ماهان شبکه ایرانیان

عضو شورای شهر تهران:

فروشگاه‌های بزرگ تهدیدی برای روابط اجتماعی و عامل بیکاری بخشی از افراد جامعه هستند

حق‌شناس با اشاره به نقش فروشگاه‌های بزرگ در حذف فروشگاه‌های محلی گفت: مال‌ها تهدیدی برای روابط اجتماعی مردم هستند.

فروشگاه‌های بزرگ تهدیدی برای روابط اجتماعی و عامل بیکاری بخشی از افراد جامعه هستند

فروشگاه‌های بزرگ تهدیدی برای روابط اجتماعی و عامل بیکاری بخشی از افراد جامعه هستندمحمد جواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به افزایش بی‌رویه فروشگاه‌های بزرگ تجاری نظیر هایپرها در شهر گفت: مدتی است که نگران آثار و تبعات گسترش این فروشگاه‌ها هستیم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز با پایان عملیات عمرانی و رسیدن به نتیجه کار برخی از این فروشگاه‌ها شاهدیم که ده‌ها هزار متر به فضای کسب و کار افزوده می‌شود، اظهار کرد: امروز در حال گذر از جامعه‌ای هستیم که قبلا فعالیت‌های اقتصادی‌اش را به صورت رو‌ در رو و در قالب خرید و فروش در فروشگاه‌های کوچک تجربه می‌کرد.

وی با بیان اینکه این نوع خرید و فروش علاوه بر معامله دوستی و رفاقت را به دنبال داشت، اظهار کرد: فروشگاه‌های محله‌ای بخشی از خاطرات شهری یک محله هستند و مال‌ها و فروشگاه‌های تجاری بزرگ تهدیدی برای روابط نزدیک اجتماعی مردم هستند. این نگرانی وجود دارد که روابط شهری ما با یک قطع ارتباط جدی روبه‌رو شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با درخواست از اندیشمندان حوزه اجتماعی گفت: من از آن‌ها می‌خواهم که مطالعه کنند که ما در حال حرکت به کدام سمت هستیم.

حق‌شناش با بیان اینکه از مرکز مطالعات شهری خواسته‌ام تا آثار و تبعات پدیده فروشگاه‌های تجاری بزرگ را به صورت جدی مطالعه کنند خاطر نشان کرد: یک مرکز تجاری بزرگ که قرار است در شمال غرب تهران فعال شود، به تنهایی چند ده هزار متر را وارد عرصه تجاری می‌کند و این کار قطعا دارای آثار و تبعات است.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه تصمیم این کار در گذشته گرفته شده اظهار کرد: اگر چه پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی آن نادیده گرفته شده بود، اما امیدوارم حداقل بتوانیم به فکر تبعات فرهنگی و اقتصادی آن که می‌تواند سبب بیکاری بخشی از افراد جامعه شود باشیم.

وی خاطر نشان کرد: مال‌ها تبعات خاص شهری هم دارند، زیرا وقتی یک فروشگاه بزرگ در یک منطقه فعال می‌شود آثار ترافیکی خود را دارد و ممکن است گره‌های ترافیکی خاصی به دنبال داشته باشد که متأسفانه پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی در این موارد در بیشتر مواقع نادیده گرفته شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه تجربه فروشگاه‌های بزرگ به طور کامل قابل انتقال به ایران نیست، گفت: پشتوانه فرهنگی که ما به عنوان یک ایرانی مسلمان و یک انسان شرقی داریم با آن چه که در کشورهای غربی رخ می‌دهد متفاوت است.

حق شناس تصریح کرد: مدیریت شهری باید به تمام جوانب مسئله توجه کند و نمی‌تواند از یک طرف به ایجاد یک مجتمع بزرگ توجه کند ولی به یک مغازه کوچک که در یک محله مسئولیت یک خانواده را به عهده دارد بی‌توجه باشد.

/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان