ماهان شبکه ایرانیان

غول‌های خودروسازی دنیا و جریمه‌های نجومی

تصادفات جاده‌ای یکی از دلایل عمده مرگ و میر در جهان است. هر چند از دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ به بعد، کارخانه‌های خودروسازی گام‌های بلندی برای کاهش تلفات جاده‌ای برداشته‌اند اما نمونه‌های برجسته‌ای از تاخیر در ارائه فراخوان از جانب خودروسازان وجود دارد

غول‌های خودروسازی دنیا و جریمه‌های نجومی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در سال 2014 اداره ملی ایمنی جاده‌ای ایالات متحده (NHTSA) بیش از 126 میلیون دلار جریمه مدنی برای کارخانه‌های خودروساز صادر کرد که تا آن زمان بالاترین نرخ جریمه سالیانه بود. در سال 2015، به دلیل صدور جرایم سنگین برای کارخانه‌های خودروسازی و تامین‌کنندگان قطعات خودرو به اتهام تاخیر در فراخوان خودروهای معیوب و ارائه گزارش‌های ناقص، به سرعت از این مقدار هم پیشی گرفت.

تصویب قانون حمایت از افشاگران ایمنی وسایل نقلیه موتوری در دسامبر سال 2015 به دولت آمریکا کمک می‌کرد این مشکل را تا اندازه‌ای برطرف کند. براساس این قانون، در صورتی که کارمندان شرکت‌های خودروسازی، گزارشی مبنی بر تخلف در تولید خودرو و قطعات ارائه دهند، وزارت راه و ترابری می‌تواند به عنوان تشویق، 30 درصد از مبلغ جریمه‌های بالاتر از یک میلیون دلار را به فرد افشاکننده اختصاص دهد. دولت آمریکا امید دارد با تشویق افشاگری‌هایی از این دست، شرکت‌های خودروساز را وادار به گزارش به موقع کند.

بیایید به برخی از سنگین‌ترین جریمه‌ها که دولت آمریکا در طول چند سال اخیر برای کارخانه‌های خودروسازی و قطعات خودرویی اعمال کرده، نگاهی بیندازیم.

تویوتا موتورز: 1.26 میلیارد دلار به خاطر نقص فنی و انتشار گزارش غلط

تویوتا موتورز در سال 2013 اعتراف کرد در مورد شتاب ناخواسته در خودروهایش گزارش‌های اشتباه منتشر کرده و به این ترتیب، 1.2 میلیارد دلار جریمه شد. این بزرگ‌ترین جریمه‌ای بود که تا آن زمان از سوی دولت آمریکا به یک شرکت خودرویی تحمیل شده بود. علاوه بر این مقرر شد دولت، به مدت سه سال بر فرایندهای ایمنی و روش گزارش‌دهی این شرکت نظارت کند.

این غرامت برای حل‌وفصل صدها دادخواست قانونی که مالکان خودروهای تویوتا به خاطر شتاب ناخواسته در خودروهای کورولا و کمری به دادگاه ارائه کرده بودند، تعیین شد. تویوتا خود می‌دانست که ایرادی در قسمت مونتاژ پدال گاز وجود دارد، اما ابتدا خطای انسانی و راننده را مقصر دانست. تمام مدارک نشان‌دهنده یک اشتباه مهندسی بودند و تویوتا بالاخره تایید کرد که مدارک مهندسی مربوط به این خودروها را پنهان کرده و قصد فریب عمومی را داشته است و پس از آن، 9.3 میلیون دستگاه خودرو را از سراسر جهان فراخواند.

از ژانویه تا مارس سال 2014، شرکت تویوتا با پنج درصد افت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به سود خالص 2.89 میلیارد دلار رسید در حالی که در سال گذشته 3.05 میلیارد دلار سود کرده بود.

جنرال موتورز: 935 میلیون دلار به خاطر نقص فنی

در سپتامبر 2015 جنرال موتورز موافقت کرد برای توقف بررسی‌های جزایی در خصوص سوویچ احتراق معیوب، 900 میلیون دلار به دادگاه بپردازد. در می 2014، به خاطر مخفی‌کاری درباره نقص فنی، 35 میلیون دلار به اداره ملی ایمنی جاده‌ای ایالات متحده (NHTSA) غرامت پرداخت. این شرکت مجبور شد دو میلیون و 600 هزار خودرو را که بین سال‌های 2003 و 2011 تولید شده بودند، فرا بخواند. پس از انتشار این گزارش، 15 نفر از کارمندان جنرال موتورز اخراج شدند.

هیوندا و کیا: 300 میلیون دلار به خاطر گزارش غلط در مورد میزان مصرف سوخت

هیوندا موتور وابسته به گروه خودروسازی هیوندا و کیا به دلیل گزارش‌های غلط در مورد میزان مصرف سوخت خودروهایش، موافقت کرد جریمه مدنی بالغ بر 100 میلیون دلار به ایالات متحده بپردازد. این شرکت بابت اعتبارات نظارتی نیز به 200 میلیون دلار جریمه محکوم شد.

به دنبال بررسی‌های آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا (EPA)، مشخص شد هیوندا و کیا، در محاسبه میزان مصرف سوخت برخی از خودروهای خود- دست‌کم یک مایل به ازای هر گالن- اشتباه کرده‌اند. بر اساس رای دادگاه، صاحبان خودرو می ‌دانستند باید خسارت مابه‌التفاوت مصرف سوخت واقعی خودرو و مصرف سوخت اعلام شده‌ از سوی شرکت را به صورت یکجا یا بازپرداخت مادام‌العمر پرداخت کنند.

تاکاتا: 200 میلیون دلار به خاطر تولید کیسه‌های هوای معیوب

اداره ملی ایمنی جاده‌ای ایالات متحده (NHTSA) شرکت قطعه‌سازی تاکاتا را به خاطر فروش کیسه‌های هوای معیوب، 200 میلیون دلار جریمه کرد. این شرکت پذیرفت که از معیوب بودن کیسه‌های هوا باخبر بوده، اما در انتشار به موقع گزارش‌های ایمنی تعلل کرده است. این بزرگترین فراخوان ایمنی تاریخ صنعت خودرو بود.

بادکننده‌های تاکاتا در زمان تصادف، برای باد کردن ایربگ‌ها از نیترات آمونیوم استفاده می‌کردند. این ماده شیمیایی در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و رطوبت بالای هوا، با سرعت زیادی منفجر می‌شود و قوطی فلزی که محل نگهداری این ماده است تکه‌تکه و قطعات فلزی به سمت سرنشینان خودرو پرتاب می‌شود. 19 میلیون خودرو از 12 شرکت خودروساز - عمدتا هوندا، تویوتا و نیسان- به این ایربگ‌ها مجهز بودند و این نقص، در مجموع هشت کشته و شمار زیادی مصدوم بر جا گذاشت.

فیات کریسلر: 105 میلیون دلار به خاطر مشکل ایمنی

در جولای 2015، اداره ملی ایمنی جاده‌ای ایالات متحده (NHTSA) جریمه مدنی به ارزش 105 میلیون دلار برای شرکت فیات کریسلر در نظر گرفت تا 23 مشکل ایمنی را که در 11 میلیون خودرو این شرکت شناسایی شده بود، برطرف کند. قرار شد عملکرد شرکت به مدت سه سال از سوی مقامات نظارتی، کنترل شود.

تخلفات شرکت فیات در این مورد شامل گمراه کردن ناظران و ممانعت از انجام تحقیقات، تعمیر نامناسب قطعات معیوب و مطلع نکردن مالکان خودرو از فراخوان در زمان مقرر بود.

هوندا موتور؛ 70 میلیون دلار به خاطر گزارش غلط در مورد تلفات خودرویی

در ژانویه 2015، اداره ملی ایمنی جاده‌ای ایالات متحده (NHTSA)، هوندا موتور را به خاطر گزارش کمتر از حد واقع تعداد مرگ و میرها و آسیب‌دیدگی‌های ناشی از مشکل ایمنی خودروهایش، 70 میلیون دلار جریمه کرد.

فولکس واگن: 4.3 میلیارد دلار به خاطر تقلب و ایجاد آلودگی محیط‌زیست

در سال 2017 فولکس واگن به خاطر نصب نرم‌افزار غیر قانونی در موتورهای دیزلی و تقلب در آزمون‌های آلایندگی ایالت متحده آمریکا، از سوی دادگاه‌های این کشور به پرداخت جریمه‌ای به مبلغ 4.3 میلیارد دلار محکوم شد. چندی پیش دادگاه آلمان نیز این شرکت را به خاطر تخلف آلایندگی محصولات دیزلی‌اش به پرداخت یک میلیارد یورو محکوم کرد. این یکی از سنگین‌ترین جریمه‌هایی بود که مقامات آلمانی برای یک شرکت تعیین می‌کردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان