معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به شناسایی بیش از 2000 دانش آموز مبتلا به اوتیسم و 65 هزار دانش آموز دیرآموز گفت: دیرآموزها به مدارس عادی میروند و معمولا نیازی نیست به مدارس استثنایی بیایند. درباره دانش آموزان دیرآموز مهم است که با آنها در سنین خاص کار شود.
به گزارش به نقل از ایسنا، معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به شناسایی بیش از 2000 دانش آموز مبتلا به اوتیسم و 65 هزار دانش آموز دیرآموز گفت: دیرآموزها به مدارس عادی میروند و معمولا نیازی نیست به مدارس استثنایی بیایند. درباره دانش آموزان دیرآموز مهم است که با آنها در سنین خاص کار شود.
محمدحسن عظیم عراقی با اشاره به آغاز فعالیت پایگاههای سنجش سلامت نوآموزان از چند روز گذشته اظهار کرد: نوآموزان بدو ورود مطابق شرایطی که اعلام شده به مدارس مراجعه کرده و نوبت دریافت میکنند و برای انجام غربالگری شنوایی، بینایی و هوش در پایگاههای سنجش مورد بررسی قرار میگیرند.
وی افزود: تستهای اولیه در پایگاههای سنجش انجام میشود و اگر همکاران ما نسبت به وضعیت کودکی مشکوک شود وی را به پایگاههای تخصصی ارجاع میدهند تا در آنجا با دو ابزار دیگر کنترل و مجددا سنجیده شود.
معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره شناسایی کودکان اوتیسم گفت: اگر در مرحله دوم نیز کودکی مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شود به مراکز ویژه معرفی میشود. سال گذشته حدود 231 کودک مبتلا به اوتیسم شناسایی شدند و در مجموع بیش از 2000 کودک مبتلا به اوتیسم در مدارس داریم.
عظیم عراقی درباره علت افزایش ابتلا به اوتیسم اظهار کرد: یک علت رو به افزایش بودن آمار اوتیسم این است که خانوادهها بیشتر به مراکز مراجعه میکنند. متاسفانه با فرهنگ پنهان کاری معلولیت در برخی خانوادههای دارای عضو معلول روبرو هستیم، اما با اطلاعرسانی و آموزشهای ارائه شده از بار این پنهان کاریها کاسته شده و طبیعی است که فرزندانشان بیشتر مراجعه کنند.
وی درباره روند شناسایی و درمان دانش آموزان دیرآموز نیز گفت: بیش از 65هزار دانش آموز دیرآموز داریم که در روند سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان و سنجش کودکان 5 سال تمام پیش دبستانی شناسایی شدهاند و معمولا دارای یک انحراف معیار پایینتر از هوش عادی هستند.
معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: دیرآموزها به مدارس عادی میروند و معمولا نیازی نیست به مدارس استثنایی بیایند. درباره دانش آموزان دیرآموز مهم است که با آنها در سنین خاص کار شود. در این صورت احتمال دارد هوش بهر آنها چند نمرهای افزایش یابد و از آن حالت هوش مرزی و دیرآموزی خارج شوند. به همین علت تاکید داریم سنجش سلامت یک سال زودتر و از دوره پیش دبستانی انجام شود تا فرصت داشته باشیم مداخلات درمانی انجام دهیم و کمک کنیم تا بچهها در شرایط آموزشی بهتری قرار بگیرند و با آسیبی در رشد تحصیلی روبرو نشوند.
عظیم عراقی افزود: سال گذشته 347 هزار کودک پیش دبستانی تحت سنجش قرار گرفتند و مداخلات درمانی برای آنها در حال انجام است.