به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی، نشست صمیمانه علی محمد اسماعیلی، رئیس فرهنگسرای رسانه و دکتر باقر ساروخانی استاد برجسته علوم ارتباطات و دکتر محمود اسعدی، نویسنده و مدرس حوزه رسانه و مدیریت در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
در این نشست، ساروخانی ضمن تقدیر از توجه این فرهنگسرا به رسالتش در زمینه کمک به ارتقا سواد رسانهای، با تاکید بر این نکته که دنیای جدید، دنیای رسانه است و انسان رسانهای پدید آمده گفت: روزی نیست که با رسانه سر و کار نداشته باشیم.
این استاد علم ارتباطات و جامعهشناسی افزود: امروز دوران انحصار پیام و پیامآوری به پایان رسیده و هر انسانی میتواند پیامی را برای تاریخ ارسال کند و رسانهها از گهواره تا گور با ما هستند. رسانهها نه فقط عنصر لاینفک حیات اجتماعی هستند، بلکه قدرتها را با خود همراه میکنند و از این حیث رسانهها بعد اساسی حیات سیاسی را تشکیل میدهد.
محمود اسعدی، نویسنده و مدرس حوزه رسانه و مدیریت که دیگر مهمان این نشست بود با اشاره به لزوم استفاده از تجارب دانشگاهیان در اطلاع رسانی و برنامه سازی به ویژه در رسانه ملی گفت: بسیاری از برنامههای ما به ویژه در حوزه کودک و نوجوان که بسیار تاثیرگذار و مهم است بدون استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان عرصه مدیریت رسانه و ارتباطات انجام میشود. در صورتی که بسیاری از خطاها و اشتباهات فاحش و دردسرساز در رسانهها حتی با اندکی مطالعه کتب اساتید ارتباطات و علم و اطلاع از چگونه مدیریت رسانه قابل اجتناب است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از مسائلی که باید به آن توجه شود جنگ رسانه ای است که دشمنان علیه ما آغاز کرده اند گفت: درست است که در حال حاضر صحبت از اولویتهای اقتصادی و جنگ اقتصادی است ولی باید دانست که قبل از وقوع جنگ اقتصادی، این جنگ در عرصه رسانه آغاز شده است. سوال این است که ستاد جنگ رسانه ای ما در حوزه اقتصاد اکنون کجاست؟
اسعدی با طرح این پرسش که وقتی توئیت رئیس جمهور آمریکا، معادلات جهانی و حتی رسانهها را تحت تاثیر قرار میدهد، ما چه اقدام موثری انجام داده ایم، گفت: به اعتقاد من ضرورت یک مرکز رسانه ای و یک ستاد برای مدیریت رسانه در وضعیت کنونی کشور ضروری است و من پیشنهاد میکنم فرهنگسرای رسانه در پیشنهاد آن، پیشگام شود.
به گفته این مدرس حوزه رسانه، همان طور که ما در زمان جنگ تحمیلی ستاد تبلیغات جنگ داشتیم اکنون نیز باید چنین ستادی برای مدیریت رسانهها ایجاد شود.
در ادامه علی محمد اسماعیلی رییس فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی با بیان اینکه هدف ما این است که فرهنگسرای رسانه، فرصتی فراهم کند تا اساتید دانشگاهی رشته ارتباطات در کنار اصحاب و مدیران رسانه مانند خبرگزاریها، روزنامهها، شبکههای تلویزیونی و... بنشیند و با هم به بحث و تبادل نظر بپردازند، گفت: این جلسات که میتواند با حضور افراد و علاقمندان برگزار شود، علاوه بر ایجاد تعامل و گفتگو فرصتی برای پاسخگویی علمی و دقیق به سوالات مخاطبان را فراهم میکند.
رئیس فرهنگسرای رسانه ادامه داد: این فرصتی است تا این دو گروه با مشکلات و چالشهای فراروی جای رسانه ای کشور آشنا شوند.
وی با بیان این اشکال که در حال حاضر بسیاری از چالشها و مسائل جامعه رسانه ای کشور برای ارائه راهکار و حل و فصل به دانشگاهیان ارجاع نمیشود، یادآور شد: لازم است امروز موضوعات پایان نامههای دانشگاهی به مسائل و مشکلات امروز جامعه رسانه بپردازد بسیاری از موضوعات پایان نامهها با وجود تلاش دانشجویان و اساتید، هیچ دردی از جامعه را دوا نمیکند و کاربردی ندارد.
رئیس فرهنگسرای رسانه با بیان اینکه به علت فراگیر شدن و استفاده آسان از تلفن همراه، گردش اطلاعات در این وسیله ارتباطی به آسانی انجام و تحول و پیشرفت عظیمی در حوزه اطلاع رسانی رخ داده است، گفت: اکنون هر تلفن همراه یک رسانه و ابزاری برای تولید و انتقال اخبار است بنابراین هر رسانه که بخواهد تاثیرگذار باشد باید محتوایش را برای چرخش در این فضا مناسب سازی نماید.
اسماعیلی با ذکر این مثال که اگر اساتید دانشگاههای علوم پزشکی را از بیمارستانها دور کنیم فاجعه رخ میدهد و امار مرگ ومیر بالا میرود، اضافه کرد: اگر چنانچه اساتید حوزه علوم ارتباطات و مدیریت رسانه را از رسانهها دور کنیم، باز هم فاجعه اتفاق میافتد و شرایط امروز رسانههای ما نتیجه دور ماندن اساتید این رشتهها از رسانههاست.
بر اساس همین گزارش، در پایان این نشست راهکارهای افزایش تعامل و همکاری میان اساتید ارتباطات دانشگاه و اصحاب رسانه با استفاده از ظرفیتهای فرهنگسرای رسانه و فضای مجازی مورد بحث قرار گرفت.