اگر تا به حال مسابقات ورزشی را تماشا کرده باشید متوجه خواهید شد که ورزش کاران معمولا در هنگام ورزش یا بعد از آن نوشیدنیهای مختلف و رنگارنگی مصرف می‌کنند. این نوشیدنیهای ورزشی بخش بزرگی‌ از تجارت مرتبط با ورزش هستند. بسیاری بر این باور هستند که این نوشیدنیها دارای اثر جدی هستند و توان ورزشی را افزایش می‌دهند حتی اگر ورزشکار حرفه‌ای‌ نیسیتد.

مقایسه آب با نوشیدنی ورزشی

آب بخش زیادی از وزن بدن شما را شامل می‌شود و برای عملکرد صحیح بدن بسیار مهم است. علاوه بر از دست دادن آب در ادرار، عرق مقادری  زیادی از آب از پوست بدن شما نیز تبخیر می‌شود. برای جبران آب از دست رفته از بدن توصیه مهم آن است که به صورت منظم حتما نوشیدنی‌ و مایعات بنوشید. اگرچه که نیاز افراد به مایعات متفاوت است اما به طور معمول بدن هر فرد به 2 تا 3 لیتر آب در طول روز نیاز دارد.

ترکیب اصلی‌ نوشیدنی ورزشی چیست

بخش زیادی از نوشیدنی ورزشی آب است اما ترکیبات دیگری نیز در این نوشیدنی‌ها وجود دارند شامل کربوهیدرات، و الکترولیتها که گمان می‌رود، توان ورزشی را بالا می‌برند. کربوهیدرت موجود در نوشیدنی ورزشی اکثرا از نوع قند است که می‌تواند گلوکوز، فروکتوز و یا شکر معمولی‌ باشد. به طور معمول در یک وعده نوشیدنی ورزشی در حدود 14 گرم شکر وجود دارد. اما نوشیدنی ورزشی دیگر نیز در بازار وجود دارند که میزان کربوهیدرات آنها صفر است.

از سوی دیگر الکترولیتها که بار الکتریکی‌ دارند برای فعالیت طبیعی بدن ضرری هستند، از مهمترین این اکترولیتها می‌توان به پتاسیم و سدیم اشاره کرد. برندهای مختلفی‌ برای نوشیدنی‌های انرژی زا وجود دارد که به جز تفاوتهای کوچکی میتوان گفت که ترکیب اصلی‌ آنها بسیار به یکدیگر مشابه است.

نوشیدنی‌ها ورزشی می تواند برای ورزشکاران مفید باشد

یک بخش بزرگ از ترکیب نوشیدنی‌ها ورزشی کربوهیدرات و الکترولیت است که برای توان ورزشی مهم هستند. از آنجا که در هنگام ورزش آب و الکترولیت زیادی دفع می شود بسیار مهم است که این مواد جایگزین شوند، به ویژه در هنگام ورزش طولانی مدت. بدن گلوکوز را به شکل گلیکوژن ذخیره می‌کند که در هنگام ورزش به عنوان سوخت اصلی مصرف می شود .مصرف کردن کربوهیدرات در هنگام ورزش  و پس از آن به جایگزین کردن سریع دخیره آن در بدن کمک میکند.

اما این موضوع که آیا نوشیدنی‌ها ورزشی در ورزشکارانی که وزشهای کوتاه مدت تر انجام می‌دهند می‌توند مفید باشد یا خیر هنوز مشخص نیست.

نوشیدنی‌ها ورزشی برای اکثر مردم بدون فایده است

نکات زیادی وجود دارد که به منظور مصرف  نوشیدنی‌های ورزشی باید به آنها توجه شود.

در درجه اول، نوع فعالیت بدنی خود را تعیین کنید که آیا ورزش کوتاه مدت یا بلند مدت است. در حالی‌ که مصرف نوشیدنی‌ها ورزشی برای افرادی که ورزش طولانی‌ مدت انجام می‌دهند می‌تواند مفید باشد اما برای کسانی‌ که به باشگاه ورزشی می روند بدون فایده است. اگر نوع فعالیت ورزشی شما به دویدن و باشگاه رفتن محدود می‌شود به احتمال زیاد به نوشیدنی‌ها ورزشی نیاز ندارید به ویژه اگر که زمان دویدن زیر یک ساعت باشد.