دبیر جشنواره حقوق بشر آمریکایی:

کمپین جهانی حقوق بشر آمریکایی شکل می‌گیرد

آجرلو در نشست رسانه‌ای جشنواره حقوق بشر آمریکایی به حساسیت هنرمندان جهان نسبت به این موضوع اشاره و بیان کرد: این جشنواره می‌تواند بهانه‌ای برای شکل‌گیری کمپین جهانی حقوق بشر آمریکایی باشد.

کمپین جهانی حقوق بشر آمریکایی شکل می‌گیرد

به گزارش  خبرنگار مهر، اسماعیل آجرلو در نشست رسانه‌ای سومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی که امروز، نهم تیرماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد،  به اهداف برگزاری این جشنواره اشاره و بیان کرد: نخستین دوره این جشنواره در سال 1394 و بعد از بیانات مقام معظم رهبری درباره نقض حقوق بشر آمریکایی برگزار و از آن روز به بعد،  تاریخ 7 تا 12 تیر هر سال در تقویم کشور به نام هفته افشای حقوق بشر آمریکایی نامگذاری شد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی گفت: ما در این همایش با استفاده از قالب‌های هنر و با محوریت تولید مباحث هنری، مصادیق حقوق بشر آمریکایی را نشان می‌دهیم البته نقض حقوق بشر آمریکا فقط مختص کشور ما نبوده و این کشور حقوق سیاه پوستان آمریکایی را نادیده گرفته یا در جنگ ویتنام از بمب اتمی استفاده کرده؛ به عبارتی  آمارها نشان دهنده از آن است که  در تاریخ آمریکا، هیچ سالی نبوده که از سوی این کشور، جنگی علیه سایر ملت‌ها رخ نداده باشد.

آجرلو به مصادیق نقض حقوق بشر آمریکایی اشاره و بیان کرد: یک سری از این مصادیق، داخلی است یعنی ایالات متحده آمریکا، حق و حقوق شهروندان خود را پایمال می‌کند؛ از جمله این موارد می‌توان به تبعیض جنسیتی اشاره کرد. بخش دیگری از این مصادیق به نقض حقوق بشر در سطح جهان برمی گردد که می‌توان به وجود تحریم‌ها و بمب اتم اشاره کرد. در ارتباط با ایران هم که تعداد این موارد اندک نیست.

دبیر جشنواره حقوق بشر آمریکایی با اشاره به بخش‌های مختلف  این جشنواره  گفت: ما در هر دوره، نسبت به دوره قبل، موضوعاتی را به گرایش‌های هنری خود اضافه کرده‌ایم؛ قرار است سال‌های آینده، بخش نمایش و سینما هم اضافه شود اما در سومین دوره توانستیم کلیپ و نماهنگ را به جمع موضوعات بیفزاییم.

آجرلو ادامه داد: در بخش علمی این جشنواره، کتاب‌ها و مقالات علمی و پژوهشی که در این زمینه نوشته و یا ترجمه شده‌اند، مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرند. ایده بازی‌های رایانه‌ای، کلیپ‌های تصویری، اپلیکیشن‌های موبایل و همچنین صفحات نشریات و رسانه‌های مختلف نوشتاری و تصویری، موضوعاتی هستند که در بخش رسانه‌ای این جشنواره نقد و معرفی می‌شوند.

به گفته دبیر سومین جشنواره  حقوق بشر آمریکایی، گرایش هنری شامل بخش‌های موشن گرافیک، اینفو گرافیک، پوستر و کاریکاتور و گرایش‌های ادبی شامل شعر هجو و داستان کوتاه نیز بخش‌های دیگری از این جشنواره هستند؛ بخش بین‌الملل هم اینفوگرافیک، موشن گرافیک، پوستر و گرافیک را دربرمی‌گیرد.

آجرلو از نمایش و ارائه آثار برگزیده جشنواره حقوق بشر آمریکایی در شکل و قالبی متناسب خبر داد و افزود: مقالات برگزیده این جشنواره در قالب کتاب منتشر می‌شود؛ ضمن این‌که همه این مقاله‌ها، درجه علمی دریافت می‌کنند و در یک فصلنامه پژوهشی منتشر می‌شوند. علاوه بر این،  آثار هنری هم به صورت نمایشگاه‌های مختلف در فضاهای حقیقی و مجازی، مدارس، دانشگاه‌ها و ایستگاه‌های مترو ا رائه می شوند. همچنین کارهای برگزیده در قالب نمایشگاه‌های دیجیتال به کشورهای مختلفی که ایران در آن رایزنی فرهنگی دارد سفر می کنند و نمایش داده می‌شوند.

دبیر جشنواره حقوق بشر آمریکایی با اشار ه به این‌که کپی رایت آثار ارسالی به جشنواره حقوق بشر آمریکایی در اختیار دبیرخانه جشنواره است گفت: ما از همان سال نخست برگزاری اعلام کردیم حق استفاده از پوسترها و کارهای گرافیکی و شعر و داستان و در کل آثار ارسال شده به جشنواره با خود ماست. ضمن این‌که به همه هنرمندانی که آثارشان به مرحله پایانی می‌رسند، چه برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شوند چه نشوند، مبلغی به عنوان حق الزحمه تعلق می‌گیرد. همچنین کلیپ‌های تصویری و آثار موسیقایی برگزیده را در اختیار صدا و سیما قرار می‌دهیم تا در برنامه‌های مختلف از آن استفاده کند.  

آجرلو به  اشاره و بیان کرد: ما در روز اختتامیه جشنواره، میزبان هنرمندان خارجی شرکت کننده در سومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی و همچنین اهالی فرهنگ و هنر برخی کشورها هستیم و همین مساله به تعامل بیشتر و بهتر ما با کشورهای دیگر دنیا می‌انجامد. از سوی دیگر برگزاری این جشنواره بهانه‌ای بوده تا ما ظرفیت و حساسیت هنرمندان خارجی را بسنجیم. راستش تصور نمی‌کردیم هنرمندان جهان، نسبت به این موضوع، چنین حساسسیتی نشان دهند. تا آنجا که امروز می‌توانیم به شکل‌گیری یک کمپین جهانی با موضوع حقوق بشر آمریکایی امیدوار باشیم.

به گفته این فعال فرهنگی، فراخوان این جشنواره دی ماه 1396 اعلام و از هنرمندان خواسته شده تا کتاب «حقوق بشر آمریکایی» را مبنای کار خود قرار دهند. مراسم اختتامیه جشنواره هم 12 تیرماه جاری در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان