ماهان شبکه ایرانیان

معرفی جاذبه های گردشگری شهر بابل در استان مازندران

معرفی جاذبه های گردشگری شهر بابل در استان مازندران یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - گردشگری,ایران گردی,طبیعت گردی,تاریخ گردی,تصاویر دیدنی ایران,فیلم و عکس در شمال کشور عزیزمان ایران، در استان سر سب ...

در شمال کشور عزیزمان ایران، در استان سر سبز و زیبای مازندران، شهری واقع شده است که لقب شهر بهار نارنج ایران را از آن خود کرده است. جاذبه های گردشگری شهر بابل در استان مازندران همان اقلیم زیبا و چشم نواز و پر جاذبه ایست که ما قصد داریم در این نوشتار بدان اشاره کنیم. شهری که علاوه بر زیبایی های بی نظیری که دارد، دومین شهرستان پر جمعیت خطۀ شمال کشور پس از شهر رشت نیز می باشد.در گذشته شهر بابل نام هایی هم چون (مامطیر) و (مه میترا) نیز داشته است اما در حال حاضر در دیار طبرستان و سرتاسر این کشور به نام بابل شناخته می شود. این شهر از گذشته تا به امروز از آب فراوانی برخوردار بوده است، همین ویژگی سبب نام گذاری این چنینی شده است. در احوالات شهر بابل این چنین سخن به میان آمده است: مامطیر، شهری است که در آن آب های روانی جریان دارد، و حصیری بزرگ و بی نظیر از وی بر می خیزد که به تابستان کار دارد. در جایی دیگر نیز می خوانیم که: رودی به نام باوُل از کوه قارن برون می رود و بر مامطیر می گذرد، و اندر خزران می افتد. این نوشته های تاریخی نشان دهندۀ قدمت جاهای دیدنی بابل می باشد. پیشینه ای که در متون اینچنینی به خوبی نمایان است. از خصوصیات بارز و شاخص منطقۀ یاد شده با نام مامطیر، مجاورت با دریای مازندران و رشته کوه البرز را می باشد که می توان این موضوع را از میان این نوشته ها در بیابیم. فاصله ای که از دریا حدود 15 کیلومتر می باشد و از رشته کوه البرز این فاصله در حدود 10 کیلومتر می باشد. همۀ این ها را گفتیم تا برسیم به جاهای دیدنی داخل شهر بابل و با شناخت آن ها، سفری خوش و پر بازدید را تجربه نماییم. پس در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید...

نمایی از شهر بابل

آرامگاه و مقبرۀ امامزاده قاسم (ع) شهر بابل مازندران

می خواهیم گشت و گذار در جاهای دیدنی داخل شهر بابل را از یک جاذبه و مکان مذهبی در این شهر آغاز کنیم. بقعۀ مطهر امامزاده قاسم (ع) که از فرزندان امام موسی کاظم (ع) می باشد، از جمله مکان هایی که است شهر بابل را از نظر مذهبی نیز شاخص ساخته است. این بارگاه که در محلۀ آستانۀ بابل قرار دارد، دارای یک درب چوبی ورودی و یک صندوق چوبی ارزشمند و بسیار قدیمی می باشد. این دو اثر سبب شده است که این مکان از نظر هنری نیز حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد و علاقه مندان به هنر و فرهنگ را به سوی خود بخواند.

آرامگاه امامزاده قاسم

پل تاریخی محمد حسن خان بابل

در بین جاهای دیدنی داخل شهر بابل، پلی وجود دارد که گفته می شود قدمتی مربوط به دورۀ زندیه دارد و در زمان حکومت کریم خان زند ساخته و احداث شده است. پل محمد حسن خان همان جاذبه ایست که به دلیل ساخت شدن توسط محمد حسن خان (جد آقا محمد خان قاجار) بدین نام خوانده می شود. روایت است که میان این فرد و حکومت مرکزی، نزاع و درگیری وجود داشته است و زمانی که در این درگیری ها محمد حسن خان موفق به تصرف بابل و دیگر نقاط مازندران یا طبرستان شده است، به منظور قدردانی از مردم بابل و به دست آوردن دل آن ها اقدام به ساخت این پل کرده است. شاید نتوان دلیل احداث این پل را به درستی بیان کرد اما چیزی که مشخص است و از اهمیت بالایی نیز برخوردار می باشد قدمت و زیبایی این جاذبه است که نگاه ها را به خود جلب می کند.

پل محمد حسن خان

ازرود، جواهری در دل طبیعت بکر بابل

در 33 کیلومتری جنوب شرقی شهر بابل و در میانۀ روستای "آری"، مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر بابل در استان مازندران قرار دارد. آب گرم "ازرود" که از نظر معدنی، درمانی و طبیعی یکی از شاخص ترین جاذبه های استان مازندران و جاهای دیدنی بابل می باشد، در قلب یک درۀ زیبای جنگلی و در مجاورت یک رودخانۀ خروشان قرار دارد. اجماع این همه زیبایی در یک نقطه سبب شده است که مکان یاد شده از چشم اندازی بی بدیل برخوردار شود و به واسطۀ همین امتیاز، علاقه مندان به طبیعت را به بهترین نحو، میزبانی کند. بیماران که مبتلا به عارضه های پوستی هستند، از درد مفاصل و یا رماتیسم رنج می برند می توانند در میان این آب فیروزه ای رنگ روند و امراض خود را درمان نمایند. دربارۀ این آب گوگرد دار، افسانه های زیادی بیان شده است. پیشینیان بر این باور بوده اند که این آب مقدس بوده و به محض ورود افراد ناپاک، ماری از میانه آب به فرد حمله می کرده و به فرد آسیب وارد می کرده است. بازدید از این جاذبۀ طبیعی را به راحتی از دست ندهید.

آبگرم بابل

کاخی به جا مانده از دوران پهلوی، کاخ سلطنتی بابل

در استان سرسبز مازندران، در قسمت جنوبی شهرستان و جاهای دیدنی داخل شهر بابل، در محل کنونی دانشگاه پزشکی این استان، عمارتی باشکوه، مجلل و تاریخی وجود دارد. این عمارت که موسوم به کاخ سلطنتی بابل می باشد، به دوران سلطنت پهلوی بر ایران باز می گردد. این کاخ دارای دو طبقه می باشد که مزین است به گچبری های بی نظیر و چشم نواز که در گوشه گوشۀ اتاق ها و سالن های آن خود نمایی می کند. اگر چه این بنا از سنگ های گران قیمت و سخت تشکیل شده است اما تزئیناتی که بر روی نمای داخلی و خارجی آن صورت گرفته است سبب شده که این کاخ به نمونۀ بی نظیری در معماری معاصر تبدیل شود. شما می توانید به این جاذبه برودید و ضمن بازدید از این کاخ سلطنتی از بنای دیگری به نام "برج کاخ بابل" نیز بازدید به عمل بیاورید. وجود این بنای هشت ضلعی دو طبقه در این مکان سبب شده است که توریست ها با یک تیر دو نشان بزنند و در یک زمان دو جاذبه را از نظر بگذرانند.

کاخ سلطنتی بابل

جاذبه ای به بلندای بام یک استان، روستای فیلبند خطۀ سرسبز مازندران

اگر می خواهید تمام زیبایی ها در جاذبه های گردشگری شهر بابل در استان مازندران را از فراز آسمان ها ملاحظه کنید، به روستای فیلبند عزیمت کنید. بی اغراق نیست اگر بگوییم این روستا، بهشتی است بر فراز ابرها و همه ساله میزبان علاقه مندان به گردشگری و طبیعت گردی می باشد. این روستا که در جنوب غربی بابل و در قسمت شرقی رودخانه هزار قرار دارد مرتفع ترین بخش استان مازندران نسبت به سطح دریا می باشد و در فصل تابستان دارای آب و هوایی بی نظیر و کوهستانی می باشد. این آب و هوای بی نظیر و این چشم انداز بی مانند سبب شده است که این روستا از هر سو بی رغیب باشد.

روستای فیل بند

ورق زدن تاریخ ایران در موزۀ بابل استان مازندران

گنجینۀ بابل، نام موزه ایست که در بین جاهای دیدنی بابل دارد و بهترین مکان برای نمایش فرهنگ، تاریخ، تمدن و آداب و رسوم مردم طبرستان می باشد. این موزه که نقش موزۀ مردم شناسی استان مازندران را دارد، از سال 1375 به همت علاقه مندان به تاریخ در ساختمان شهرداری سابق بنا شد. این ساختمان که در سال 1307 هجری شمسی کار کرد بلدیه را داشت به این امر اختصاص پیدا کرد و به فعالیت خود ادامه می داد تا اینکه در سال 1382 هجری شمسی مورد بازسازی و تعمیر قرار گرفت و به صورت جدی فعالیت های خود را از سر گرفت. در این موزه که تنها موزۀ مردم شناسی استان مازندران نیز به حساب می آید آثاری بی نظیر به چشم می خورد که عبارتند از: صنایع دستی استان، پوشاک گیلکی و مازنی، چادر شب بافی زنان مازندرانی در کنار لباس ها و صنایع دستی ترکمن ها، ظروف و سفالینه های دورۀ اول، دوم، سوم و چهارم پیش از میلاد و ...همه این آثار را در کنار بخش قهوه خانه های سنتی و داروخانۀ سنتی تصور کنید تا علاقه و انگیزۀ بیشتری برای بازدید از این مجموعه در شما ایجاد شود.

موزه بابل

آبشارهای تیرکن، جاذبه ای شاخص در استان مازندران

در مراتعی به نام "کالبکوشت"، در منطقۀ بابل کنار، هفت آبشار کوچک دیده می شود. این هفت آبشار که دارای ارتفاعاتی بالغ بر 9 متر می باشد، سبب پدیدار شدن جاذبه ای شده است که "هفت آبشار" یا "آبشارهای تیرکن" نام دارد. این جاذبۀ طبیعی چشم نواز، آن چنان چشم نواز و زیبا است که هر بیننده ای را محو خود می سازد. اگر شما نیز دنبال جاهای دیدنی بابل می گردید که مثل و مانندشان به سختی یافت می شود، می توانید به بازدید آبشار تیرکن بروید.

آبشار هفت تیرکن

سد شیاده، سدی بر روی رودخانۀ چلیم

در فاصلۀ 32 کیلومتری از شهر بابل، در سمت جنوب غربی این شهر، یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین جاهای دیدنی بابل به چشم می خورد. این جاذبه که "سد شیاده" نام دارد، سدی است که بر روی رودخانه چلیم احداث شده است. هدف اصلی ساخت این سد مدیریت منابع آبی سرشاخه های بابلرود بوده است. سد شیاده در روستایی به همین نام قد علم کرده است و گردشگران را به وجد می آورد. شما می توانید به سوی منطقۀ شیاده رهسپار شوید و ضمن بازدید از این سد زیبا، از یک اثر تاریخی به نام "سقاتالار شیاده" نیز بازدید به عمل بیاورید. این اثر که متعلق به دوران حکومت قاجار می باشد، زیبایی این منطقه از مازندران را دو چندان کرده است. با همۀ این تفاسیر می توان گفت که این منطقه از شهر بابل، از لحاظ جاذبه های گردشگری غنی می باشد.

سد شیاده

روستایی با قدمتی قابل توجه، روستای دیوا عمران

از دیگر جاهای دیدنی بابل که قصد داریم به شما معرفی کنیم، روستای دیوا عمران استان مازندران است. این روستا که در قسمت بندپی شهرستان بابل استان مازندران واقع شده است، سکونتگاه اصلی دو طایفه به نام های "ملک شاه" و "عمران" بوده است و از هزاران سال پیش تاکنون، به این دو طایفه تعلق داشته است. علاوه بر فرهنگ و آداب و رسوم خاص این روستا که شما را به حیرت وا خواهد داشت، وجود تکیه ای با معماری رایج قجری که متعلق به 120 سال پیش است، شما را بیشتر مجذوب خواهد کرد. پس اگر دنبال بازدید از مکانی با معماری اصیل می گردید این روستا را فراموش نکنید. جاذبه های استان زمردین مازندران و شهر زیبای بابل می تواند آن چنان شما را در خود غرق کند و برای شما ساعاتی خوش را فراهم کند. پس سفر به این استان و این شهر را در اولویت های گردشگری خود قرار دهید.

روستای دیواعمران


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان