آیا ایستگاه فضایی تیانگونگ-۲ نیز در حال سقوط است؟+فیلم

ایستگاه فضایی "تیانگونگ-۲" (Tiangong-۲) در سپتامبر ۲۰۱۶ توسط موشک" Long March ۲F " پرتاب شد.

آیا ایستگاه فضایی تیانگونگ-2 نیز در حال سقوط است؟+فیلم

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، کارشناسان ایالات متحده، از تاریخ 13 ژوئن به مدت 10 روز  در حال نظارت روی کاهش ارتفاع این ایستگاه فضایی  بودند. هنوز مشخص نیست که آیا ایستگاه فضایی تیانگونگ-2 نیز در شرف سقوط به زمین است یا خیر. پس از آن که "تیانگونگ-1 "(Tiangong-1) در ماه آوریل امسال سقوط کرد و سوخت، اکنون سرنوشت دومین ایستگاه فضایی یعنی"تیانگونگ-2"(Tiangong-2) مشخص نیست.

تیانگونگ 1 به معنای "کاخ آسمانی 1"، نخستین ایستگاه فضایی آزمایشی چین بود. این ایستگاه در تاریخ 29 سپتامبر 2011 و طی قسمتی از برنامه فضایی تیانگونگ به فضا پرتاب شد. مأموریت اصلی تیانگونگ 1، آزمایشگاهی برای آزمایش تکنولوژی‌ها و ایجاد یک ایستگاه فضایی بزرگ در سال 2023 بود.

اما بر طبق اعلام دفتر مهندسی فضایی چین، تیانگونگ 1 ، 2 آوریل 2018 تقریبا در ساعت 00:16 به وقت "گرینویچ" در بالای قسمت جنوبی "اقیانوس آرام" سوخت.  

ایستگاه فضایی "تیانگونگ- 1" در تاریخ 30 سپتامبر سال 2011 در مرکز پرتاب ماهواره "جوی کوآن" چین (JSLC)روی موشک 2F/G  به فضا پرتاب شد و 6.5 سال به دور زمین چرخید.  در سال 2012 سه فضانورد ماموریت    " Shenzhou   9"  عازم این ایستگاه شدند که اولین فضانورد چینی زن نیز در میان آنها بود. در ابتدا قرار بود این آزمایشگاه فضایی در سال 2013 نابود شود ولی ماموریت آن چندین بار تمدید شد.

ایستگاه فضایی "تیانگونگ- 1" واحد نشانگر برای ایستگاه‌های بعدی ساخت چین محسوب می‌شد و قرار بود که ایستگاه فضایی بزرگتر "تیانگونگ1" در سال 2023 به فضا پرتاب شود. ولی در سال 2016  اوضاع طبق برنامه پیش نرفت و مدیر "اداره فضایی ملی چین" اعلام کرد که ارتباط "تله متری"(دوری سنجی) با " تیانگونگ- 1 " قطع شده است.

اکنون فضاپیمای تیانگونگ-2 در حدود 60 مایل (95 کیلومتر) دور از سطح سیاره زمین دیده شده است.

از زمان بازگشت این ایستگاه فضایی به "ارتفاع مداری طبیعی" (normal orbital height) ، گمانه زنی‌هایی مبنی بر اینکه چین در حال آماده شدن برای انهدام این ایستگاه فضایی در آینده  است، وجود دارد.

چین امیدوار است که این ایستگاه فضایی به سرنوشت ایستگاه فضایی تیانگونگ-1 دچار نشود.

با وجود اینکه دفتر مهندسی فضایی چین، تاکنون اعلامیه رسمی در مورد آخرین وضعیت را منتشر نکرده است، اما مانورهای این ایستگاه فضایی به واسطه اطلاعات مداری توسط یگان "فرماندهی راهبردی ایالات متحده" ، آشکار شد.

مرکز عملیات فضایی مشترک، واقع در پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا، ادعا می‌کند که این ایستگاه فضایی در 13 ژوئن از ارتفاع 236 و 240 مایلی (380 تا 386 کیلومتر) به ارتفاع 181 تا 185 مایل(292 تا 297 کیلومتری) آمده است.

بنابر گزارش‌ها این ایستگاه فضایی پیش از بازگشت به ارتفاع نرمال اولیه، 10 روز در وضعیت کاهش ارتفاع باقی مانده است.

کارشناسان معتقدند این نشان می‌دهد که چین در تدارک اینست تا این ایستگاه فضایی را با کنترل بیشتری نسبت به تیانگونگ-1 منهدم کند.

"جاناتان مکداول"(Jonathan McDowell)، اخترفیزیکدان "مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین" (CFA) گفت: به نظر می‌رسد که کاهش سطح مدار تیانگونگ-2 اولین گام در جهت برچیدن کنترل شده آن است.

ایستگاه فضایی تیانگونگ 2 ، یک آزمایشگاه فضایی چینی و بخشی از برنامه پروژه 2-921 ایستگاه فضایی تیانگونگ است .ایستگاه فضایی تیانگونگ- 2 در 15 سپتامبر سال 2016  راه اندازی شد.

ایستگاه فضایی تیانگونگ 2 نه در طراحی و نه در برنامه‌ریزی، به عنوان یک ایستگاه مداری دایمی در نظر گرفته نشده‌ است بلکه، بستری آزمایشی برای فناوری‌های کلیدی‌است که در ایستگاه فضایی مدولار بزرگ چین، که برای راه اندازی در سال 2023 برنامه‌ریزی شده در نظر گرفته شده و استفاده می‌شود

طول ایستگاه فضایی تیانگونگ-2، 10.4 متر ، قطر آن 4.2 متر و وزن 8600 کیلوگرم   است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر