زیگیل / انواع زیگیل و درمان زیگیل

چگونه به راحتی از شر زیگیل روی بدن خلاص شویم؟ با دلگرم همراه باشید تا شما را با راه های مناسب درمان زیگیل آشنا کنیم

چگونه به راحتی از شر زیگیل روی بدن خلاص شویم؟

با دلگرم همراه باشید تا شما را با راه های مناسب درمان زیگیل آشنا کنیم...

زیگیل و درمان ان

زیگیل و درمان آن

چطور از دست زگیل خلاص شویم؟

زگیل، برآمدگی کوچک پوستی است که بر اثر آلودگی به نوعی ویروس ایجاد می‌شود. به طور کلی زگیل انواع مختلفی دارد که شامل زگیل معمولی، زگیل پا، زگیل مسطح، زگیل تناسلی، زگیل نخی و زگیل قارچی است که بیشتر در کف دست‌ها، پاها، کناره ناخن، پشت دست و حتی داخل دهان دیده می‌شود.

زگیل ها تومورهای کوچکی هستند که در نتیجه عفونت ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی (HIV) ایجاد می شود. انواع زگیل ها شامل زگیل های عادی، زگیل های صاف، زگیل های کف پا، زگیل های اطراف ناخن،زگیل تناسلی و زگیل های نخ مانند است.

زگیل ها معمولاً با گذشت زمان به خودی خود بر طرف می شوند، اما ممکن است برای رفع کامل آنها به چند سال زمان نیاز باشد. علاوه بر این زگیل ها به مجموعه روش های درمانی مختلف بطور متفاوت واکنش نشان می دهند.

زیگیل و درمان ان

زگیل ها چه هستند؟ آیا زگیل ها واگیر دار هستند؟

زگیل ها زائده های ایجاد شده بر روی پوست هستند که در نتیجه عفونت ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی (HIV) ایجاد می شوند. امروزه بیش از 100 نوع از ویروس های HIV شناسایی شده است.

بعضی از انواع این ویروس ها اندام های تناسلی و مخاط دهان را تحت تاثیر خود قرار می دهد و باعث ایجاد توده های بزرگ و ناخوشایند در محل عفونت می شود که در نهایت ممکن است این توده ها سرطانی شوند. سایر انواع ویروس های HIV بر ایجاد زگیل های عمومی در سطح پوست تاثیر می گذارند و به این ترتیب عامل سرطانی محسوب نمی شوند.

هر چند زگیل ها معمولاً مسری در نظر گرفته می شوند، اما شرایطی که در آن فقط یک عضو خانواده به این مشکل مبتلا شود، مسئله ای غیر عادی محسوب نمی گردد. علاوه بر این، این مشکل معمولاً فقط یک عضو از بدن (مثل زگیل دست یا پاها) را تحت تاثیر خود قرار می دهد، اما می تواند به تدریج در سایر اعضای بدن نیز گسترش پیدا کند و باعث خارش پوست و ناراحتی شود.

زیگیل و درمان ان

انواع زگیل ها

  • زگیل کف پا (Plantar warts) – این نوع از زگیل عموما رنگ گوشت بدن و یا قهوه ای روشن بوده که همراه آنها رگ های خونی لخته شده (نقاط سیاه) نیز وجود دارد.
  • زگیل تناسلی(Genital warts) – این نوع زگیل ها در نواحی آلت تناسلی و مقعد ظاهر می شوند. این زگیل ها شبیه زائده های کوچک رنگ گوشت یا صورتی و یا قرمز می باشند. این زگیل ها می توانند شبیه تکه های بسیار کوچک گل کلم بوده و یا آنقدر ریز باشند که دیده نشوند. این زگیل ها عموما در خوشه های 3 و 4 تایی ظاهر شده و قادر به رشد و پخش سریع هستند.
  • زگیل های تناسلی عموما دردناک نبوده، هرچند می توانند باعث دردی معتدل، خونریزی و خارش گردند. عفونت HPV معمول ترین عفونت مقاربتی در آمریکای شمالی بوده و بعضی از انواع آن در خانم ها باعث سرطان دهانه رهم می شود.
  • زگیل های مسطح (Flat warts) – این نوع زگیل ها در کودکان و نوجوانان شایع تر از بزرگسالان می باشد.
  • زگیل های مسطح نرم تر، صاف تر و کوچک تر از انواع دیگر زگیل بوده و عموما برروی صورت ظاهر می شوند. همچنین این زگیل ها بر روی پاها، بخصوص در زنان ظاهر می شود.
  • زگیل ها بدلیل ارتباط مستقیم با ویروس پاپیلومای انسانی که مسری است، بوجود می آیند. ویروس پاپیلومای انسانی از طریق تماس فرد با فرد و یا تماس مستقیم با وسایل استفاده شده توسط فرد آلوده منتقل می شود. ویروس عامل زگیل تناسلی قادر به انتقال به سایر نقاط بدن نیز می باشد.

زیگیل و درمان ان

علائم و نشانه های اصلی زیگیل به شرح زیر هستند:

  • ظاهر برآمده و گنبدی شکل از علائم زگیل می باشد ، که امکان تشکیل آنها در پشت انگشتان دست و پا و نیز زانوها وجود دارد.
  • زگیل های کف پا فقط بر روی سطح یک پا مشاهده می شوند.
  • امکان تشکیل زگیل های صاف یا پهن بر روی پوست صورت، ساق پا، و سایر نقاط بدن معمولاً به تعداد زیاد وجود دارد.
  • زگیل های ناخن همانطور که از اسم آن مشخص است اطراف ناخن یا زیر آن ایجاد می شوند.
  • زگیل های نخ مانند فقط یک ساقه بلند هستند که اغلب بر روی صورت ایجاد می گردند.

زیگیل و درمان ان

راه جلوگیری از زیگیل

زیگیل و درمان ان

اگر راه ورود ویروس و شرایط و عوامل ورود را خوب درک کنیم میتوانیم تا حدودی از ورود ویروس جلوگیری کنیم خصوصا کسی که مستعد زگیل است ودچار یک زگیل شده استعداد این را دارد که دچار ده ها زگیل دیگر بشود لذا با شناختن عوامل فوق میتوان تا حدودی نه کاملا از ورور ویروس جلوگیری کرد ، مثلا عدم دستکاری زگیل ، ور نرفتن با زگیل مثلا کندن و شانه زدن و تیغ زدن و هرگونه خراش و سایش سطحی خصوصا اگر محیط نمناک و پر تعریق مثلا زگیل تناسلی باشد بر روی پوست باعث ورود ویروس به پوست میشود .

لذا اگر کسی دچار زگیل شد نباید برای اصلاح موههای بدن یا سر و ریش خود و ناحیه تناسلی ( خصوصا ان منطقه ای که دچار زگیل شده ) از روش ها ی خشن مثل تیغ یا اپیلاسیون و.... استفاده کند.

بلکه میبایست با رعایت بهداشت پوست ومو از روش های ملایم ونرم و سطحی مثل اسنفقاده از موبرهای مناسب و سازگار با پوست فرد با تراشیدن موهها از سطح پوست با ماشین های ریش تراش (شخصی) سطحی شماره یک به بالا استفاده کند و بعد از استفاده ان وسیله شخصی را با یک عامل ضد عفونی کننده مثل دکونکس ( محلولی که دندانپزشکان زیاد استفاده میکنند ) تمییز و پاک کند .

در ضمن با توجه به اینکه تعریق در دست و پا و خصوصا رطوبت و تعریق در ناحیه تناسلی تکثیر ویروس زگیل را زیاد و احتمال بروز زگیل تناسلی و زگیل کف پا و بین انگشتان پا را زیاد می کند لذا اهمیت شستشو محل و مهمتر از ان خشک کردن محل بعد از شستشو مشخص می شود .

در مورد زگیل تناسلی توصیه اکید این است که کسانی که در ریسک خطر ایجاد زگیل تاسلی هستند واکسن سرواریکس ( cervarix) و یا واکسن گارداسیل (Gardasil ) را قبل از مبتلا شدن به زگیل تناسلی و البته مهمتر از ان قبل از الوده شدن به ویروس HPV تحت نظر و با نسخه پزشک خریداری و تزریق کنند.

این واکسن در سه نوبت طی شش ماه تزریق میشود و باعث کاهش قابل ملاحظه ریسک ابتلا به زگیل تناسلی میشود ، مدت اثر ایمنی بخشی این واکسن حدود 3 تا 5 سال هست که البته در یک سال اول ایمنی بخشی ان بیشتر است و هر چه زمان می گذرد میزان و درصد ایمنی بخشی و تاثیر پیگیری کننده ان کم تر میشود و ظاهرا بعد از پنج سال کاملا تاثیر ان از بین میرود و در افراد در معرض خطر و پر ریسک بعد از پنج سال مجددا باید تزریق شود .

در بسیاری از کشورهایی که شعونات خانوادگی و مذهبی رعایت نمیشود و بی بند و باری و روابط نامشروع و متعدد بین زن و مرد شایع هست با توجه با شیوع بسیار بالای ابتلا به زگیل تناسلی اکنون در این کشورها ( خصوصا کشورهای غربی و ثروتمند ، با توجه به گران بودن این واکسن ) این واکسن در بسیاری از افراد در معرض خطر در سن 11 تا 25 سالگی تزریق میشود و اهمیت تزریق واکسن فقط به دلیل پیشگیری از زگیل تناسلی نیست بلکه علت مهمتر اینست که افرادی که به عفونت مزمن اچ پی وی و نهایتا زگیل ناحیه تناسلی میشوند در دراز مدت احتمال شیوع و بروز سرطان گردن رحم و فرج و ناحیه مقعد بسیار بالا می رود ، لذا اهمیت پیشگیری در خانم ها بسیار مهمتر از اقایان هست ، در این مورد مهم در اینده نزدیک مقاله مفصل تر و کامل تری ارائه خواهد شد ، چرا که متاسفانه طی سال های اخیر تعداد مبتلایان به زگیل تناسلی خصوصا در بین مراجعین مذکر بیشتر شده لذا اهمیت اطلاع رسانی روز بروز مهمتر میشود.

زیگیل و درمان ان

ایا میشود کاری کرد که فردی که استعداد ابتلا به زگیل را دارد کمتر دچار عود زگیل شود ؟

علاوه بر رعایت توضیحات بسیار مهم فوق ثابت شده که استفاده خوراکی بعضی از مواد معدنی و ویتامینی تا حدودی میتواند استعداد ابتلا را کمتر کند مثلا ویتامین ا و سی و بخصوص زینک یا روی ، مصرف روزانه یک قرص از هر کدام از این سه مکمل بمدت 3 تا 6 ماه در بعضی موارد سود مند است .

در ضمن در مورد زگیل تناسلی هر چند توصیه میشود که افراد در معرض خطر قبل از الوده شدن به ویروس زگیل این واکسن را تزریق کنند ولی در کسانی که مکرر مبتلا به زگیل تناسلی میشوند و بعد از درمان مجددا زگیل ها عود میکند ثابت شده که تزریق سه نوبت واکسن می تواند میزان دفعات عود زگیل تناسلی را کم کند و همچنین از ایجاد زگیل ها به تعداد زیاد جلوگیری می کند.

زیگیل و درمان ان

راه های مناسب برای درمان زیگیل

  • همیشه زگیل خود را خشک و تمیز نگه دارید تا چروکیده شود و بیفتد. زگیل در محیط مرطوب و گرم رشد می‌کند.

چند بار در روز زگیل خود را با آب و صابون شستشو دهید. استفاده از صابون آنتی باکتریال کمکی به مشکل شما نمی‌کند، چون زگیل‌ها، عفونت ویروسی هستند و باکتریایی نیستند که با صابون آنتی باکتریال از بین بروند.
می‌توانید با برس نرمی به آرامی روی زگیل بکشید تا موقع شستشوی زگیل، بافت‌های خشنی که روی زگیل وجود دارد از بین برود

  • بعد از شستن زگیل، محل را با محلول پراکسیدهیدروژن (آب اکسیژنه) ضدعفونی کنید. آب اکسیژنه علاوه بر داشتن خاصیت ضدعفونی کنندگی، محلول قوی اکسیدکننده هم هست .

مطالعات نشان داده است که هرگاه پوست به آب اکسیژنه آغشته شود، گلبول‌های سفید که مسئول دفاع از بدن هستند، در محل حضور می‌یابند. تجمع گلبول‌های سفید سبب از بین رفتن ویروس‌ها می‌شود و از آنجایی که زگیل هم عفونت ویروسی است، اثر سریعی بر درمان زگیل خواهد داشت . البته باید گفت آب اکسیژنه رنگ پوست را می‌برد و به طور موقت، احساس سوختگی و سوزش در محل ایجاد می‌کند.

  • زگیل را با محلول اسید سالیسیلیک شستشو دهید و محل را بپوشانید. این کار را قبل از خواب انجام دهید.
  • محلول اسیدسالیسیلیک در بیشتر داروخانه‌ها وجود دارد. دستورالعمل بسته اسید سالیسیلیک را برای رفع زگیل انجام دهید. سپس با گاز استریل محکم محل را ببندید و این کار را قبل از خواب شب انجام دهید. در طول روز گاز استریل را باز کنید و این کار را چندین بار انجام دهید تا زگیل کنده شود.

البته بهتر است تحت نظر پزشک از این محلول اسیدی استفاده کنید تا عارضه ای برای شما نداشته باشد.

اگر مایلید که راه طبیعی‌تری را برای از بین بردن زگیل به کار گیرید، می‌توانید از سرکه سیب به جای اسیدسالیسیلیک استفاده کنید. هنگام استفاده از آن احتیاط کنید، چون استفاده از آن می‌تواند بسیار آزاردهنده و سوزش‌آور باشد.

  • منجمد کردن

در این نوع درمان، پزشک از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل استفاده می نماید. در این درمان تاولی دور زگیل ظاهر شده و حدود یک هفته بعد از آن زگیل می افتد.

  • کانتاریدین

در این نوع درمان، پزشک نوعی عصاره خاص از blister beetle را جدا کرده و برروی زگیل می گذارد. بعد از گذاشتن کانتاریدان، ناحیه را با باند می پوشانند. تاول ناشی از عصاره پوست روی زگیل را برداشته و در نتیجه پزشک قادر به برداشتن بخش مرده زگیل می باشد.

  • سایر داروها

این داروها شامل بلئوسمین، که دارویی تزریقی است بوده و داخل زگیل تزریق می شود تا ویروس را بکشد و آلدارا دارویی که برای ایمن درمانی (immunotherapy) استفاده می شود و در شکل کرم موجود است نیز از دیگر این داروهاست. هرچند آلدرادا برای درمان زگیل تناسلی استفاده می شود، اما در انواع دیگر زگیل ها نیز موفقیتی نسبی داشته است.

  • جراحی جزئی

زمانیکه زگیل ها با روش های دیگر درمان نشدند، از جراحی برای برداشتن زگیل استفاده می شود. ریشه زگیل با استفاده از سوزن الکتریکی یا کرایوسورجری (منجمد کردن عمیق) نابود می شود.

  • جراحی لیزری

در این روش از تشعشع قوی نور برای سوزاندن و نابود کردن بافت زگیل استفاده می شود.

زیگیل و درمان ان

در صورتی که روش های درمان زگیل موفقیت آمیز نبودند، چه باید کرد؟

اگر روش های درمانی تاثیری بر زگیل نداشتند، با پزشک جهت منجمد کردن زگیل با نیتروژن مایع یا سوزاندن آن با یک سوزن الکتریکی ملاقات کنید. به هر حال، ابتدا لازم است مطمئن شوید پزشک انتخاب شده می تواند این روش درمانی (یا سایر روش های درمانی مشابه آن) را بر روی شما انجام دهد. به عبارت دیگر بعضی از پزشک هایی که برای درمان زگیل به آنها مراجعه می شود از این روش های خاص برای بیماران خود استفاده نمی کنند و در اکثر مواقع بیماران خود را به متخصص پوست معرفی می نمایند.

سایر درمان های مورد استفاده توسط پزشک برای از بین بردن زگیل به شرح زیر هستند:

  • ایمی کیمود (آلدارا)، یک محرک ایمنی است که استفاده از آن برای زگیل های تناسلی مورد تایید قرار گرفته است، اما این روش برای درمان زگیل های عمومی نیز اثربخشی دارد. توجه داشته باشید که این روش درمانی تا حدودی گران است.
  • تزریق کاندیدین (یک عصاره که برای تست حساسیت به مخمر کاندیدا استفاده می شود).
  • تزریق بلئومیسین که یک ماده شیمیایی است که برای درمان سرطان استفاده می شود.
  • جراحی لیزر: تا زمانی که زگیل ها بسیار بزرگ و غیر قابل تحمل نشده اند، لازم است از عمل جراحی یا روش های جراحی لیزر تهاجمی برای برداشتن زگیل های عمومی خودداری شود. به دلیل اینکه زگیل ها ریشه ویروسی دارند، همواره امکان عود مجدد آنها به دنبال استفاده از عمل جراحی یا سایر انواع درمان های مشابه وجود دارد.

زیگیل و درمان ان

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان