الف گزارش می دهد؛/ رنج کشاورزان ایرانی از واردات بی رویه برنج خارجی/ چه کسی این بخشنامه را صادر کرد؟

الف گزارش می دهد؛/ رنج کشاورزان ایرانی از واردات بی رویه برنج خارجی/ چه کسی این بخشنامه را صادر کرد؟

 

در حالی که برنج ایرانی در کارخانه های شالیکوبی شمال تلنبار شده و هنوز کشاورزان برنجهای خود را نفروختند، اما مسئولین وزارت جهاد کشاورزی در سال حمایت از کالای ایرانی، بجای حمایت از کشاورزان و خرید برنج های آنها، واردات برنج خارجی را آزاد کردند.

به گزارش الف؛ «واردات برنج آزاد شد» خبری بودی که روز یکشنبه به نقل از مسئولین وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد.

در این خبر آمده بود که بنا بر تصمیم مسئولان ارشد دولت، از امروز همه مبادی وارداتی برنج آزاد شده و وارد کنندگان تنها با رعایت شرایط و ضوابط سازمان استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌توانند نسبت به ورود این محصول استراتژیک از هر یک از مبادی رسمی کشور اقدام کنند.

منبع این خبر حاضر نشد که خبر با نام و نشان وی منتشر شود. چرا؟

«واردات کالاهایی که در داخل به ‌قدر کافی تولید می‌ شود، بایستی به ‌صورت یک حرام شرعی و قانونی شناخته بشود». این فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای سال 96 در حرم مطهر رضوی است.

البته ایشان در اول فروردین امسال هم با نامگذاری سال جاری بعنوان حمایت از کالای ایرانی، تکلیف مسئولین در این زمینه را مشخص کردند.

«اقدام دولت در مدیریت جدی واردات، چه واردات دولتی و چه واردات بخش خصوصی، و خودداری کامل از واردات اجناسی که در داخل تولید می شوند یا قابل تولید هستند» اولین تاکید رهبر انقلاب در سخنرانی اول فروردین امسال در حرم رضوی بود.

یکی از کالای ایرانی که در واقع کالای استراتژیک هم محسوب می شود، برنج است.

اگر چه کارشناسان و کشاورزان می گویند ایران ظرفیت تولید کل برنج مصرفی خود را دارد اما بنا به گفته حجتی وزیر جهاد کشاورزی نزدیک به 70 درصد برنج مصرفی، در داخل کشور تولید می شود. به عبارت دیگر سالانه حدود 2 میلیون و 800 هزار تن برنج در کشور مصرف می شود که حدود دو میلیون و 300 هزار تن در داخل تولید می شود و تنها 500 هزار تن برنج باید وارد شود.

با این وجود در سال 96 بنا به آمار رسمی منتشر شده یک میلیون و 500 هزار تن برنج از مبادی رسمی وارد کشور شد و به همین میزان هم برنج قاچاق در کشور داشتیم.

بنا به گفته مدیر بازرگانی انجمن ایران و مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت برنج مازندران تنها در شش ماه نخست سال گذشته یک میلیون و 200 هزار تن برنج وارد کشور شد و واردات در شش ماهه دوم چه بصورت رسمی و چه قاچاق ادامه داشت.

بنا به گفته مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس در سال 96 حدود سه میلیون تن برنج از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد کشور شد. این نشان می دهد که تنها در سال 96 به اندازه شش سال برنج به کشور وارد شده و حتی بنا به گفته نمایندگان مجلس، انبارهای کشور از برنج وارداتی پر است و برای چند سال دیگر نیازی به واردات جدید نیست.

با این وجود مسئولین وزارت کشاورزی در سالی که از سوی رهبری بعنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری می شد، درباره واردات برنج باید تاملی می داشتند و با بررسی شرایط بازار و میزان ذخیره برنج کشور در باره واردات تصمیم گیری می کردند.

آزاد کردن واردات برنج در حالی که هنوز برنج کشاورزان در دستان آنها باقی مانده و خریداری ندارد و از طرف دیگرحداقل تا پایان سال جاری نیازی به واردات نبود، این سوال را در ذهن متبادر می کند که مسئولین وزارت جهاد کشاورزی در واردات برنج چه منفعتی دارند که حتی حاضر نبودند چند ماه از سالی که حمایت از کالای ایرانی است، صبر کرده و تصمیم خود را اعلام کنند.

آیا واردات برنج در این شرایط خلاف شعار سال نیست؟.

قطعا جواب این سوال مثبت است و به همین دلیل مسئولین وزارت کشاورزی سعی می کنند تا خبر آزاد کردن واردات کالایی که در داخل تولید می شود و تولید کننده از فروش نرفتن آن گله و شکایت دارند، از قول آنها منتشر نشود تا آثار  منفی آن متوجه آنها نباشد .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان