برخلاف عقاید بسیاری از مردم که ضعف در ارتباط را دلیل پایان رابطه‌ها ‌می‌دانند، ولی در واقع طرز فکر ما درباره شریک زندگی و مشکلات‌مان است که باعث از بین رفتن اعتماد، صمیمیت و در نتیجه خراب شدن رابطه ‌می‌شود. آگاهی از تاثیرات این افکار سمی در زندگی، خود عاملی برای دوام و پایداری هر رابطه‌ای است.

اغلب مراجعه کنندگان در جلسات مشاوره مهارت‌های ایجاد رابطه سالم را یاد ‌می‌گیرند، این مهارت‌ها را مشاوران و با روش‌های خاصی آموزش ‌می‌دهند که باعث ‌می‌شود فرد قبل از حرف زدن طرف مقابل را به طور کامل درک کرده و قبل از جواب دادن، فکر کند. با وجود اینکه تقویت مهارت‌های شنیداری برای روابط سالم حیاتی هستند، ولی افکار سمی که به تدریج و ناخوداگاه در ذهن فرد نقش بسته، هم باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر زوج‌ها فقط یاد بگیرند که چگونه همدیگر را بشنوند ولی نتوانند افکار منفی را کنترل کنند؛ بنابرین ریشه مشکل هنوز پابرجاست.

در این قسمت شش مورد از افکار مخرب آورده شده‌اند؛ اجازه ندهید این افکار مخرب و منفی باعث خراب شدن رابطه عاشقانه شما شود.

تفکر همه یا هیچ

همسر شما دائما کارهای اشتباهی انجام ‌می‌دهد یا هرگز کار درست را انجام نمی‌هد. او باید کار درست را انجام دهد!

نتیجه گیری‌های غلط

بدون زمینه محکم در مورد مسائل و قبل از اینکه اتفاقی افتاده باشد، افکار منفی را در ذهن خود پرورده و به همسر خود نسبت ‌می‌دهید.

باید‌ها

 انتظار دارید نیاز‌های شما را برآورده کند، چون او باید نیاز‌های شما را بداند.

دانستن نیازها

برچسب زدن

به طور نامعقولانه به همسر خود برچسب زده و ویژگی‌ها و شایستگی‌های مثبت او را نابود ‌می‌کنید؛ مثلا خیلی تنبلی!

سرزنش کردن

با دید منفی و با بی انصافی به خاطر مسائل روزانه یا هر مسئله دیگری سرزنش ‌می‌کنید.

تصورات افراطی غلط

با تصورات بیش از اندازه، به نتایج منفی در مورد شریک خود ‌می‌رسید که در واقعیت درست نیستند.

تصور غلط

ناامیدی

زوج‌ها بر انتظارات ایده آل گرایانه خود تمرکز ‌می‌کنند و این هم ریشه در گذشته دارد. تنها نگرانی او شغلش است، مثل مردان دیگر یک ذره هم به نیاز‌های من اهمیت نمی‌دهد!

 

راه حل چیست ؟

جستجوی این افکار در درون ذهن‌مان  برای غلبه کردن بر آنها و تمرکز کردن بر شایستگی‌ها و رفتار‌های مثبت همسرمان، راهکار مناسبی است. زوج‌های شاد و موفقی که در باتلاق این افکار سمی ‌فرو نرفته‌اند، افکار سالم‌تر و مثبتی نسبت به هم دارند و در نتیجه زندگی بهتری دارند. این نوع طرز تفکر است که ما را در بهبود روابط، حل مشکلات و ایجاد رابطه عاشقانه قادر ‌می‌سازد. در حقیقت راز رابطه شاد و سالم را تنها در یک جا ‌می‌توان پیدا کرد و آن ذهن خود شماست.

برخورد نامناسب، بی توجهی، آزار و اذیت، بدنامی، بی بهره بودن از زندگی زناشویی یا له شدن زیر رفتار‌های نامناسب و در نتیجه رهاشدگی، چیز‌هایی نیستند که شما از زندگی مشترک ‌می‌خواهید. اگر این موارد در زندگی شما اتفاق ‌می‌افتد، نیاز است تا کاری اساسی انجام بدهید. ممکن است به مشاوره فردی نیاز باشد و اگر همسر شما در مورد مشاوره همکاری نکرد، باید با این حقیقت مواجه شوید که او احتملا هیچ وقت تغییر نخواهد کرد.. تلاش بر این است که رابطه‌ها حفظ شوند ولی در صورت لزوم و آسیب دیدگی روحی باید به فکر ترک رابطه بود.

خراب کردن رابطه