Playstation بودند که در سبک پلتفورمر / پازل عرضه شدند و متاسفانه سالیان سال است که خبری از عرضه نسخه جدیدی از آنان نبوده است. اما چه چیزی در حقیقت موجب می‌شود تا عناوین پلتفورمرری مانند ماریو یا کرش به نسبت دیگر بازی‌های پلتفورمر مخاطبین بیشتری پیدا کرده و محبوب‌تر شوند؟ تنها جواب ممکن برای این سوال متفاوت بودن شخصیت و روح بازیست که با هیچ عنوان دیگری در خصوص سری Crash Bandicoot قابل مقایسه نیست. این تفاوت حتی در طراحی ساده‌ترین و گذری‌ترین شخصیت‌های بازی مانند غول‌های آخر مراحل آن نیز قابل مشاهده است و تفاوت‌های طراحی آنان را نشان می‌دهد. از خصوصیات مهم و بارز Crash Bandicoot Warped می‌توان به طراحی فوق العاده و خلاقانه مراحل آن اشاره کرد که در جذب مخاطبین و بالا بردن رضایت آنان تاثیر ویژه‌ای داشت. شاید اگر فردی وجود داشته باشد که تاکنون فرصت تجربه یکی از عناوین Crash Bandicoot را نداشته است، معرفی Crash Bandicoot Warped به عنوان پله‌ای برای شروع بهترین کار ممکن باشد.

Half-Life 

  • سازنده: Naughty Dog
  • ناشر: Sony Computer Entertainment
  • پلتفورم: Playstation
  • سال انتشار: 4 نوامبر 1998

صرف نظر از تمام نام‌های موجود در این لیست، قطعا Half-Life مشهورترین و محبوب‌ترین عنوانی است که در سال 1998 عرضه شد و درمدت زمان کوتاه عمر خود، توانست بیشترین مقدار طرفداران را برای خود جمع آوری کند. Half-Life به گونه‌ای ساخته شده بود که با فاصله از تمام عناوین زمان خود جلوتر بود و این اختلاف کیفیتی شدید ناشی از خلاقیت‌های بی‌حد و مرز تیم سازنده آن بود که توانستند استانداردهای بینظیری را در این سبک بوجود آورند. بازی در سبک FPS یا شوتر اول شخص ساخته و پرداخته شد و داستان ورود آدم‌های فضایی و موجودات عجیبی را مطرح می‌کند که در این بین با Gordon Freeman که یک محقق و دانشمند شناخته شده است درگیر می‌شوند. متاسفانه سری بازی‌های Half-Life عمر طولانیی نداشتند و تنها با گذشت چند سال و انتشار Half-Life 2 پرونده ساخت آنان به کلی بسته شد تا با گذشت بیش از 10 سال از آخرین قسمت از این سری بازی‌ها، همچنان امیدواری برای ساخته شدن قسمت سوم آن بشدت بالا باشد و تجربه Half-Life 3 به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای تمام گیمرها در سرتاسر جهان شناخته شود. تجربه Half-Life و وارد شدن به داستان پیچیده و پر رمز و راز آن به همراه کار کردن و تجربه مکانیزم‌های منحصر بفردی که مشابه آنان تا پیش از آن مشاهده نشده بود کاری کرد تا Half-Life به عنوان یکی از برترین بازی‌های سال 1998 و حتی تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی شناخته شود.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

 

  • سازنده: Nintendo EAD
  • ناشر: Nintendo
  • پلتفورم: Nintendo 64
  • سال انتشار: 23 نوامبر 1998

The Legend of Zelda: Ocarina of Time یک خصوصیت عجیب داشت، در این بازی اکشن پلتفورمر شما قادر به پریدن نبودید! این مسئله یکی از عجیب‌ترین خصوصیاتی بود که این شاهکار نینتندو دارا بود و بسیاری از کاربران حین اولین برخورد با بازی دچار سردرگمی می‌شدند. این مسئله دیگر در The Legend of Zelda: Breath of the Wild وجود نداشت تا بازیکنان بتوانند آزادانه در محیط اطراف خود جستجو کنند و درصورت نیاز به پرش، بپرند! البته عدم وجود قابلیت پریدن پس از مدت زمان کوتاهی جلوه‌ای طبیعی به خود می‌گرفت و خیلی زود متوجه ایده سازنده از حذف این قابلیت برای تعامل بیشتر با محیط متوجه می‌شدید. بسیاری از بازیکنان The Legend of Zelda: Ocarina of Time را بخاطر موسیقی منحصر بفرد، باس فایت‌هایی که در صفحه تلویزیون جا نمی‌شدند و صد البته اتفاقات مربوط به منطقه Water Temple بیاد دارند. The Legend of Zelda: Ocarina of Time همچنین تاثیر زیادی بر عمق داستان سری بازی‌های The Legend of Zelda داشت، در این قسمت شاهد معرفی شدن بک‌استوری بهتری برای شخصیت Ganon و همچنین نمایش شخصیتی قدرتمندتر و مستقل‌تر از زلدا بودیم که توانست ذهن کاربران را بیش‌تر معطوف خود کند. سری بازی‌های The Legend of Zelda همیشه به عنوان یکی از خارق العاده‌تری محصولات یا به عبارتی خلاقیت‌های نینتندو شناخته شده‌اند، بیست سال پیش The Legend of Zelda: Ocarina of Time تبدیل به جایگاهی شد که از آن پتانسیل سری برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر چندین برابر شد و امروزه شاهد جایگاهی هستیم که نینتندو با این عنوان انحصاری خود بدست آورده است.

Thief: The Dark Project 

  • سازنده: Looking Glass Studios
  • ناشر: Eidos Interactive
  • پلتفورم: Microsoft Windows
  • سال انتشار: 30 نوامبر 1998

Thief: The Dark Project برای بسیاری از کاربران حکم بازیی را داشت که به آنان تعریف صحیحی از اینکه یک بازی چه خصوصیاتی باید داشته باشد را ارائه کرد. Thief: The Dark Project را می‌توان به عنوان اولین بازیی معرفی کرد که اهمیت زیادی به صدا و نور داد و استانداردهای ویژه‌ای برای این سبک مخفی کاری با این دو خصوصیت تعیین کرد. با در نظر گرفتن اینکه در سایه‌ها پنهان می‌شدید، برروی سطوح مختلف صدای پایتان مختلف بود و باید به این مسئله توجه می‌کردید، نحوه عملکرد گاردها را پیدا میکردید و طبق آن نقشه میکشیدید و فقط در مواقع ضروری حرکت می‌کردید به پیشروی در بازی ادامه می‌دادید و این انتخاب که دشمنان خود را بکشید یا آنان را پشت سر بگذارید اولین بار بود ه در دستان بازیکنان قرار میگرفت. Thief: The Dark Project اولین بازیی بود که به بازیکنان اجازه می‌داد تا برای رسیدن به هدف خود چندین مسیر مختلف را طی کنند و برحسب سلیقه خود یکی را انتخاب و سپس با دست باز آن را عملی کنند. برای مثال شما فراموش کردید تا Lockpick را برای آرام باز کردن قفل در به همراه بیاورید، حال انتخاب بین کشتن سربازی که کلید را به همراه دارد یا استفاده از طناب و رسیدن به سقف دست شماست. شما می‌توانستید از برخی خصوصیات محیط نیز استفاده کنید، برای مثال از آب برای خاموش کردن مشعل‌ها یا پاک کردن خون‌هایی که بر اثر درگیری با سربازها برروی زمین ریخته است. قابل باور نیست که Thief: The Dark Project با این خصوصیات و ویژگی‌های جذاب بیست سال پیش منتشر شد، بازیی که توانست تاثیر بزرگی بر آینده عناوین مخفی کاری بگذارد و استانداردهای ویژه‌ای برای این سبک تعیین کند.

Star Wars: Rogue Squadron 

  • سازنده: Factor 5
  • ناشر: LucasArts
  • پلتفورم: Microsoft Windows، Nintendo 64
  • سال انتشار: 7 دسامبر 1998

Star Wars یا به عبارتی جنگ ستارگان نیازی به معرفی ندارد، یکی از تاریخی‌ترین و مشهورترین فیلم‌های سینمایی هالیوود که ادامه آن همچنان در دست ساخت است و سال‌ها سال است که طرفداران زیادی را به خود جلب می‌کنند یا طرفداران قدیمی را همچنان از عملکرد خود راضی نگه میدارند. در سال 1998 و پیش از آن بازی‌هایی که براساس فیلم جنگ ستارگان ساخته می‌شدند از یک مشکل مشترک رنج می‌بردند و آن نمای اول شخص درون سفینه بود که به بازیکنان اجازه نمیداد به خوبی محیط اطراف خود را مشاهده کنند و لذت ببرند. اما Star Wars: Rogue Squadron پایانی بر این اتفاق بود و توانست همه چیز را برروی کنسول Nintendo64 تغییر دهد. Star Wars: Rogue Squadron که بیشتر حکم شبیه ساز پرواز با سفینه‌های فضایی را داشت به کاربران این اجازه را میداد تا آزادانه در فضای بینهایت کهکشان پرواز کنند و به درگیری با دیگر سفینه‌ها بپردازند یا کمپ‌های مربوط به دشمنان خود را منفجر کنند. برگشتن به 20 سال گذشته و بررسی عملکرد Star Wars: Rogue Squadron باعث می‌شود متوجه شویم که سری بازی‌های ساخته شده توسط استودیو Factor 5 چقدر نسبت به زمان خود متناسب‌تر بودند و موفقیت‌های بیشتری به نسبت زمان حاضر بدست آوردند.

Baldur’s Gate

 

  • سازنده: BioWare
  • ناشر: Interplay Entertainment
  • پلتفورم: Microsoft Windows
  • سال انتشار: 21 دسامبر 1998

زمانیکه کشورهای غربی پس از ژاپن شروع به ساخت عناوین نقش آفرینی کردند، Baldur’s Gate یکی از اولین مواردی است که به عنوان مثال به ذهن آدم می‌آید. از آن تاریخ تاکنون شاهد عرضه عناوین فوق العاده باکیفیت و تاریخیی توسط کشورهای غربی در سبک نقش آفرینی مانند Dragon Age: Origins، Divinity: Original Sin II و Neverwinter Nights بوده‌ایم که نشان می‌دهد غرب به خوبی از ژاپن درس گرفته است و توانسته با تقلید از این کشور محصولات قابل تاملی را منتشر کند. تاثیر Baldur’s Gate بر روند موفقیت این سبک اجتناب ناپذیر است، استودیو BioWare که امروزه به عنوان یکی از برترین استودیوهای بازی ساز در سبک نقش آفرینی شناخته می‌شود در آن زمان تازه کار بود اما در همان زمان توانست استاندردهای جدیدی برای سبک نقش آفرینی با توجه به شخصیت پردازی عمیق و نحوه بیان دیالوگ‌های کاربردی تعیین کند که تا به امروز پایدار بوده است. Baldur’s Gate تجربه‌ای بینظیر از عناوین party-based نقش آفرینی بود که با توجه ویژه به متن‌ها و ایجاد محیط‌هایی خاص توانست کاربران را مجذوب خود کند و با استفاده از مکانیزم‌ها و سیستم‌های متنوع درون خود ساعت‌ها کاربران را سرگرم کند. سال 2012 بود که نسخه بازسازی شده Baldur’s Gate با نام Baldur’s Gate: Enhanced Edition برای کامیپوترهای شخصی معرفی شد و علاقه‌مندان به تجربه دوباره بازی و یادآوری حس نوستالژیک آن در سال 1998 می‌توانند آن را دریافت و تجربه کنند.

 

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان