روزنامه هفت صبح: نگاهی به بازار خودروهای دسته دوم نشان میدهد وقتی قیمت یک لیفان 820 به بیش از 155 میلیون تومان میرسد بهتر است برویم سراغ محصولات کرهای و ژاپنی دو نسل قبل مثل کمری 2007 که همچنان سطح کیفیت بالایی داشته و ارزش خرید دارند.
این دیگر شوخی است! مگر میشود یک سدان درجه چندم چینی که مارک جیلی دارد نه چانگان نه وولینگ بتواند در ایران قیمتی 160 میلیون تومانی به خود بگیرد. لیفان 820 که قبل از این آشوبها بهایی 88 میلیونی داشته و حتی با افت قیمت هم در نمونه صفر، در بازار خریداری نداشت حالا به بهای بیش از 155 میلیون تومان خرید و فروش میشود غافل از اینکه نه کیفیت ساخت بالایی دارد، نه طراحی چشمگیر و نه موتوری قدرتمند.
به مدد سیاستگذاری های غلط وزارت صنعت اما خودروهای چینی در حال بازی با روان و روح مردمی هستند که هر روز خود را از انتخابهای قبلی دورتر و دورتر میبینند. با این حال نباید غصه خورد. ایران هنوز هم به مدد دو دروه رونق گسترده بازار اتومبیل در بخش وارداتی و مونتاژی مملو از گزینههایی است که می توانند به راحتی جای سدانهای متوسط شهری را برای خانوادههای بزرگ آن هم با پرداخت کمتر از 200 میلیون تومان بگیرند.
اینجا در 7 صبح ما یک گزارش میدانی داریم از آنچه میتوان در بازه قیمتی 100 تا 200 میلیون تومان خریداری کرد. هزینه نگهداری اغلب خودروهای دسته دوم ترس بزرگ خریداران اتومبیل است ولی همه این شش گزینه از انواع شرقی بوده که به کارایی، دوام و استهلاک پایین مشهورند. ببینید خریداران لیفان 820 چه اشتباه بزرگی را مرتکب میشوند و به جای خرید یکی از از این محصولات پیشنهادی هفت صبح، سراغ اتومبیلی گمنام و پرایراد با بهای کاملا غیرمنصفانه می روند. گزارش را بخوانید حرف مارا میفهمید.
کیا اوپتیما 2009
- نمره کیفی از5: 4.2
کارکرد : 145 هزار کیلومتر
هزینه نگهداری سالانه : 8تا10میلیون تومان
قیمت : 110 میلیون تومان
ارزش خرید : هنوز هم با آن ظاهر محافظهکارانه و شق و رق، بیشتر ما را یاد محصولات آلمانی می اندازد. خطوط بدنهاش ساده و دلنشین هستند ضمن اینکه سواری نرمی داشته و اغلب خریدارانش هماهنگی خوب موتور و گیربکس خودرو را بسیار ستایش می کنند. ایراد اصلی اوپتیما به ضعف آپشن و اندکی مصرف سوخت بالاتر از معیارهای این کلاس برمیگردد ولی این مورد ابدا به معنی آزاردهنده بودن اوپتیما نیست. موتور 190اسبی خودرو شتاب بالایی را بهتر از میانگین گروه به راننده ارائه می کند که این نکته مهمی است. ضمنا جای صندوق بار و فضای اتاق هم بهتر از خودرویی همچون لیفان 820 است.
هیوندای سوناتا2009
- نمره کیفی از5: 4/4
کارکرد : 151هزار کیلومتر
هزینه نگهداری سالانه : 8تا10میلیون تومان
قیمت : 115 میلیون تومان
ارزش خرید : نمونه فیسلیفت سوناتا 2009 را می توان با بهایی کمتر از 120میلیون تومان با کارکرد 150هزارتایی در بازار یافت و واقعا از کیفیت ساخت بالا، موتور 164 اسبی قدرتمند و 2400سیسی در کنار انبوهی از امکانات و یک اتاق راحت لذت برد. طراحی خودرو یکی از بهترینها در کلاس خود در زمان معرفی بود و هنوز هم یمتواند جلب توجه کند. صندوق بار بزرگ، 6کیسه هوای ایمنی، گنجایش کافی برای 5سرنشین به همراه استهلاک پایین از جمله ویژگیهای سوناتا 2009 نیوفیس است. راستی سوناتا یکی از خوشدستترین ماشین های این گروه هم هست.
نیسان ماکسیما 90
- نمره کیفی از5: 4.1
کارکرد : 101هزار کیلومتر
هزینه نگهداری سالانه : 5/7تا9میلیون تومان
قیمت : 120میلیون تومان
ارزش خرید : خب ماکسیما همچنان غول کش است و حتی میتواند تالیسمان 2018 را در شتاب و سرعت به چالش بکشد. اتاق بزرگ، مصرف نسبتا بالای سوخت، استهلاک نسبتا پایین در کنار صندوق بار حجیم، اتاق بسیار راحت و ظاهر مجلل از جمله ویژگیهای ماکسیما هستند. ضمنا به واسطه تولید این خودرو در یک دوره زمانی گسترده در کشور، قطعات ماکسیما به وفور یافت شده و شبکه خدمات پس از فروش پارس خودرو نیز این محصول را به خوبی حمایت میکنند که به همین دلیل خریدارانش را با دردسر کمتری مواجه میکند که این مورد یک مزیت واقعی است.
تویوتا کمری SE 2007
- نمره کیفی از5: 4.75
میزان کارکرد : 140هزار کیلومتر
هزینه نگهداری سالانه : حدود 9میلیون تومان
قیمت : 145 میلیون تومان
ارزش خرید : یک محصول واقعا شگفتانگیز که در نمونه اسای هیچوقت زیبایی خود را از دست نمیدهد. کیفیت مثالزدنی تویوتا باعث شده با گذشت 10 سال از آغاز به کار این خودرو، بدنه کمری همچنان مستحکم و کابین به شدت زیبا به نظر برسد. کمری اسای2007 با داشت مانیتور و سیستم پخش مدرن، سانروف، کروز کنترل، صندلیهای تمام چرم، فرمان و صندلی و آینه برقی، موتور 6سیلندر 5/3لیتری اسبی به همراه جعبه دنده اتوماتیک خودرویی است که یک سروگردن از نمونههای چینی برتر و بالاتر بوده علاوه بر اینکه سواری بسیار باکیفیتی داشته، اتاق آرامی دارد و هندلینگش در مقایسه با رقبا مثال زدنی است.
نیسان تیانا
- نمره کیفی از 5: 4.5
میزان کارکرد : 105هزار کیلومتر
هزینه نگهداری سالانه : 10 تا 11 میلیون تومان
قیمت : 175 میلیون تومان
ارزش خرید : این سدان فولسایز ژاپنی ممکن است در نمونههای سالم به سختی قابل پیدا کردن باشد چرا که معمولا کسی که محصولات ساخت نیسان را خریداری میکند آنها را برای یک بازه زمانی بلندمدت در نظر گرفته و کمتر هوس تغییر آن را دارد. تیانا که محصولی به شدت آپشنال و باکیفیت است که یک سروگردن از باقی رقبایش در بخش قدرت، راحتی و عملکرد بالاتر بوده و به لطف استفاده از سیستمهایی مثل گرم کن و سرد کن صندلی ها، کروز کنترل، کلید اکونومی و اسپرت رانندگی، سانروف، سنسور نور و باران و مانیتور لمسی تقریبا هیچ کم و کسری نسبت به یک اتومبیل مدرن 2018 ندارد.
هوندا آکورد 2013
- نمره کیفی از5: 4.9
میزان کارکرد : 115هزار کیلومتر
هزینه نگهداری سالانه : 12 تا 15 میلیون تومان
قیمت : 200میلیون تومان
ارزش خرید : میرسیم به آقای گروه! هوندا آکورد هیچ جایی برای یحث ندارد و اگر بتوانید یک نمونه کارکردهاش را که سالم و سرحال است پیدا کنید، برای یک دوره 5ساله از شر خرید خودرو خلاص میشوید. با داشتن بالاترین سطح کیفیت و رضایتمندی مشتریان از سوی چندین و چند موسسه معتبر مثل جی دی پاور و آمار فروش بسیار بالا، این یکی از بهترین خودروهای ساخت دست بشر برای خانوادههای بزرگ، استفادههای مدیریتی و خاص مردان محافظهکار است. به غیر از ظاهر نسبتا شرقی خنثی، لیست کامل امکانات، سطح سواری و کیفیت ساختش هیچ ایرادی نداشته و مثل یک اتومبیل روز قابل استفاده است.