برای خرید خانه دست نگه دارید

علت‌های مختلفی از سوی تحلیلگران و فعالان اقتصادی برای افزایش قیمت مسکن ارائه شده است بر اساس این تحلیل‌ها عوامل اقتصادی که مختص بخش مسکن نیست مانند همیشه بیشترین اثر را بر قیمت مسکن گذاشته که بی‌ثباتی بازار ارز و گران شدن آن در این میان از سایر عوامل نقش پررنگ‌تری بازی کرده و محرک مهمی در روانه شدن سرمایه‌ها به بازار مسکن بوده است

چرا مسکن گران شد؟

 موضوعی که با افزایش تقاضای غیر مصرفی قیمت مسکن را تکان داد و نرخ‌ها در این بازار بی‌توجه به توان مالی خریداران و متقاضیان مصرفی به سیر صعودی خود ادامه داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، به اعتقاد کارشناسان اقتصادی افزایش قیمت‌ها در این بازار از عوامل دیگر مانند خروج از رکود و رونق نسبی نیز متأثر است اما اگر بازارهای موازی ثبات داشتند این عامل به تنهایی نمی‌توانست قیمت‌ها را با شدت کنونی تغییر دهد از سوی دیگر التهابات سیاسی و اجتماعی در افزایش قیمت مسکن مؤثر است و قیمت آن را به عواملی خارج از این بازار وابسته کرده است. در اردیبهشت ماه قیمت مسکن 35 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. بیت‌الله ستاری کارشناس ارشد بازار مسکن می‌گوید اگر چاره‌ای اندیشیده نشود قیمت‌ها باز هم بالا می‌رود اما از طرف دیگر برخی کارشناسان می‌گویند قیمت در بازار مسکن به اشباع رسیده و این بازار دیگر ظرفیت افزایش قیمت را ندارد. در واقع بخاطر بی‌اعتمادی نسبت به سایر بازارها حجم تقاضا و قیمت‌ها در بازار مسکن بالا رفته است.

 

 تأثیر کاهش ساخت و ساز بر گرانی

یکی دیگر از عواملی که این روزها برای گرانی مسکن به آن اشاره می‌شود کاهش ساخت و ساز و تولید مسکن به دلیل 5سال رکود است.  فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن با اشاره به دلایل افزایش قیمت مسکن می‌گوید اگر می‌توانستیم به نحوی در بازار مسکن فعالیت کنیم که ساخت و ساز، متناسب با نیاز جامعه صورت بگیرد قطعاً امروز شاهد افزایش بیش از حد قیمت مسکن در بازار نبودیم.

او معتقد است در پنج سال گذشته با رکودی در بازار مسکن مواجه بودیم و این مسأله باعث شد تا قیمت مسکن در طول آن سال‌ها افزایش پیدا نکند اما بخشی از افزایش قیمت مسکن از سال گذشته تا کنون به دلیل انباشت تورمی بوده که در سال‌های قبل، خود را در بازار مسکن نشان نداده بود. این تورم در طول دوران رکود انباشته و خود را در قیمت‌ها نشان نداده بود اما اکنون و در دوران رونق، انباشت تورم‌های دوران گذشته باعث افزایش قیمت مسکن شده است.

سید مجید نیک‌نژاد عضو کانون سراسری انبوه سازان نیز معتقد است در 5 سال گذشته به اندازه نیاز مسکن ساخته نشده و سال به سال میزان ساخت کاهش یافت و در حالی که سالانه به حدود یک میلیون مسکن نیاز بود کاهش حدود 400 هزار واحدی در هر سال داشتیم. او می‌گوید در زمستان به علت جابه‌جایی نقدینگی از بازارهای دیگر به سمت بازار مسکن قیمت‌ها افزایش یافت. به گفته نیک‌نژاد افزایش قیمت در زمستان حتی یک دوم میزان زیان سال‌های قبل و فروش مسکن کمتر از قیمت ذاتی آن را جبران نمی‌کرد اما در بهار قیمت‌ها تحت تأثیر بازار دلار و بی‌ثباتی اقتصادی رشد بی‌رویه داشت که این قیمت‌ها خطر ادامه رکود را تشدید کرده است.

نیک‌نژاد موانعی مانند قانون پیش‌فروش، بیمه و مالیات را در کاهش ساخت و ساز مهم دانست و گفت: این موانع هزینه‌های زیادی را به سازندگان تحمیل می‌کند. از طرفی نوسانات قیمت ارز و دلار، رکود در صنعت ساختمان، عدم تمایل به ساخت و ساز مسکن و کاهش عرضه مسکن در بازار از دیگر عوامل افزایش قیمت مسکن هستند. اما اگر می‌توانستیم به نحوی در بازار مسکن فعالیت کنیم که ساخت و ساز، مناسب با نیاز جامعه صورت بگیرد قطعاً امروز شاهد افزایش بیش از حد قیمت مسکن در بازار نبودیم. این‌که تولید مسکن متناسب با نیاز بازار نیست، یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن در بازار است.

 

 نقش زمین در گرانی مسکن

کمبود زمین در بازار مسکن نیز همیشه نقش مهمی در تعیین قیمت مسکن دارد و قیمت نامتعارف زمین چالش جدیدی در بازار مسکن ایجاد کرده است. حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است قیمت ساختمان در ایران به شکل غیر قابل قبولی تحت تأثیر قیمت زمین قرار دارد و این نسبت حتی قابل مقایسه با کشورهایی که دارای مشکل کمبود زمین هستند، نیست و تأثیر قیمت زمین بر واحد مسکونی در ایران حتی از کشورهای اروپایی نیز بیشتر است.

 

 برای خرید خانه دست نگه دارید

راهکاری که برخی مسئولان و کارشناسان برای تعدیل قیمت مسکن ارائه می‌دهند به تعویق انداختن خرید خانه است. آنها معتقدند قیمت‌ها حبابی است و بخاطر شرایط بازارهای مالی مردم از ترس از دست دادن سرمایه به بازار مسکن هجوم برده‌اند.

محمدرضا امینی مقام مسئول در بانک عامل بخش مسکن می‌گوید خریداران واقعی مسکن تا حد امکان در شرایط فعلی نسبت به خرید اقدام نکنند چرا که روند فعلی حاکم بر بازار مسکن نمی‌تواند دوام داشته باشد. در حال حاضر قیمت مسکن با فاصله قابل توجه نسبت به نرخ تورم افزایش پیدا کرده که این رشد قیمتی خارج از شرایط عادی حاکم بر نرخ تورم است بنابراین به خریداران و مصرف کنندگان واقعی توصیه می‌شود به دلیل افزایش غیرطبیعی قیمت مسکن، در صورت امکان صبور باشند و فعلاً نسبت به خرید مسکن اقدام نکنند تا شرایط غیرواقعی حاکم بر بازار مسکن منطقی‌تر شود.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان