فواید بی نظیر چای که تاکنون نمی دانستید !

فواید مصرف چای چیست ؟ فواید چایی چیز جدیدی نمی باشد. اکنون این چای هزاران سال است که به عنوان یک نوشیدنی دارویی مورد استفاده قرار می گیرد

فواید مصرف چای چیست ؟

فواید چایی چیز جدیدی نمی باشد. اکنون این چای هزاران سال است که به عنوان یک نوشیدنی دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. کارشناسان می گویند که در حدود قرن سوم میلادی مردم شروع به مصرف روزانه چای نمودند و در همین زمان بود که کشت چای آغاز گردید. حقایق نشان می دهند که آغاز فراگیری روش های کشت و نوشیدن چای از سال 350 میلادی شروع گردیده است. در قرن هجدهم کشت چای در چین، ژاپن، تایوان، اندونزی، برمه و هند گسترش یافت.

در اواسط قرن هجدهم بود که بریتانیا فرهنگ کشت چای را به هند و سریلانکا معرفی نمود. امروزه 5 کشور بزرگ تولید کننده چای در دنیا به ترتیب چین، هند، کنیا، سریلانکا و ترکیه می باشند. چای پس از آب محبوب ترین نوشیدنی جهان می باشد، پس تعجبی ندارد که کشت آن تا این حد در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است.

هنگامی که شما چای را در آب جوش می ریزید، به آن اجازه می دهید تا مزه ی خودش را در آب وارد کند. هرچه این چای بیشتر در آب بماند عطر و مزه اش نیز قوی تر می گردد. محققان می گویند که چای نباید به میزان کمتر از دو دقیقه در آب باشد، اما تحقیقات نشان می دهد که 80 درصد از مصرف کنندگان چای انتظار دارند که چایشان در زمانی کمتر از 2 دقیقه دم بکشد. به علاوه، 0 4درصد از مردم چایشان را با سرعت می نوشند.که این به آن معناست که از مزه ی کمتر، خاصیت آنتی اکسیدانی کمتر و ضعیف تری نیز برخوردار خواهند شد. برای آنکه از بیشتر مزایای چای بهره مند شوید، قطعا باید به چای اجازه دهید تا برای مدت زمان بیشتری دم بکشد

برای دانستن بیشتر فواید چایی با من در مجله دلگرم همراه شوید:

فواید چای

1.ترمیم بریدگی ها

چای حاوی ترکیبی به نام تانین است که جلوی خونریزی زخم‌های و بریدگی‌های باز رو می‌گیرد. چای کیسه‌ای مرطوب رو که خنک شده است، به آرامی بر روی بریدگی فشار بدهید تا هرگونه ورم از بین رفته و درد تسکین پیدا کند. اما اگر به هرگونه نشانه عفونت در زخم برخورد کردید، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید

2.تقویت سلامتی لثه‌ها

چای حاوی اسید تانیک است که ورم بافت‌ها رو کاهش داده و جلوی خونریزی رو می‌گیرد. اگر لثه‌های شما دچار تورم شده‌اند، یک چای کیسه‌ای سیاه مرطوب رو بر مستقیماً بر روی آن فشار بدهید تا بهبود پیدا کند. همچنین می‌توانید از چای به عنوان دهان‌شویه برای تقویت سلامت لثه‌ها استفاده کنید. البته همیشه باید با دندانپزشک خود نیز در ارتباط بوده و مشورت نمایید.

3.از بین بردن بوی بد پا

استفاده از چای ، یکی از مؤثرترین راهکارها برای از بین بردن بوی بد پاست. اسید تانیک موجود در چای غلیظ، باکتری‌ها رو از بین برده و منافذ رو مسدود می‌کند و در نتیجه، پا کمتر عرق می‌کند. پای خود رو به مدت 15 تا 30 دقیقه در لگن حاوی چای ، بخیسانید. این کار رو هر روز تکرار کنید. می‌توانید چند قطره از این چای رو بر روی پاهای خود ریخته و ماساژ بدهید تا همیشه از بوی بد، مبرا باشند.

4.تسکین سوزش چشم

آیا چشم‌هایتان خشک است و خارش دارند؟ دو چای کیسه‌ای سیاه رو در آب گرم به مدت ده دقیقه بخیسانید. سپس، مایع حاصل رو به مدت ده دقیقه بر روی چشم‌ها قرار بدهید تا التهاب آنها کاهش پیدا کند

5.مبارزه با حساسیت

چه به محرک‌ها در فصل بهار و چه محرح‌های پاییزی حساسیت داشته باشید، می‌توانید از چای ، به دلیل اینکه سرشار از فلاونوئیدها است، کمک بگیرید. فلاونوئیدها، ترکیبات شیمیایی گیاهی هستند که از التهاب جلوگیری می‌کنند. نوشیدنی چند فنجان چای در روز، علائم حساسیت رو برطرف می‌کند

6.کاهش ورم ملتحمه

علائم ورم ملتحمه، به قرمز یا صورتی شدن چشم‌ها محدود نمی‌شود. اگر دچار این مشکل شده‌اید، چای کیسه‌ای سیاه مرطوب گرم رو به مدت 5 دقیقه بر روی ناحیه ملتهب قرار بدهید و سپس، یک چای کیسه‌ای سیاه مرطوب سرد رو به مدت 2 دقیقه بر روی محل قرار بدهید. تانین موجود در چای، تورم رو کاهش می‌دهد. این کار رو چندین مرتبه در روز با چای کیسه‌ای جدید (نه همان قبلی‌ها که استفاده کرده بودید)، تکرار کنید

7.درمان کورک و دمل

کورک‌ها و دمل‌ها در اثر باکتری استافیلوکوک به وجود می‌آیند و اکثراً بر روی صورت، گردن، شانه‌ها، زیر بغل و باسن، ظاهر می‌شوند. برای از بین بردن این ضایعات پوستی و بیرون کشیدن عفونت از آنها، چای کیسه‌ای سیاه گرم رو بر روی آنها، کمپرس کنید. تانین طبیعی چای ، خاصیت ضدباکتری دارد. گرمای چای کیسه‌ای هم دمل رو خشک کرده و التیام می‌دهد. کیسه چای رو به مدت 10 تا 15 دقیقه، 5 بار در روز بر روی دمل کمپرس کنید.

8.تقویت سیستم ایمنی بدن:

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که قدرت آنتی‌اکسیدانی چای و چای سبز که به مدت 5 دقیقه دم کشیده باشند، از پرآوازه‌ترین میوه‌ها و سبزیجات هم بیشتر است.

divider

یک فنجان از چای به طور حدودی شامل مقادیر زیر می باشد :

انرژی: 2 کیلو کالری

0.7 کربوهیدرات

0.5 میلیگرم منگنز

11.9 میلیگرم فولات

برای بررسی مزایای چای باید دانست که یک چای خوب دارای برگ های شل تری است. برای دوری از مضرات شیمیایی چای بهتر است که به صورت کیلویی خریداری شود تا آنکه به صورت کیسه ای. سالم ترین نوع چای باید در آب جوش و بدون اضافه کردن ماده ی دیگری مثل لبنیات، دم بکشد.

فواید چای

بر اساس مطالعات منتشر شده ، افزودن شیر به چای، خواص آنتی اکسیدانی آن را کاهش می دهد، به ویژه اگر این شیر از نوع پرچرب باشد. علاوه بر این محققان دریافتند که دمیدن چای در آب با دمای پایینتر ( 90 درجه سانتی گراد) باعث افزایش آنتی اکسیدان ها در آن و در نتیجه افزایش فواید مربوط به سلامتی آن خواهد شد.

divider

چای نیز مانند هر خوراکی دیگری فواید و زیان‌هایی دارد. اما از آنجا که طبیعت آن، در درجه دوم گرم و خشک است، مدام‌نوشیدن آن زیان‌آور نیست؛ پس افرادی که از نوشیدن چای، دچار مشکل می‌شوند، دارای سوء مزاج، ضعف مزاج یا… هستند.

طبیعت چای، بنابر نظر حکیم عقیلی خراسانی، گرم و خشک در مرحله دوم است و اینکه برخی به‌جهت تسکین عطش و کاهش حرارت و التهاب داخلی بدن، آن را سرد دانسته‌اند، اصلاً درست نیست. سبب این آثار، به تلطیف اخلاط بلغمی غلیظ و پاکسازی اخلاط لزج از سطح دستگاه گوارش مربوط است.

چای موجب تعدیل مزاج و تقویت اندام‌های بدن می‌شود؛ حرارت غریزی و به‌تبع آن، ارواح و قوای بدن را تقویت می‌کند؛ و به‌خاطر قبض و عطریتی که دارد، موجب تقویت معده می‌شود، همچنین چای به‌علت حرارتی که دارد می‌تواند موجب افزایش قوای جنسی در افراد با مزاج سرد و تَر شود.

به‌خلاف آب، نوشیدن یک فنجان چای پس از غذاهای سنگین، به برطرف‌کردن آثار زیان‌بار غذاهای چرب کمک می‌کند و موجب احساس راحتی در معده می‌شود.

همچنین چای به‌خاطر حرارت مزاجی خود، اخلاط لزج را از مسیرهایی که در آن تجمع یافته‌اند، پاک می‌کند و انسدادهای مجاری بدن را باز می‌نماید و همچنین تشنگی کاذب را برطرف می‌کند. نوشیدن چای، موجب افزایش ترشح عرق و ادرار است؛ پس به دفع مواد زائد کمک می‌کند.

از دیگر خواص چای می‌توان به تسکین برخی سردردها، تصفیه خون و بهبود رنگ چهره، پاکسازی معده و مغز، کاهش بوی بد دهان، کاهش اندوه و افزایش نشاط، رفع برخی از مشکلات ادراری، و کمک به بهبود خواب اشاره کرد.


در این رابطه بیشتر بخوانید:

هر گروه خونی چه نوع چایی مصرف کند؟

فواید بیدمشک و چایی بید مشک + طرز تهیه­ ی چای بیدمشکی

خواص بی نظیر تفاله چایی

divider

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان