ماهان شبکه ایرانیان

مرکز فرهنگی، گردشگری لرستان هم‌زمان با دهه فجر امسال افتتاح می‌شود

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور از افتتاح مرکز فرهنگی، گردشگری دفاع مقدس لرستان دهه فجر امسال خبرداد و گفت: به پاس قدردانی از سلحشوری‌های مردم لرستان در دوران هشت سال دفاع مقدس دائرةالمعارف دفاع مقدس لرستان در آینده تهیه خواهد شد.

مرکز فرهنگی، گردشگری لرستان هم‌زمان با دهه فجر امسال افتتاح می‌شود

‌به گزارش ایسنا، بهمن کارگر در همایش منطقه‌ای روسای سازمان‌ها و معاونین این بنیاد در خرم‌آباد، گفت: به پاس حضور مؤثر مردم لرستان در صحنه‌های مختلف دفاع از نظام و انقلاب، مرکز فرهنگی، گردشگری لرستان هم‌زمان با دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

وی  در این همایش که استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام، همدان، مرکزی، قم و لرستان حضور داشتند،افزود: به پاس قدردانی از سلحشوری‌های مردم لرستان در دوران هشت سال دفاع مقدس دائرةالمعارف دفاع مقدس لرستان در آینده تهیه خواهد شد. وجود بیش‌از 6000 شهید و بالغ‌ بر 16 هزار جانباز و آزاده در استان لرستان افتخاری است که مردم لرستان دارند.
کارگر ادامه داد: تعداد زیاد رزمندگان لرستانی در یگان‌های ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی نشان‌دهنده این است که مردم غیور و باغیرت استان لرستان همیشه مدافع انقلاب بودند و در حال حاضر نیز در دفاع از وطن و حریم اهل‌بیت حضوری فعال دارند و در سازندگی کشور نقشی پُررنگ را برعهده گرفته‌اند.

کارگر با بیان این‌که در این سفر توفیق بازدید از استان مرکزی را داشتیم، اظهارکرد: یکی‌ از کارهای خوبی که در استان‌ها می‌توان انجام داد این است که مدیران، با اخلاق و رفتار خوب که منجر به انجام کار می‌شود فعالیت داشته باشند و اگر در ابتدای کار مرجعیت پیدا کنند می‌توانند کارها را به‌ درستی پیش ببرند.به‌ شخصه نمی‌توانم باور کنم کسی ادعا کند در استان نمی‌توان کار کرد، بنابراین با دست‌ به‌ دست هم دادن و توکل بر خدا می‌توانیم موفق شویم.
وی گفت: امروز در شهر اراک با خانواده یکی‌ از شهدای نیروی انتظامی که حدود 15 روز پیش پیکر مطهر شهیدشان را از سیستان آوردند دیدار کردیم که هنوز از فکر این قضیه بیرون نیامده‌ام. این شهید دو فرزند پسر و همسری جوان داشت که هنوز داغدار بودند. همسر شهید هنوز 30 سال سن ندارد ولی دارای روحیه بسیار قوی است و درخواست داشت که کنار همسرش دفن شود و بر این باور بود که خود نیز شهید می‌شود.
کارگر گفت: افراد و مسئولان زمانی‌که دور یک میز می‌نشینند باید خود را ارزیابی کنند. مردم به عملکرد ما مسئولان نگاه می‌کنند و ما جدا از این مسائل نیستیم و باید حواسمان جمع باشد.
وی با بیان این‌که حضرت علی(ع) در خطبه سوم نهج‌البلاغه به مسئولیت‌های اجتماعی اشاره می‌کنند، گفت: باید به تکالیف خود عمل کنیم و دل به مسائل دنیوی نبندیم.عزت و ذلت در دست خدا است و در بنیاد حفظ آثار یکی‌از ارزش‌ها این است که خودمان ارزشی باشیم چرا که در غیر این‌صورت نمی‌توانیم ارزش‌ها را حاکم کنیم؛ بنابراین همه باید به هم تذکر دهیم.ما که در بنیاد حفظ آثار هستیم باید در راستای ارزش‌های انقلاب اسلامی جلو برویم چرا که ارزش‌های انقلاب اسلامی جدای از ارزش‌های دفاع مقدس نیست. حواسمان باشد مردم بصیر هستند اگر حرف ما روی مردم اثرگذار نیست ناشی از این است که خودمان عامل نیستیم. باید به آن‌چه وظیفه‌ داریم عمل کنیم و بدانیم در مقابل خانواده‌های شهدا چه تکلیفی داریم؟ ما در مقابل همسران و خانواده‌های شهدا مسئول هستیم. ما که در بنیاد حفظ آثار فعالیت می‌کنیم مسئولیت بیشتری داریم بنابراین باید حواسمان باشد و در این زمینه همه به هم تذکر دهیم؛ اگر به این شکل باشد در همه کارها موفق هستیم.

کارگر همچنین در حاشیه همایش منطقه‌ای مدیران کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس 7 استان کشور که در سالن جلسات فرماندهی انتظامی لرستان برگزار شد، اظهارکرد: امسال در مسیر پیاده‌روی اربعین نمایشگاه فاخری در مورد دفاع مقدس برپا  و یک‌سری محصولات برای فروش و هدیه گذاشته شود.در این نمایشگاه کتابچه‌ها و چفیه‌هایی تهیه و به زائران داده شود و هر استانی محصولات مختلف آماده کند؛ مسئولیت نمایشگاه مشخص شود و سایر بخش‌ها مشارکت کنند. نمایشگاهی با عکس‌های زیبا و فاخر برپا شود تا برای اربعین افتخار نوکری زائران حسینی را داشته باشیم و هر استان برای این طرح نیرو بفرستد و هرکدام از نیروها چند روز در این حوزه مأموریت داشته باشند.
وی گفت:باید همه استان‌ها پای‌ کار بیایند چراکه با این کار دو میلیون نفر از نمایشگاه دفاع مقدس بازدید می‌کنند و ضمن فراهم کردن زمینه‌های برگزاری این نمایشگاه باید خدماتی نیز در مسیر پیاده‌روی اربعین به زائران ارائه شود. باید کار فرهنگی در ایام اربعین صورت بگیرد که در این زمینه از فردا ستادی تشکیل می‌شود و از استان‌ها برای همکاری دعوت خواهد شد.

مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس نیز دراین جلسه گفت:مأموریت این سازمان نشر آثار دفاع مقدس، ثبت خاطرات زنان و رشادت جوانان و همدلی ملت ایران  در دوران دفاع مقدس است.

وی افزود: دشمن می‌خواهد به خاطر تنوع قومیتی، مذهبی و گویشی در کشور ورود پیدا و از این مزیت‌ها برای ایجاد تفرقه بین قومیت‌ها و مذهب‌ها استفاده و توطئه کند اما به واسطه هوشیاری ملت بزرگ ایران این توطئه دشمنان خنثی و برملا شده است.

وی وحدت مردم، رهبری امام خمینی(ره) و اعتقاد مردم را قدرت معنوی و نرم در برابر دشمنان ذکر کرد و با اشاره به اینکه در دفاع مقدس تبدیل به یک قدرت نظامی و مقتدر شدیم به گونه‌ای که اقتدار ایران را در برابر 1+5  دیدیم، اظهار کرد: دشمن قدرت بازدارنده یک ملت را مورد محاسبه قرار می‌دهد تا توطئه‌اش را عملیاتی کند، باید تمهیدات دشمن را به فرصت تبدیل کنیم و لازمه آن نگاه کردن به گذشته است.

مجتهدزاده بیان کرد: وقتی منابع ملی کشور مطرح می‌شود همه همدل می‌شوند؛ در دفاع مقدس بحث چپ و راست نبود همه ملت وارد شدن و این وفاق و همدلی عامل پیروزی ما بود، امروز دشمن این را فهمیده و درصدد است با تفرقه‌افکنی علیه کشور توطئه کند.

وی با تاکید براینکه گذشته یک کشور هویت یک ملت را می‌سازد، افزود: دوران دفاع مقدس دوران شکوفایی ما بود و به همین خاطر برای درس گرفتن از آن دوران سالانه بین 5 تا 6 میلیون زائر برای بازدید به مناطق عملیاتی دفاع مقدس اعزام می‌کنیم. اما  سوال اینجاست چرا هجمه به سمت راهیان نور است؟ چرا در ایام نوروز با این همه تصادف مواجهیم و کسی چیزی نمی‌گوید اما اگر در راهیان نور کوچکترین تصادفی رخ دهد، هجمه وارد می‌شود و فضای مجازی و برخی رسانه ها اقدام به بزرگنمایی مساله می‌کند، جواب سوال این است که راهیان نور انسان‌ساز است، تداعی وجود جوانان است که از جان خود گذشتند به خاطر خاک و ارزش‌های این سرزمین و جان خود را تقدیم جانان کردند.

وی با بیان اینکه حضور در مناطق جنوب و راهیان نور بازگشت به خویشتن است و دشمن این همه هجمه ایجاد می‌کند تا خانواده‌ها به بچه‌های خود اجازه حضور در راهیان نور ندهند، یادآور شد:حتی بین 500 تا 600 نفر از جوانان که به راهیان نور رفتند و تغییری در آنان حاصل شده است شناسایی کردیم و باشگاه دختران جوان را راه اندزای کرده ایم تا دختران و زنان گرد هم بیایند و علاوه بر بازخوانی تاریخ گذشته، اقدامات اجتماعی و آموزشی را نیز فرا بگیرند.

مجتهدزاده گفت: امروز بحرانی که جوانان ما را تهدید می‌کند بحران هویت است، این درحالی است که دفاع مقدس هویت بخش، تاریخ‌ساز، نجات‌بخش و سرمایه‌ای معنوی و اجتماعی است و نشان می‌دهد ملتی با دست خالی در برابر دنیا پیروز شد و این امید ما را دوچندان می‌کند.


وی تأکید کرد: دشمن بیدار است و دائماً طرحی و برنامه‌ریزی می‌کند و ما نباید تماشاچی باشیم.هنگامی که دشمن ما را مورد هجمه قرار داد یک نقطه قوت و نرم داریم که آن وحدت است

حجت‌الله ناصرپور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان نیز در این جلسه مدیران استانی روسای بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس هفت استان کشور که در سالن جلسات فرماندهی انتظامی استان برگزار شد، اظهار کرد: در زمان دفاع مقدس 1500 فروند بمب بر سر استان لرستان ریخته شد و حدود 175 بار کل استان مورد هجمه دشمن قرار گرفت.

وی با بیان این‌که عمده فعالیت شورای هماهنگی استان متمرکز بر ساخت باغ‌ موزه لرستان بوده است، افزود: حدود هشت میلیارد و 400 میلیون تومان از اعتبارات استان لرستان تخصیص پیدا کرده و در سال‌جاری نیز برای لرستان یک میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی ‌شده است. همچنین در سطح استان 15 یادمان احداث شده و 14 یادمان نیز در دست ساخت است.


ناصرپور به نقش بانوان در دفاع مقدس اشاره کرد و ادامه داد: نمایشگاه با موضوع نقش زنان در دفاع مقدس در استان لرستان برگزار شده است؛ آمار و اطلاعاتی از زنان فعال در ستاد پشتیبانی جنگ در دوران دفاع مقدس تهیه‌ شده همچنین کتاب «تصمیم کبری» خاطرات و زندگی نامه همسر شهید زنده «سید نور خدا موسوی» تهیه و چاپ می‌شود.

بیان کرد: کار ساخت باغ‌ موزه لرستان در سال 93 تعطیل‌ شده بود که در سال 94 مجدد کار آغاز شد و امروز این مرکز با منظری زیبا در چشم‌انداز خوبی قرار دارد.

وی با بیان این‌که امیدواریم با افتتاح این باغ‌ موزه گردشگرانی که وارد استان می‌شوند را به سمت این مرکز هدایت کنیم، گفت: در سطح استان 15 یادمان احداث‌ شده است همچنین حدود 13 الی 14 یادمان در استان در دست‌ ساخت است.

ناصرپور با اشاره به این‌که در سال 96، 67 کتاب چاپ و رونمایی شده است، اظهار کرد: شورای نشر اداره بنیاد حفظ آثار استان تشکیل‌ شده است و شب‌ شعرهای بسیار خوبی با حضور ادیب و شاعر سرشناس لرستان برگزار می‌شود.

وی به فعالیت معاونت امور مشارکت روحانیت در دفاع مقدس اشاره و عنوان کرد: ثبت تاریخ شفاهی دو تن از روحانیون فعال لرستان در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی و تدوین کتاب یادنامه 56 شهید روحانی استان لرستان از جمله فعالیت‌های این معاونت است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان با بیان این‌که برای انتخاب کتاب سال امسال برنامه‌ریزی می‌شود، برنامه تلویزیونی طراحی‌شده است که فقط به مسئله ترویج و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌پردازد، افزود: 51 پرونده متقاضیان تدریس را ساماندهی کرده‌ایم که امیدواریم این قابلیت را افزایش دهیم و در ترم نخست سال 96- 97، هزار و 923 دانشجو با فعالیت 48 استاد در حوزه ادبیات دفاع مقدس فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه هنری نیز 13 مستند تلویزیونی و تولید فیلم داشته‌ایم که توسط صداوسیمای استان پخش‌شده است؛ 30 کارگاه آموزشی در مورد تاریخ شفاهی، تاریخ‌پژوهی، نقد کتاب، داستان و... برگزارشده است، همچنین 35 فعالیت فرهنگی مرتبط با دانشگاه‌ها، مدارس، دانش‌سراها انجام‌شده است.

ناصرپور گفت: 385 فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی با بانوان فعال دفاع مقدس و خانواده شهدا انجام‌ شده است و 9 هزار و 226 مورد جمع‌آوری آمار و ایجاد بانک اطلاعاتی زنان فعال و ایثارگر را در دستور کار داشته‌ایم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان