بهترین جای گرگان ؛ معرفی تعدادی از جاذبه های گردشگری گرگان

بهترین جای گرگان ؛ معرفی تعدادی از جاذبه های گردشگری گرگان پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ - گردشگری,ایران گردی,اماکن دیدنی گلستان نام یکی از دیدنی ترین و جذاب ترین استان های شمالی ایران است که با ...

گلستان نام یکی از دیدنی ترین و جذاب ترین استان های شمالی ایران است که با توجه به عمر کم خود، از تاریخچه ای بسیار غنی و حائز اهمیت برخوردار می باشد. مرکز استان گلستان شهر گرگان نامیده می شود و به حدی از جاذبه های مختلف گردشگری سرشار است که به راحتی بتوان روزهای متوالی را در آن سپری کرد! طبیعت بکر در کنار بناهای قدیمی با قدمت و همچنین غذاهایی فوق العاده خوشمزه که عمدتا دارای دستور تهیه و پخت محلی نیز می باشند از جمله شاخصه هایی بشمار می رود که سبب مسافرت هر ساله تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان و توریست های خارجی به این نقطه شمالی شده است! سطح فرهنگ مردمان بومی گرگان و کلا شهرهای استان گلستان که همچون دیگر ساکنین این سرزمین، بسیار خون گرم و مهمان نواز می باشند از دیگر نکات جذب کننده مسافر در صنعت توریسم ایران برای این نواحی شده است. جالب است بدانید علاوه بر جاذبه های گردشگری گرگان، تنوع قومیت در استان گلستان بسیار زیاد است و می توان در شهری همچون گرگان با مردمان مختلف محلی، شاهرودی، سبزواری، بلوچی، سیستانی، قراقی، ترکمنی و آذری رو به رو شوید. پس در ادامه این مطلب با مجله گردشگری همگردی همراه شوید تا کمی بیشتر در خصوص گلستان و جاهای دیدنی داخل شهر گرگان اطلاعات بدست آورید. به دیدنی ها و بهترین جای گرگان سفر کنید و خاطره های ثبت کنید.

گرگان با تمام زیبایی هایش

شرایط آب و هوایی گلستان (گرگان)

اگر در برنامه سفری خود قصد رفتن به جاذبه های گردشگری گرگان را کرده اید، سعی کنید سفر خود را در ماه های اردیبهشت تا اوایل تیرماه انجام هید. بطور کمی استان های شمالی ایران همیشه دارای فصل های شدیدی بوده و به ندرت شرایط آب و هوایی متعادل در آن ها رویت شده است! تابستان های استان گلستان بسیار گرم است و به دلیل نزدیکی این استان با دریای خزر، کاملا شرجی بوده و می توان ماه های تیر، مرداد و شهریور را جزئی از گرم ترین ماه های این استان که ممکن است حتی دما به 32 درجه سانتی گراد نیز برسد، بحساب بیاوریم.

از طرفی گلستان دارای زمستان های فوق العاده سردی نیز می باشد که ممکن است حتی در ماهی همچون بهمن که طبق آمار هواشناسی استان، در بین تمامی ماه های سال سردترین تلقی می شود؛ دمای هوا به منفی 6 درجه سانتی گراد نیز کشیده بشود! لازم است بدانید ماه هایی همچون دی، اسفند و فروردین دارای بیشترین میزان رطوبت در بین 12 ماه سال در این استان از کشور می باشند که شاید بد نباشد پیش از حرکت به سمت جاهای دیدنی داخل شهر گرگان از شرایط آب و هوایی آن کمی اطلاع حاصل نمایید!

شرایط آب و هوایی گلستان (گرگان)

هزینه اقامت در هتل های استان

برای اجاره اتاق و یا سوئیت با اینکه در شهر گرگان هتل های فراوانی ساخته شده است اما باز بهتر است کمی بیشتر از بقیه مسافران آمده به این شهر و یا در حال سفر به آن، عجله کنید و با توجه به پارامترهای مختلفی که برای محل اقامت خود در نظر گرفته اید؛ به یکی از هتل های این شهر مراجعه نمایید. از جمله هتل های شهر گرگان می توان به هتل 5 ستاره قصر بوتانیک، هتل های 4 ستاره شهاب و آذین، هتل 3 ستاره جهانگردی نهارخوران و همچنین هتل 2 ستاره زیارت اشاره کرد. توجه داشته باشید قیمت های درج شده در این بخش همگی مربوط به سال 1395 می باشند و همگی نیز به ازای کرایه یک شب سوئیت و اتاق برای یک نفر لحاظ شده اند؛ همچنین امکان سرو رایگان صبحانه برای تمامی هتل های نامبرده شده نیز مهیا می باشد که شرح قیمت آن ها عبارت است از:
هتل 2 ستاره زیارت: از 115 تا 225 هزار تومان
هتل 3 ستاره جهانگردی نهارخوران: از 142 تا 330 هزار تومان
هتل 4 ستاره شهاب: از 186 تا 370 هزار تومان
هتل 4 ستاره آذین: از 186 تا 370 هزار تومان
هتل 5 ستاره قصر بوتانیک: از 165 تا 365 هزار تومان
لازم به ذکر است عمدتا رزرو سوئیت و اتاق در یک هتل 5 ستاره به منزله هزینه کردن بیش از اندازه نیست چرا که مثلا با توجه به لیست قیمت هتل های مذکور، هتل 5 ستاره قصر بوتانیک که قطعا از امکانات بیشتری نیز برخوردار می باشد از هتل های 4 ستاره شهاب و آذین کمی ارزان تر معرفی شده است. در ضمن علاقه مندان به اقامت در محیط های بکر و سرسبز جنگلی نیز می توانند از کلبه های اقامتی متعلق به هتل جهانگردی نهارخوران استفاده کنند و کلی لذت از مدت زمان اقامت خود در جنگل ها و بهترین جای گرگان لذت ببرند.

هتل اقامت در گرگان

غذاهای معروف استان گلستان (گرگان)

در کشورما هر کدام از استان ها دارای یک سری غذای محلی و مخصوص به خود می باشد که بی تعارف باید اعتراف کنیم همگی آن ها در زمره غذاهای خوشمزه که ماطبق با سلیقه و ذائقه عموم مردم ایران می باشد، تهیه و پخته می شوند! در این میان، غذاهای استان های شمالی از شهرت و معروفیت بیشتری نسبت به سایر استان ها و بخش های کشور برخوردار هستند، مخصوصا ترشی ها، شیرینی ها و انواع مختلفی از خورشت های آنان! از بهترین و خوشمزه ترین غذاهای استان گلستان می توان به ساک، قیمه خارش، بانجام خارش، کئی ترشک، آش ماست، فسنجان خارش، اسپناق خارش، باقلا پته و هلی آش اشاره کرد که می توانید برای سرو تعدادی از این غذاها به رستوران های محلی این شهر همچون سید مسعود و باباطاهر مراجعه نمایید و یا در مطبخ های محلی به دنبال تست مزه های فوق العاده غذاهای مختلف استان گلستان بگردید!

غذاهای معروف استان گلستان (گرگان)

سوغات های استان گلستان (گرگان)

برای تهیه سوغاتی و یا خرید مواد خوراکی و شیرینی های محلی و همچنین صنایع دستی گرگان، می توانید به بهترین جای گرگان از جمله بازار امام، بازار نعلبندان و همچنین شیرینی سرای سنتی سوغات گرگان که در خیابان پنجم آذر قرار گرفته است، مراجعه نمایید و محصولات مورد نظر خود را خریداری نمایید؛ یادتان باشد از جمله شیرینی های خاص و تعلق گرفته به گرگان نان خرمایی، لوزی، حلوا اماج، نان زنجبیلی، نان پادرازی، نان شیرمال و سرغربیلی و از خوراکی های آن نیز به ماهی و خاویار اشاره کرد. البته برای سوغات بردن صنایع دستی گرگان نیز شما می توانید قالی، قالیچه و جاجیم در کنار پشتی های ترکمنی را از شهر گرگان خریداری نمایید.

سوغات های استان گلستان (گرگان)

مکان ها و جاذبه های گردشگری گرگان

بازار نعلبندان

نعلبندان را می توان بهترین جای گرگان دانست که نام یکی از قدیمی ترین مراکز خرید موجود در شهر گرگان است که طبق اسناد و مدارک مربوط به آن، قدمت آن باز می گردد به سال 375 هجری قمری! اسم نعلبند به این جهت بر روی این بازار قدیمی گذاشته شده است که در گذشته راسته نعلندهای استان گلستان در این بازار قرار گرفته بوده است. در حال حاضر از بازار نعلبندان از جاذبه های گردشگری گرگان تنها ارزش های تاریخی باقی مانده است و آنطور که باید و شاید به این یادگار عصر ایران کهن، رسیدگی نمی شود؛ گردشگران و مسافران شهر گرگان توجه داشته باشید در بازار نعلبندان می توان به تازه ترین میوه و سبزیجات و همچنین انواع مختلفی از ماهی ها و خاویار تازه دست پیدا کنید و از جنب و جوش مردم در این بازار قدیمی و حال و هوای خرید به سبک بومیان شهری حسابی لذت ببرید.

بازار نعلبندان

مسجد جامع گرگان

از دیگر جاهای دیدنی داخل شهر گرگان، مسجد جامع این شهر است که دارای یک حیاط هزار متری با 4 عدد شبستان در گوشه های این فضا و همچنین 2 ایوان در قسمت های غربی و شرقی آن می باشد. طبق آنچه در نوشته های تاریخی پیرامون این مسجد آمده است باید قدمت آن را به سده های پنجم و ششم هجری و همچنین زمان حکومت سلسله سلجوقی در ایران بدانیم؛ مسجد جامع گرگان از جاذبه های گردشگری گرگان و نمادهای معماری اصلی ایرانی است که با توجه به مناره های کروی خود، کاشی های رنگی و همچنین آجرهای تزئینی به کار رفته در آن از جذابیت های بصری فوق العاده زیادی برخوردار شده است. این مسجد در سال 1323 به دلیل وقوع یک زلزله شدید در گرگان، دچار خسارات و صدمات متعددی در بخشی از خود شد که بلافاصله با آرام گرفتن اوضاع در منطقه زلزله زده، کار بازسازی آن صورت گرفت و در حال حاضر نیز به خوبی هرچه تمام تر می توان از آن استفاده نمود.

مسجد جامع گرگان

پارک جنگلی ناهارخوران

تمامی اقلیم های شمالی ایران دارای آب و هوایی فوق العاده تمیز و مناسب برای کمی استنشاق اکسیژن تازه برای ریه های تک تک انسان های روی زمین  می باشد. بهترین جای گرگان و در حدفاصل چهار کیلومتری از قسمت جنوبی آن و با نام پارک جنگل ناهارخوران واقع شده است. پارک جنگلی ناهارخوران از جمله جاذبه های گردشگری گرگان و همچنین استان گلستان می باشد که از شرایط آب و هوایی بسیار مطلوبی برخوردار است و امکان زدن یک پیک نیک کاملا ایده آل را برای شما فراهم می کند!
این پارک جنگلی پر شده است از پوشش انبوهی از گیاهان و درختان مختلف همچون افراپلت، نمدار، گیلاس وحشی، انجیلی، بلوط، سرو، ولیک، ماگنولیا، شمشاد، ازگیل، کاج، کوله خاس و درختچه های تمشک که در کنار زیستگاه جانورانی همانند شغال، عقاب، گراز، راسو، سنجاب، جغد، سهره و شاهین نمایانگر جریان یک زندگی کاملا طبیعی در یک طبیعت بکر و سرسبز می باشد.
لازم است بدانید پارک جنگلی ناهارخوران از مساحتی بالغ بر 165 هکتار برخوردار می باشد و به جهت عبور رودخانه زیارت از وسط آن، از جذابیت های گردشگری بیشتری نیز بهره مند گشته است! در این مجموعه طبیعتی تعدادی مهمانسرا و مکان های اقامت، رستوران و سالن های غذاخوری و همچنین ویلای تفریحی نیز ساخته شده است.

پارک جنگلی ناهارخوران

آبشار لاملیچ

یکی از آبشارهای مشهور و بهترین جای گرگان، آبشار 81 متری لاملیچ است که در بین پوشش انبوه جنگلی در حدفاصل 30 کیلومتری از غرب گرگان، حوالی روستای سرکلاته یا همان خراب شهر واقع شده است! برای دسترسی به این جاذبه طبیعی ابتدا باید خود را به روستای نامبرده برسانید و تا با طی مسیری حدودا 5 ساعته غار به دیدن این آبشار مرتفع باشید. لازم به ذکر است آبشار لاملیچ از جاهای دیدنی داخل شهر گرگان به دلیل عبور از بین درختان ملیچ به این اسم نامگذاری شده است و به دلیل قرارگیری در دل یک طبیعت بکر و دست نخوره جنگلی، توصیه می شود حتما با خود یک راهنمای مسیر با تجربه را همراه کنید تا در بین درختان پرشمار منطقه، مسیر رسیدن به آبشار را گم نکنید!
بازدید کنندگان عزیز توجه داشته باشند که راه نسبتا طولانی و خسته کننده می باشد پس خواهشا از کفش و تجهیزات مناسب طبیعت گردی برای تماشای این جاذبه طبیعی گرگان، استفاده نمایید.

آبشار لاملیچ

خانه امیر لطیفی

این خانه از جاذبه های گردشگری گرگان است که از مساحت هزار متری برخوردار شده. از جمله بناهای تاریخی با قدمتی مربوط به عصر حکومت سلسله قاجار می باشد. خانه امیر لطیفی در حوالی بازار نعلبندان و درست در پشت مسجد جامع گرگان قرار گرفته است و به دلیل معماری سنتی به کار رفته در ساخت آن، مدت ها پیش به عنوان یک اثر ملی از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است. شایان به ذکر است که در حال حاضر خانه امیر لطیفی تبدیل شده است به یک موزه جذاب و یکی از جاهای دیدنی داخل شهر گرگان برای مسافران شهر گرگان و گردشگران آن؛ این خانه با تمام زیبایی های ظاهری خود همچون دیگر خانه های ایران از آجر، خشت، چوب و ملات ساروج ساخته شده است و بعدها با گذر زمان کف اتاق های آن را نیز سیمان کرده اند.

خانه امیر لطیفی

مجموعه کاخ آقا محمدخان

این مجموعه نیز از جمله زیباترین جاذبه های گردشگری گرگان و بناهای ساخته شده در عصر شاه عباس اول صفوی در ایران می باشد که در سال 1007 هجری قمری زمین های آن ها را خریداری نموده و دستور ساخت تعدادی کاخ برای انجام امور دولتی و مملکتی کشور را در آن ها صادر کرده بوده است. با حمله آقا محمدخان و سقوط سلسله صفویه، وی بدون تلف کردن وقت این مجموعه از کاخ های مجلل و مزین شده را به عنوان محل اقامت خود برگزید و در آن، ستاد جمع آوری نیروهای نظامی حکومت خود را دایر کرد!
مجموعه کاخ آقا محمد خان که در حال حضر رو به روی دبیرستان ایرانشهر یا دروازه بسطام سابق قرار گرفته است در سال 1383 شمسی به شماره 11288 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مجموعه از بهترین جای گرگان به دلیل برخورداری از ستون های قطور ساخته شده از چوب در  یک پلان مستطیلی و همچنین سرستون های کنده کاری شده از جذابیت های بصری زیادی بهره مند گشته است.

مجموعه کاخ آقا محمدخان

کاخ موزه گرگان

موزه گرگان از جاهای دیدنی داخل شهر گرگان، نخستین موزه تاسیس شده در نواحی شمالی ایران است که ساخت آن مربوط است به عصر حکومت خاندان پهلوی در ایرا می باشد و اکنون در پارک شهر گرگان یا همان کتابخانه سابق واقع شده است؛ رضاشاه (پهلوی اول) در سال 1317 خورشیدی دستور ساخت این مکان را در کنار تعدادی از بهترین جای گرگان برای انجام امور اداری صادر کرد و با کامل شدن مراحل ساخت و آماده بهره برداری قرار گرفتن این سری از کاخ های جدید، آن را یکی از 12 کاخ مجلل خاندان خود خواند!
کاخ موزه گرگان در حال حاضر آماده بازدید از سوی علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ این مرز بوم می باشد و در روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت 8 صبح لغایت 2 بعدازظهر غیر از روزهای تعطیل، بازدید کنندگان می توانند از این مکان دیدنی که چهارمین موزه تخصصی در زمینه باستان شناسی و بیست و چهارمین موزه در کل کشور می باشد، بازدید بعمل آورند. ناگفته نماند که این موزه نیز همچون بسیاری دیگر از بناهای موجود در استان گلستان و جاهای دیدنی داخل شهر گرگان، از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده شده است و در آن نیز از تندیس های 30 چهره محبوب و تاثیرگذار استانی رونمایی شده است؛

کاخ موزه گرگان

روستای زیارت

بدون شک یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری گرگان و جذاب ترین روستای کل ایران، روستای زیارت شهر گرگان است. این روستا در فاصله مکانی 10 کیلومتری از ناهارخوران و در سمت دهستان استرآباد جنوبی گرگان واقع شده است. روستای زیارت از شرایط آب و هوایی فوق العاده ایده آلی برخوردار است که در کنار بافت قدیمی و تاریخی آن، کوه ها و جنگل های پیرامونی و همچنین وجود چشمه آبگرم در خود، خیلی از مسافران سفر کرده به شمال ایران، این روستا را به عنوان بهترین جای گرگان مقصد سفری خود انتخاب می کنند؛
جالب است بدانید رونق مسکن و خانه سازی در این روستا تا پیش از ایجاد رکود در زمینه خانه و مسکن، بسیار رونق داشت و خیلی ها به دلیل هوای پاک و چشمه آبگرم آن که دارای خواص درمانی نیز می باشد، در این روستا برای خود خانه دست و پا کرده بودند! در خصوص نام این روستا نیز باید گفت که گذاشتن اسم زیارت بر روی آن به دلیل وجود امامزاده عبدالله در روستا می باشد.

روستای زیارت

منطقه غیر شکاری چلچلی

بهترین جای گرگان، منطقه چلچلی یک زیستگاه جانوری و گیاهی محافظت شده در بخش جنوب شرقی مرکز استان گلستان یعنی شهر گرگان می باشد. این منطقه از وسعتی بالغ بر 33 هزار هکتار برخوردار است و در آن گونه های مختلفی از جانوران در حال انقراض همچون پلنگ، شوکا، خرس، گوزن قرمز (مرال)، قوچ، میش، کبک دری و دیگر پرندگان گوناگون زندگی می کنند؛ در منطقه چلچلی شکار ممنوع شده است و عمده مساحت آن را پوشش جنگل های اکوتون، هیرکانی و همچنین ارتفاعات کوه چلچلی پوشانده است. البته در این منطقه به اندازه کافی رود، جویبار و چشمه نیز وجود دارد که هم سبب تثبیت شرایط محیطی برای بقای گونه های در حال زندگی این منطقه شده است و هم منطقه چلچلی را برای کسانی که علاقه مند به بودن در یک طبیعت سرسبز و تازه می باشند؛ مهیا کرده است.

منطقه غیر شکاری چلچلی

آبشار شصت کلاته

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و بهترین جای گرگان با توجه به نوع اقلیم جنگلی آن، آبشار شصت لاته می باشد که بومیان محلی آن را فیروز محل نیز خطاب می کنند. این آبشار به دلیل جریان آب رودخانه شصت کلا که به طول 43 کیلومتر می باشد، حاصل شده است و با گذر از دره های فراوان و جنگل های موجود بر روی دامنه کوه های جوزبند و در جنگلی همنام خود یعنی شصت کلا در سمت جنوب غربی گرگان با فاصله مکانی 22 کیلومتری واقع شده است، قرار گرفته است.
گردشگران عزیز توجه داشته باشید اگر علاقه مند به بازدید از این آبشار طبیعی هستید، بهتر است بدانید اولا در طول مسیر قطعا با تعداد زیادی قارچ سمی و غیر سمی مواجه خواهید شد که توصیه می کنیم در صورت عدم صلاحیت در تشخیص آنان، به هیچ عنوان آن ها را مصرف نکنید و ثانیا چنانچه به موازات رودخانه شصت کلا به مسیر خود ادامه بدهید با آبشارهای دیگری نیز همچون آبشار باران کوه مواجه خواهید شد که قطعا دیدن از نزدیک آن ها نمی تواند برای شما خیلی خالی از لطف باشد!

آبشار شصت کلاته

باغ روس ها

یکی از مکان های منفور به لحاظ تاریخی، باغ روس های شهر گرگان است که در خلال عقد قراردادهای ننگین ترکمانچای و گلستان در دوره حکومت فتحعلی شاه قاجار این بنا برای استقرار نیروهای سفارت روسیه به مدت 99 سال یعنی تا اتمام سال 1388 از یک تاجر استرآبادی برای آنان اجاره شده بود. باغ روس ها در حال حاضر در قسمت جنوبی خیابان امام خمینی و ضلع غربی امامزاده بی بی نور و بی بی هور واقع شده است و بیشتر به دلیل نوع معماری به کار رفته در ساخت آن و همچنین بافت قدیمی ساختمانش، از سوی گردشگران داخلی و خارجی ایران مورد توجه قرار گرفته است.
این بنا در دو طبقه بصورت عمارت فرنگی در مرکز باغ و با بهره گیری از مصالحی همچون آجر، خاک و اندود گچ ساخته شده است. در خصوص باغ روس ها شاید بد نباشد بدانید که در برهه ای از تاریخ تعاملاتی ایران و روسیه در قدیم نیز از آن به عنوان مقر فرماندهی نیروهای ارتش سرخ شوروی سابق استفاده ها بعمل آورده  شده است! ناگفته نماند که اکنون بخش های همچون حوض اصلی عمارت، جوی آب و بخش هایی از باغچه های آن تخریب شده اند اما با این وجود باز هم بازدید این بنا می تواند جذابیت های خاص خودش را برای شما داشته باشد.

باغ روس ها

آبشار رنگو

طبیعی است اگر برای استانی همچون گلستان، از آبشارهای مختلفی به عنوان جاذبه های دیدنی و گردشگری موجود در آن نام ببریم که یکی از آنان همین آبشار کم ارتفاع رنگو می باشد. این آبشار در دل جنگلی همنام خود و در حدفاصل 15 کیلومتری از بخش جنوب غربی شهر گرگان واقع شده است. به دلیل داشتن ارتفاع کم بیشتر بایستی از روی صدای جریان آب این آبشار دایره ای شکل محل قرارگیری آن را تشخصی دهید.
علاقمندان به تماشای جاذبه های طبیعی همچون این آبشار توجه داشته باشند که مسیر حدودا 5 ساعته پیاده روی که دسته آخر به آبشار رنگو منتهی می شود، کمی سخت و دشوار است؛ پس بهتر است در کنار استفاده از تجهیزات مناسب طبیعت گردی از یک راهنمای مسیر محلی نیز برای گم نشدن در جنگل رنگو استفاده کنید! دوستان عزیز توجه داشته باشیذ در طول مسیر چنانچه احساس خستگی کرده اید می توانید با رسیدن به کمپ رنگو قدری استراحت کرده و سپس به راه خود ادامه دهید.

آبشار رنگو

روستای قرن آباد

از دیگر روستای خوش آب و هوا و همچنین دنج نواحی شمالی ایران، روستای قرن آباد می باشد که در فاصله مکانی 20 کیلومتری از شهر گرگانِ استان گلستان قرار گرفته است. این روستا دارای فضایی کاملا جنگلی همراه با رودخانه و البته بارش های پیاپی و مستمر می باشد و به معنای درست کلمه، حضور در آن سبب درک آب و هوای مرطوب و نیمه معتدل شمال کشور می گردد. ناگفته نماند که این روستا از تاریخچه ارزشمندی نیز برخوردار می باشد که شاید بد نباشد در سفر خود به شهر گرگان، از این روستای واقع شده در دل طبیعت نیز دیدن نمایید.

روستای قرن آباد


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر