اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نگاهی به مهمان جدید فرابورس/ «شغدیر» مشکلی در صادرات ندارد

جلسه معارفه پتروشیمی غدیر به منظور عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام امروز در محل شرکت فرابورس ایران برگزار شد.

نگاهی به مهمان جدید فرابورس/ «شغدیر» مشکلی در صادرات ندارد

به گزارش اقتصاد آنلاین، پتروشیمی غدیر (شغدیر) با سرمایه 130 میلیارد تومان که سه سال در صف ورود به فرابورس بود٬ اکنون در آستانه عرضه اولیه قرار دارد و روز چهارشنبه 10 درصد از سهام این شرکت در فرابورس عرضه خواهد شد. پتروشیمی غدیر در سال 1389 با حدود 50 درصد ظرفیت اسمی شروع به فعالیت کرد و از آن زمان در کنار پتروشیمی بندر امام٬ اروند و آبادان٬ تامین کننده PVC داخل کشور بوده است. این شرکت محصول PVC را با ظرفیت سالانه 120 هزار تن تولید می کند. این شرکت جزو چهار تولیدکننده  PVC در کشور است و 16 درصد از ظرفیت اسمی و 20 درصد از سهم عملیاتی تولید این محصول در ایران در اختیار پتروشیمی غدیر است. این شرکت مطابق بودجه پیش بینی شده٬ حدود 40 درصد از محصولات خود را به کشورهای همسایه و هند صادر می کند. در سال 96 ٬ این شرکت با ظرفیت عملی 102 درصد موفق به تامین 74.182 تن در بازار داخل شد که در مقایسه با رقبا٬ 22.5 درصد سهم بازار را از آن خود کرد. در این سال٬ تقریبا 40 درصد از تولید شرکت به صادرات به کشورهای همسایه٬ هند و آفریقا اختصاص داده شد. سود خالص شرکت در سال مالی 96 حدود 20 میلیارد و 100 میلیون تومان بود که نسبت به سال پیش از آن نزدیک به شش درصد افزایش داشت. گسترش بازارهای فروش محصولات و تنوع بخشی شیوه های فروش٬ تولید و معرفی محصولات جدید ازجمله برنامه های پیش روی شرکت هستند. در حال حاضر شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین سهامدار 90 درصدی این شرکت است و شرکت پتروشیمی بندر امام 10 درصد از سهام «شغدیر» را در اختیار دارد.

امروز جلسه معارفه پتروشیمی غدیر به منظور عرضه اولیه 10 درصدی سهام٬ در محل شرکت فرابورس ایران برگزار شد. طبق اعلام بهنام محسنی، معاون بازار فرابورس٬ 130 میلیون سهم برای عرضه در نظر گرفته شده و سهم هر کد معاملاتی 2600 سهم است. حداکثر قیمت برای عرضه این سهم 170 تومان و کف قیمتی 165 تومان خواهد بود.

در ادامه این نشست٬ امین بیانک٬ مدیرعامل پتروشیمی غدیر با تاکید بر هدف اصلی شرکت مبنی بر قرار گرفتن و تثبیت در فهرست  برترین شرکت‌های PVC  در ایران٬ درخصوص وضعیت این شرکت با تاکید بر موفقیت در حفظ ثبات در افزایش تولید گفت: تولید شرکت در سال 96 به 122 هزار و 600 تن رسید و پیش بینی می شود که این تولید در سال جاری به 125 هزار تن برسد. شرکت در سه ماهه نخست سال جاری 34.5 هزار تن تولید داشته است. او ادامه داد: ظرفیت اسمی شرکت 120 هزار تن در سال بود که در دو سال گذشته شرکت با فعالیت بالا از ظرفیت اسمی عبور کرد. او همچنین تاکید کرد که 50 تا 60 درصد از فروش شرکت صادراتی است و در سال جاری نیز این روند ادامه خواهد داشت. هرچند به لحاظ ساختار اقتصادی رخ داده در کشور و بازگشت تحریم‌ها، تغییرات جدی در صنایع و شرکت‌های فعال ایجاد می شود، اما راهکارهای مناسب برای عبور از این شرایط  وجود دارد.

بیانک ادامه داد: مهمترین راهکار مذاکره با عوامل خود در کشور عراق بوده که آنها عاملیت فروش محصولات پتروشیمی غدیر در دنیا خواهند بود. به این ترتیب مشکلی در زمینه صادرات نخواهیم داشت. به گفته او٬ بیشتر بازارهای هدف پتروشیمی غدیر٬ کشورهای حوزه CIS ، هند، ترکیه، کشورهای افریقایی و عراق به صورت خاص است. او درخصوص قیمت ها گفت:‌ محصول شرکت با دلار 4200 تومانی به عراق فروخته می‌شود و در معادل سازی ریالی آن 1100 دلار دریافت می‌شود.

او درباره تاثیر تغییرات قیمت ارز توضیح داد: نوسانات نرخ ارز تاثیر چندانی بر عملکرد شرکت ندارد، هرچند در فروش محصولات شرکت در بورس کالا موثر است٬ به طوری که با سیاست تک نرخی شدن ارز، قیمت‌های عرضه در بورس کالا به شدت کاهش یافت. باید توجه داشت که حتی یک گرم محصول نیز خارج از بورس کالا نمی‌فروشیم. فروش هفته اول سال 97 در بورس کالا با قیمت 4300 تومان (بر اساس قیمت گذاری NPC) بود که پس از اعلام تک نرخی شدن ارز این نرخ به 3500 تومان کاهش یافت. البته در نوسانات اخیر، قیمت فروش به 3800 تومان رسیده است. اما نرخ تسعیر ارز در این سال‌ها چندان بااهمیت نبوده است به طوری که نرخ تسعیر ارز در سال 94 معادل 3300 تومان، در سال 95 معادل 3600 تومان و در سال 96 معادل 3800 تومان بوده است.

بیانک تاکید کرد:‌ تلاش شده تا کیفیت سود با روند قابل ملاحظه ای بهبود یابد. سود کلا عملیاتی شده و چابک سازی سود و شرکت رسیدن به یک روند سودآوری عملیاتی صعودی تجربه کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر