درمان فلج مغزی کودکان با داروی بوتاکس

در مورد دارو بوتاکس چه می دانید؟این دارو شکل تخلیص و آماده شدۀ سم باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم است. این باکتری بی هوازی است و در محیط های در بسته مثل قوطی کنسرو رشد کرده و سم خطرناکی را تولید می کند

در مورد دارو بوتاکس چه می دانید؟

این دارو شکل تخلیص و آماده شدۀ سم باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم است. این باکتری بی هوازی است و در محیط های در بسته مثل قوطی کنسرو رشد کرده و سم خطرناکی را تولید می کند. این سم در صورت ورود به بدن از طریق مواد غذایی فاسد ، سبب فلج عضلات بدن شده و گاهی اوقات با درگیری عضلات تنفسی می تواند باعث مرگ بیمار شود.

به همین دلیل توصیه می شود قبل از باز کردن درب قوطی آنرا به مدت حداقل 15 دقیقه در آب جوش قرار دهید. در آزمایشگاه باکتری بوتولینیوم را تکثیر داده و سم آن را تخلیص کرده و برای مصارف پزشکی با دوز از مناسب آماده می کنند.

بوتاکس در واقع اسم تجاری این دارو است که توسط شرکت آلرگان آمریکا ساخته می شود. در سایر کشورها این دارو به اسامی دیگری تولید میشود که مهمترین آنها که در ایران موجود است ، دیسپورت نام دارد که ساخت کشور انگلستان است. گرچه انواع چینی و کره ای نیز اخیرا" وارد بازار ایران گردیده است.

بوتاکس با اثر بر محل اتصال عصب به عضله ( سیناپس ) و جلوگیری از عبور پیام عصبی به عضله باعث فلج عضله می شود. این ویژگی سبب شده که در درمان بسیاری از بیماری هایی که عضلات بیش از حد فعالیت می کنند بکار رود.

گرچه اغلب مردم بوتاکس را بیشتر به عنوان داروی برطرف کننده چین و چروک صورت می شناسند اما کاربرد اصلی آن درمان اسپاستیسیتی یا انقباض مداوم عضلات پس از سکته مغزی ، ضایعات نخاعی ، فلج مغزی و ... است. البته از این دارو برای درمان دیستونی که یک نوع اختلال عضلانی می باشد نیز استفاده می شود.

تزریق بوتاکس با استفاده از سوزنهای کوچکی انجام می گیرد،مقدار مصرف به وزن کودک بستگی دارد. تزریق دردناک است ونیاز به بیهوشی نیست.

استفاده از بوتاکس حدود 10 سال است که آغاز شده وکمک شایان به کاهش اسپاسم عضلات این بیماران داشته است.

درمان بیماری سی پی (cp) و ضعف عضلانی با تزریق بوتاکس

مکانیسم اثر بوتاکس ایجاد توقف سیگنال اعصاب به عضله می باشد.

بوتاکس باعث می شود که درمانگر بتواند کشش عضلات را به سهولت بیشتری اعمال کند وهمچنین دامنه حرکتی مفاصل بیمار افزایش می یابد و مراحل رشدی حرکتی کودک تکمیل می شود .

از 250 کودک مورد مطالعه در ایالات متحده آمریکا که تزریق بوتاکس داشته اند 86 درصدبهبود قابل توجهی را در راه رفتن نشان داده اند و اسپاسم عضلات آنها تا حدودی درمان شد.

بر اساس مطالعاتی که پژوهشگران در این زمینه داشتند در یافتند که بهترین دوره تزریق بوتاکس زیر سن 6 سال می باشد به خصوص در کودکانی که انقباض و کوتاهی های تثبیت شده ای پیدا کرده اند .

درمان بیماری سی پی (cp) درمان فلج مغزی کودکان

آیا تزریق بوتاکس عوارضی دارد؟

عوارض جانبی خفیفی مانند عوارض سرما خوردگی ضعف عمومی وموقت عضلانی در اندام دیده شده اثر تزریق و شلی اندام تا حدود چهار ماه باقی می ماند وپس از آن می توان بارها تزریق را تکرار کرد

توصیه های پس از تزریق بوتاکس :

توصیه می شود پس از تزریق تا چند ساعت (4 الی 6 ساعت) به ناحیه ی تزریق دست نزنید و ازمالیدن و ماساژ دادن و استحمام پرهیز نمائید، در معرض آفتاب و حرارت قرار نگیرید و در ساعات گفته شده از لوازم آرایشی استفاده نکنید. ترجیحاً با عضلات بوتاکس شده کمی شکلک درآورید.

مدت اثر دارو بوتاکس :

داروی بوتاکس به طور متوسط بین 4 تا 6 ماه اثر خود را از دست می دهد این مدت زمان در افراد مختلف متفاوت است. پس از اتمام اثر دارو فرد دوباره می تواند عضلات خود را منقبض کند. البته فرد برای تمدید دارو مجدداً می تواند به پزشک خود مراجعه کرده و دارو را تزریق کند.

divider

بیشتر بخوانید :

مهمترین علت استفراغ خونی در کودکان چیست؟ آیا خطرناک است؟

عوارض خطرناک مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک بر کودکان

13 توصیه برای افزایش قدرت ذهنی کودکان

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان