فرادید؛ بررسی تاریخچه 120 ساله برند رنو نشان میدهد لوزی فرانسوی همیشه برای غافلگیر کردن خریداران خود چیزی در چنته داشته و گاه با یک هاچبک کوچک مثل رنو5 این کار را انجام داده و گاه با کوپه عجیب و جذابی به نام لاگونا کوپه. با این حال بعضا این برند به ادامه تولید محصولات جذاب و خاص خود نظیر لاگونا کوپه ادامه نداده و برای موفقیت بیشتر در بازار روی این قبیل خودروهای پرریسک کار نمیکند.

به گزارش فرادید، رنو هیچگاه به اندازه امروز قدرتمند و پیشرو نبوده است، اینرا تک تک کسانی که در صنعت خودرو اندک سررشتهای دارند به خوبی میفهمند. رنو با حذف محصولات کم فروش و نامحبوب خود در بازار اروپا و تمرکز روی تولید خودروهای اقتصادی، از ابتدای سال 2006 تا انتهای 2016 رشدی بالغ بر 100درصدی را تجربه کرده و از رتبهای متوسط در اروپا به یکی از سه سازنده برتر اتومبیل در قاره سبز بدل شده است. یکی از محصولاتی که در این یک دهه قربانی توسعهطلبی رنو شد سدانی بود با نام لاگونا که تا ابتدای سال 2014 نیز تولید شد و سپس جای خود را به رنو تالیسمان دارد.

لاگونا که به عنوان سدان پرچمدار گروه رنو، خودرویی نیمه لوکس، کشیده و نسبتا گران قیمت بود با داشتن یک گونه کوپه، به نوعی مشهورترین و مهمترین ساخته الماس فرانسوی به حساب میآمد که البته به دلیل طراحی خاص فرانسویها در بخش سدانهای شهری بزرگ، هرگز نتوانست در خارج از فرانسه موفقیتی مناسب کسب کند.

لاگونا کوپه اما علیرغم فروش ایین همواره خودرویی جذاب و مشهور بود که نهایت دقت رنو در طراحی اتاق، موتور و کابین را با خود داشت. نسل آخر این محصول فرانسوی نیز به لطف داشتن المانهای طراحی بسیار خاص و جالب، توانست نگاه کارشناسان و مجلات خودرویی را به سمت خود جلب کند. این خودرو که در تهران میتوان چند نمونه سالم و کمکارکرد از آن را دید، قیمتی حدودا 200 میلیون تومانی داشته و از مشخصات فنی خاصی سود میبرد.

چیزی که از همه جالبتر است، نحوه طراحی لاگونا کوپه است که شبیه هیچ خودروی دیگری نبوده و شما را به خود جذب می کند. فرم جلوی خودرو بدون هیچگونه جلوپنجرهای، یک پوزه تیز و کشیده است که با دو چراغ بزرگ و پهن در طرفین تزئین شده.

در ادامه این فرم خاص، کابین و شیشههای کناری را میبینیم که در ارتفاعی بسیار کم قرار داشته و به خوبی ذات اسپورتی لاگونا را برملا میسازد. اما بیشک آنچه که بهترین مشخصه ظاهری الماس گران قیمت رنو است، فرم چراغهای باریک و کشیده عقب و جعبه پشتی است که در تماس با شیشه و سقف بسیار زیبا کار شده و در کمتری مدلی میتوان نمونه آن را یافت.

استفاده از چراغهای الایدی برای مه شکنها، رینگ و چرخهای آلومینیومی 17 اینچی و اسپورت، طراحی داخلی بهبود یافته با ترکیب سیستم صوتی و ناوبری، بلوتوث و سیستم R-Link در یک مجموعه با نمایشگر لمسی 7 اینچی از جمله مواردی است که قابل مشاهده بوده و نشان میدهد لاگونا کوپه به هیچ وجه یک خودروی قدیمی نیست.مدل کوپه به لطف استفاده از یک موتور 6 سیلندر 240 اسبی و نیز یک گیربکس 6 سرعته اتومات با کلاچ دوبل قادر است تا در زمانی کمتر از 7 ثانیه به سرعت بالای 100 کیلومتر برسد و تا تندی 250 کیلومتر نیز حرکت کند.

اما از جمله علل شکست این خودرو در بازار ایران طراحی خاص جلوپنجره خودرو است که کمتر باب میل عموم مردم است. این کوپه اروپایی جذاب و اصیل با وجود اینکه قلب تپنده 3500 سیسی راکه قدرت زیادی معادل 240 اسب بخار زیر پای راننده قرار میداد و در کمتر از 6ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسید ولی اغلب از جنبه طراحی مورد انتقاد قرار میگرفت.

لاگونا کوپه که در سال 2010 جزو اولین خودروهای رنو برای ورود به بازار ایران به حساب میآمد، تا بیش از 260 کیلومتر در ساعت سرعت می گرفت و کابین راحت داشت گرچه طراحی نامتعارف پوزه خودرو در کنار عدم استقبال ایرانیها از محصولات کوپه موجب شد خودروی اسپورتی رنو در بدو ورود به ایران یک شکست سنگین تجاری را برای واردکنندهاش به ارمغان آورد.
مشخصات رنو لاگونا کوپه
قیمت : 220 میلیون تومان
کارکرد : 50 هزار کیلومتر
موتور : 3500سیسی
قدرت : 238 اسب بخار
شتاب صفر تا صد : 7.4 ثانیه
طول، عرض و ارتفاع بدنه : 4.69، 1.81،1.44 متر
فاصله بین دو محور : 2.65 متر
وزن : 1550 کیلوگرم
ویژگی مهم : طراحی متفاوت بدنه