ماهان شبکه ایرانیان

در گفتگو با الف مطرح شد دستاورد سفر روحانی به کشورهای اروپایی چیست/ مسئولیت برجام و پیامدهایش به عهده رییس جمهور است

به عقیده بسیاری از کارشناسان سفر حسن روحانی رییس جمهور به کشورهای اروپایی به دلیل نهایی کردن نتیجه برجام خواهد بود که واکنش های بسیاری در اخبار داخلی و خارجی به همراه داشته است.

در گفتگو با الف مطرح شد			دستاورد سفر روحانی به کشورهای اروپایی چیست/ مسئولیت برجام و پیامدهایش به عهده رییس جمهور است

به گزارش الف، سفر حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان به دو کشور مهم سوییس و اتریش به صدر اخبار داخلی و خارجی تبدیل شده و واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. به عقیده بسیاری از تحلیلگران سفر رییس جمهورمان به کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام میتواند می تواند تاییدی بر تعامل جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی باشد که نقطه مخالف دولتمردان آمریکایی است اما از سوی دیگر برخی معتقدند که دولت در طی این سال ها تمام مسایل کشور را به برجام گره زد و شرایط پیش آمده اقتصادی نیز متبلور همین موضوع است لذا این رییس دولت است که باید به صورت جدی با کشورهای اروپایی مذاکره کرده و تکلیف برجام را مشخص نماید، در صورتیکه همواره بر عدم اعتماد به غربی ها هشدارهای لازم داده شده بود اما این موضوع از سوی دولت نادیده گرفته شد.

در همین راستا، الف گفتگویی با کارشناسان و نمایندگان مجلس پیرامون سفر رییس جمهور به کشورهای اروپایی گرفته است که بدین شرح است:

 *برجام همان تجربه تلخ سال های گذشته بود/ رییس جمهور شخصا مسئولیت برجام را به عهده بگیرد

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسایل سیاست خارجی و هسته ای در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف، در مورد سفر روحانی به اتریش و سوییس اظهار داشت:سفر روحانی به کشورهای اروپایی جزو وظایف ذاتی رییس جمهور است و نمی‌توان تفکیک قایل شد که اولویت با مسایل داخلی یا خارجی است چراکه هر دو در زمان فعلی مهم و تاثیرگذار هستند اما در این شرایطی که با موضوع برجام و اقدامات کارشکنانه آمریکایی ها روبرو هستم، پیامدهای برجام با شخص رییس جمهور است چراکه ایشان تمام مسایل اقتصادی و سیاسی کشور با به برجام گره زدند و هم اکنون باید تکلیف برجام را به صورت جدی روشن کند لذا انجام این سفر اقدام معقولانه ای است و هر فردی هم جای ایشان بود باید چنین کاری را انجام می داد.

وی تصریح کرد: رییس جمهور باید دیدگاه و مواضع ایران را به صورت جدی منتقل کند و اجازه ندهد تا طرف اروپایی وقت‌کشی کرده و زمان را بخرد چراکه اروپایی‌ها امیدوار هستند که با خرید زمان به اهداف خود برسند و با امریکایی ها هم رایزنی کنند.اساسا سفر روحانی به اروپا مشکلی ندارد و مهم این است که نتیجه این سفر چه خواهد شد؛ در حال حاضر هر نوع تحرک و دیپلماسی می تواند برجام را از حالت احتراز بیرون بیاورد و باید هرچه سریع تر نتیجه نهایی آن مشخص شود.

این کارشناس مسایل هسته ای تاکید کرد: در حال حاضر مسوولیت برجام و پیامدهای آن به عهده شخص رییس جمهور است و رییس جمهور و تیم مذاکره کننده باید با طرف اروپایی رایزنی کرده و نتیجه ان را به ملت ایران اعلام کنند، چراکه زمان به ضرر ما جلو می رود و اروپایی ها هم علی رغم اینکه اعلام کرده بودند که بسته پیشنهادی به ایران خواهند داد اما خروجی در مورد برجام از نشست سران اروپایی بیرون نیامد.

 ظهره وند با بیان اینکه از ابتدا ماهیت برجام اشتباه بود؛ افزود: از ابتدا ماهیت برجام برای مردم گفته نشد و به نظر بنده برجام محصول نهایی از توهم جریان غرب گرا در کشور با همکاری اروپاییان بود چراکه ما تجربه سال 82 تا 84 را داشتیم و مجددا تکرار این موضوع بی منطقی بود و سوالی که در اینجا مطرح است اینکه دولت با چه امیدی دوباره در تله اروپایی ها گرفتار شد جز اینکه قطع امید کردن از توانایی های انقلاب و اتکاء به داخل باشد، تیم آقای روحانی در سال های گذشته این راه را طی کرده بود و نباید به غربی ها اعتماد می کرد اما متاسفانه این موضوع برخاسته از یک تفکر است و آقای روحانی باید شخصا تکلیف برجام را مشخص نماید.

وی تاکیدکرد: وضعیت اقتصادی فعلی در کشور محصول اتفاقی است که در مورد برجام اتفاق افتاده است و همواره شواهد و اقدامات غربی نشانگر این است که آنها هیچ پیشرفتی برای ایران نداشتند بلکه همواره اخلال گر هم بوده اند و بنده به طور قطع خواهم گفت که تحریم ها برای ما فرصتی است تا روی پای خود بایستیم و به دیگران متکی نباشیم. دولت در طول این سال ها تمام مسایل اقتصادی کشور را به برجام گره زد که هم اکنون نتیجه آن را می بینید.

این کارشناسی سیاست خارجی خاطرنشان کرد: از زمان توافق برجام تا الان چه گشایشی اقتصادی برای کشور حاصل شده است؟جز اینکه اشرافی گری و فساد اجتماعی و اقتصادی بیشتر شده است،به اعتقاد بنده افرادی که مدعی هستند غرب را می شناسد نباید دوباره به انها اعتماد می کردند تا الان شاهد چنین وضعیت اقتصادی باشیم. امیدوارم سفر رییس جمهور به کشورهای اروپایی نتایج خوبی برای کشور داشته باشد.

*سفر روحانی به اروپا در اقتصاد آینده ایران تاثیر مهمی خواهد داشت/ روحانی باید علاوه به غرب به شرق نیز سفر کند

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف در مورد سفر روحانی به کشورهای اروپایی اظهار داشت: سفرهای رییس جمهور در سراسر جهان نهادینه شده است و جزو وظایف رییس جمهوری است که با دولتمردان کشورهای مختلف به رایزنی و مذاکره بپردازد. سفر روحانی به این دو کشور اروپایی نقش مهمی در روابط اقتصادی آینده ایران با کشورهای اروپایی خواهد داشت چراکه در این سفر رییس جمهور قرار است در چارچوب برجام و همچنین در حوزه انرژی و نفت  و سرمایه گذاری در ایران گفتگوهایی را با سران اروپایی داشته باشد تا نتیجه برجام مشخص شود.

وی تصریح کرد: به اعتقاد بنده روحانی باید به شرق و غرب سفر کند تا بتواند از منافع ملی ایران حمایت کند. با روی کا رآمدن ترامپ و اقدامات کارشکنانه وی، شرایط اقتصادی نه تنها در ایران بلکه در اروپا نیز بسیار شکننده شده است و دولتمردان اروپایی مجبور به ادامه برجام هستند. راهی که ترامپ در حال حاضر طی می کند امنیت بین المللی را به خطر انداخته و نقش سازمان ملل را کمرنگ کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی به شرایط اقتصادی و توطئه دشمن علیه کشور اشاره کرد و گفت: شرایط داخلی کشور نیز به دلیل فشارهای شدید امریکا نیز می باشد اما حمایت این کشور از گروهک تروریستی منافقین نشانده خوی تروریستی آمریکا و منفور بودنش در جهان است.

حسن بیگی تاکید کرد: رییس جمهور باید حقانیت ایران در عرصه بین المللی ثابت کند و به اروپایی ها گوشزد کند که در صورت نقض برجام خود آنها متضرر می شوند و آن وقت باید نفت را بشکه ای 400 دلار خریداری کنند که به ضرر آنها خواهد بود لذا بهتر است به جای وقت کشی هر چه سریع تر در مورد برجام تصمیم گیری کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان