به گزارش ایسنا، گرمای هوا باعث آتش گرفتن بخشی از نیزارهای کارون در منطقهی اهواز شد، این آتشسوزی به مرور به محدودهی قدیمی ترین پل اهواز نیز رسید و در نهایت به خود پُل سرایت کرد که باتوجه به وسعت آتش و سرایت آن به «پل سیاه»، هفت دستگاه خودروری آتش نشانی برای خاموش کردن آتش تلاش کردند.
محمدحسین ارسطوزاده، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: بعدازظهر پنجشنبه 14 تیر ماه به دلیل آتشسوزی در نیزارهای زیر پل سیاه که در بستر رودخانه رشد کردهاند آتش به عرشهی پل تاریخی "سیاه" سرایت کرد که بعد از مهار آتش، اکنون کارگران مشغول تعمیر خط راهآهن هستند.
او افزود: با توجه به گرمای شدید برای پیشگیری از وقایع مشابه درحال هماهنگی با امور آب استان و مدیریت راه آهن هستیم تا نیها و هر گونه مواد آتشزا از محیط زدوده شود.
وی با بیان اینکه در همین راستا برنامه پایش در همهی فصول سال با هماهنگی مراجع ذیربط برای آثار تاریخی تهیه شده است، ادامه داد: همه ادارات و عوامل میراث فرهنگی برای به اجرا درآوردن این برنامه به منظور اقدامات پیشگیرانه اقدام خواهند کرد.
ارسطوزاده ادامه داد: با توجه به فلزی بودن، سازهی پل آسیبی ندیده است، فقط تعدادی از تراورسها که از جنس چوب بودهاند، آسیب دیدند که شرکت راهآهن اهواز کار تعمیر آنها را به سرعت آغاز کردند.
در سال 1308 خورشیدی هنگامی که راه آهن جنوب و سراسری ساخته میشد پلی روی رودخانه کارون احداث شد که به خاطر رنگ سیاهش به «پل سیاه» معروف شد. این پل در واقع با سازهی فلزی و فندانسیون بتنیاش به جای پل تاریخی «شادروان» از دورهی ساسانیان و به طول هزار و 50 متر در دورهی پهلوی اول ساخته شده است؛ پلی با 52 پایه نگهدارنده برای ستونها که عرض آن شش متر است.
اتصال و ارتباط خط آهن بندرامام خمینی (ره) در جنوب استان خوزستان به راه آهن سراسری خرمشهر تهران را اصلیترین کاربرد این پل مینامند.