ماهان شبکه ایرانیان

وزیر جهاد کشاورزی در مجلس:

راندمان آبیاری ۵درصد افزایش یافته است/ دوران طلایی در آب و خاک داشتیم

وزیر جهاد کشاورزی از افزایش ۵ درصدی راندمان آبیاری در طول چهار پنج سال گذشته خبر داد و گفت: در این چند سال در بحث آب و خاک یک دوران طلایی داشتیم.

راندمان آبیاری 5درصد افزایش یافته است/ دوران طلایی در آب و خاک داشتیم

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس محمود حجتی در پاسخ به سوال قرجه طیار نماینده گنبد کاووس گفت: سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی هم در برنامه‌ای که تقدیم شده و هم در مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی مشخص است که مهمترین آنها صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری است.

حجتی در ادامه افزود:  در این چند سال در بحث آب و خاک ما یک دوران طلایی داشتیم و شاهد افزایش بهره‌وری آب و راندمان آبیاری با روش‌های مختلف بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در طول چهار پنج سال گذشته با کمک مجلس و دولت راندمان آبیاری از 39 به 44 درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: همچنین در رابطه با افزایش بهره‌وری در سال 92 به ازای هر مکعب آب 9 دهم کیلوگرم محصول خشک تولید می‌شده که این میزان به 1.6 کیلوگرم رسیده است.

حجتی در خصوص پرداخت مطالبات گندمکاران هم اظهار داشت: ما به نان یارانه می‌دهیم اما به غلط فرض می‌شود که یارانه به گندم تعلق می‌گیرد.

350 هزار هکتار از اراضی ملی آزاد شده است

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه این وزارتخانه اراضی تداخلی را تحت عنوان ماده 54 پیگیری می‌کند، گفت: از سال 94 نزدیک به 350 هزار هکتار اراضی ملی آزاد شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. 40 تا 50 سال است که مردم درگیر این موضوع هستند البته در سال‌های اخیر یعنی از سال 85 به بعد هم یک عده به عرصه‌های ملی تجاوز کردند که باید به نحوی این مشکل نیز حل شود.

حجتی اظهار داشت: ‌ما در چارچوب قوانین مربوط با مجلس همکار هستیم و اگر جایی قوانین پاسخگو نیست، باید طرحی ارائه شود تا نسبت به اصلاح قوانین اقدام کنیم.

این عضو دولت دوازدهم با اشاره به اینکه موضوع الگوی کشت با سیاست‌های ترویجی، آموزشی و اعمال پشتیبانی و حمایت دولت در دست اجراست، گفت: در استان گلستان توسعه دانه روغنی کلزا مورد توجه قرار گرفته به ویژه اینکه بیشتر آب مورد نیاز این محصول، آب سبز است یا در مورد ذرت که کشت آن در استان گلستان جزء سیاست‌های ما بوده، البته سعی ما این بوده که تقریبا تولید ذرت دانه‌ای نداشته باشیم.

حجتی اظهار داشت: در ارتباط با پنبه این سوال وجود دارد که چرا نسبت به کشت آن اقدام نمی‌شود، علی رغم اینکه آب مصرفی این محصول اندک است، دلیلش این است که هزینه‌های تمام شده به خصوص هزینه‌های کارگری توجیه ندارد و راه آن توسعه مکانیزاسیون است.

 نماینده گنبد کاووس از توضیحات حجتی قانع شد   

در جلسه علنی امروز مجلس سوالات قرجه طیار نماینده گنبد کاووس از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در چهار محور که شامل علت نبود سیاست‌های مشخص و تعریف شده بخش کشاورزی و روزمرگی در مجموعه مدیریت کشاورزی، برنامه‌ها و اقدامات ضعیف در صرفه‌جویی مصرف آب در بخش کشاورزی، ضعف عملکرد در پرداخت مطالبات گندم در سال 1396 و لاینحل ماندن اختلافات 50 ساله منابع طبیعی با کشاورزان شهرستان گنبد کاووس مطرح شد. 

گفتنی است این نماینده مجلس پس از استماع توضیحات وزیر کشاورزی گفت: مشکل شخصی با وزیر ندارم و اگر ایشان قول دهد که مشکلات منطقه را بررسی کند سوال را به رای نمی‌گذارم. 

در ادامه مسعود پزشکیان که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت هم عنوان کرد که وزیر جهاد کشاورزی از نزدیک مشکلات منطقه را بررسی می‌کند و بر این اساس قرجه طیار اعلام کرد که از توضیحات محمود حجتی قانع شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان