علیرضا صادقآبادی با اشاره به این که فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس امروز با حضور رییسجمهور افتتاح شد، اظهار کرد: با افتتاح فاز دوم ستاره خلیج فارس تولید بنزین در کشور توسط ١٠ پالایشگاه کشور به ٨٨ میلیون لیتر در روز رسید.
وی در مورد آمار تولید بنزین در کشور طی سالهای گذشته توضیح داد: در سال ٩٢ تولید بنزین در پالایشگاه های کشور حدود ٦٠ میلیون لیتر در روز بود که سهم بنزین یورو ٤ از این میزان ٣.٤ میلیون لیتر در روز بود. این میزان تا سال ٩٥ تقریبا ثابت ماند. در سال ٩٦ فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حضور رییسجمهور راهاندازی شد و تولید بنزین در سه ماهه آخر سال ٩٦ با تثبیت تولید در فاز اول ستاره خلیج فارس به ٧٥ میلیون لیتر در روز رسید که ٢٨ میلیون لیتر آن یورو ٤ بود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان این که راهاندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در فروردین ماه آغاز شد، اظهار کرد: تولید بنزین در ستاره خلیج فارس به مرور زمان از ١٢ میلیون لیتر به ٢٦میلیون لیتر در روز رسید.
صادقآبادی از تولید ٨٨ میلیون لیتر بنزین در ١٠ پالایشگاه کشور خبر داد و افزود: متوسط مصرف بنزین در سه ماهه نخست امسال ٨٤ میلیون لیتر بوده و فاصله تولید و مصرف بنزین در کشور به روزانه چهار میلیون لیتر است. این فاصله به دلایل مختلف از جمله انجام تعمیرات اساسی و نیمهاساسی در پالایشگاههای کشور یا توقفهای پیشبینی نشده مطمئن نیست.
او با بیان این که با راهاندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۱۲ تا ۱۳ میلیون لیتر بنزین به تولید کشور اضافه میشود، گفت: ظرفیت تولید کشور تا آذرماه به ۱۰۰ میلیون لیتر میرسد. در حال حاضر واحد تقطیر فاز سوم ستاره خلیچ فارس آماده راهاندازی است و از هفته آینده فرآیند آن آغاز میشود و آخر آذرماه به سرویس خواهد آمد. همچنین ۱۲ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه بندرعباس به استاندارد یورو ۴ ارتقا خواهد یافت و تا مهرماه راهاندازی میشود. در واقع کمیت بنزین در پالایشگاه بندرعباس ثابت میماند اما کیفیت آن ارتقا مییابد. ۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ نیز در مهرماه در پالایشگاه لاوان تولید میشود.
وی ادامه داد: در جمع، ۸۰ میلیون لیتر از ۱۰۰ میلیون لیتر مذکور طبق استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ خواهد بود.
صادقآبادی با تأکید بر این که طبق الزام مجلس عرضه سوخت باید با ارائه کارت سوخت صورت بگیرد، گفت: البته استفاده از کارت سوخت زمانی که بنزین تکنرخی شد مزیت چندانی برای مشتری نداشت اما به ما در مانیتورینگ مصرف کمک کرد. فعلا موظف هستیم از کارت سوخت استفاده کنیم. این که چه تصمیمی در مورد بنزین گرفته شود، هنوز مشخص نیست و چیزی به ما ابلاغ نشده است.
وی ادامه داد: به طور کلی یکی از راهکارهایی که میتواند جلوی مصرف زیاد بنزین را بگیرد، سهمیهبندی بنزین است.