به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، این روزها وضعیت اکران در سینمای ایران داد بسیاری از اهالی سینما را در آورده و در نقطه مقابل برای برخی افراد و دفاتر پخش محدود کاسبی خوبی را به پا کرده است.
عدم تعادل در پخش سالنهای سینما بین آثار کمدی و سایر ژانرهای سینمایی به وضوح در چرخه اکران سال 97 دیده میشود. به صورتی که در حاصل حاضر شش فیلم پرفروش و کمدی سینمای ایران 605 سالن سینما را در اختیار گرفته اند.
اختصاص 605 سالن سینما به چهار فیلم در حالی رخ میدهد که در میان ده فیلم پرفروش هفته گذشته این رقم مربوط به پنج فیلم بوده و پنج فیلم بعدی مجموعاً 278 سالن سینما را به خود اختصاص داده اند. از میان این پنج فیلم دو فیلم برای کودک و نوجوان ساخته شده اند.
از طرفی اکران آثار سینمایی در فصل تابستان از سوی دفاتر پخش نیز کمترین حالت تعادل را احساس میکند. به این صورت که در میان آثار کنونی اکران سینمای ایران دفتر پخش فیلمیران با 407 سالن با اختلاف از سایر دفاتر پخش ایستاده است.
به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، به شرح و بررسی آثار روی پرده اکران جدول فروش از لحاظ تعداد سالن و دفاتر پخش پرداخته که به شرح زیر است:
- تگزاس 104 سالن (فیلمیران)
- هزارپا 124 سالن (فیلمیران)
- دشمن زن 126 سالن (پویا فیلم)
- خجالت نکش 106 سالن (هدایت فیلم)
- به وقت خماری 69 سالن (رسانه فیلمسازان)
- خاله قورباغه 69 سالن (بهمن سبز)
- دارکوب 72 سالن (موسسه سیمای مهر)
- دلم میخواد 76 سالن (فیلمیران)
- شماره 17 سهیلا 26 سالن (نسیم صبا)
- مرداد 3 سالن (آفتاب عالمتاب)
- ناخواسته 13 سالن (رسانه فیلمسازان)
- چهارراه استانبول 72 سالن (فیلمیران)
- عصبانی نیستم 31 سالن (فیلمیران)
- فیلشاه 42 سالن (بهمن سبز)
- خوک 15 سالن (نیکان فیلم)
- در وجه حامل 30 سالن (خانه فیلم)
- جشن دلتنگی 16 سالن (بهمن سبز)
با نگاهی کلی به جدول فوق دفتر پخش فیلمیران با 407 سالن اختلاف رتبه اول را در اختیار دارد. بهمن سبز با سه فیلم و 127 سالن در رتبه دوم، پویا فیلم با 126 سالن و یک فیلم در رتبه سوم، هدایت فیلم با 106 سالن و یک فیلم چهارم و رسانه فیلمسازان با 82 سالن در جایگاه پنجم دفاتر پخش فعال قرار دارند.
در این میان سهم آثار کمدی در مقایسه با سایر آثار نیز قابل شرح و بررسی است به نحوی که تعادل ناعادلانهای میان آثار کمدی و جدی سینمای ایران مشاهده میشود. این روزها کابوس هر کارگردان که فیلم جدی میسازد رویایی با فیلمی کمدی در زمان اکران است.
این کابوس به این واسطه شکل میگیرد که آثار کمدی نه تنها بخش عظیمی از اکران را به خود اختصاص داده اند بلکه در گیشه و تبلیغات نیز سهمی فراوان دارند.
به طور کلی در میان آثار پرفروش سینمای ایران در سال 97 تا اینجای کار نزدیک به 47 میلیارد تومان سهم سینمای کمدی بوده است. این رقم در حالی است سینمای جدی بدون دو فیلم پرفروش "لاتاری" و "به وقت شام" رقم بسیار ناچیزی را از آن خود کرده است.