روزنامه صبح نو: مسعوددهنمکی باز هم اثری تازه را شروع کرده است و احتمالاً باز هم باید شاهد جنجال در سینمای ایران باشیم از آن جهت که مضامین انتخابی این کارگردان عموماً در جهاتی است که بحث و نقد و نظر زیادی را در سینمای ایران شروع میکند.
دهنمکی در تازهترین اثر خود که عنوان «زندانیها» را دارد باز هم دو نقش کارگردانی و تهیهکننده را برعهده گرفته است کاری که در چند اثر قبلیاش نیز دیده شده بود. وی این فیلم را از شنبه دوم تیرماه، در زندان قصر تهران کلید زد و تا به امروز بیشتر سکانسهای فیلم تصویربرداری شده است و این روزها در منطقه کن هم کار فیلمبرداری فیلم ادامه دارد. سکانس پایانی فیلم زندانیها در مسجد جمکران فیلمبرداری خواهد شد و تدوین فیلم هم پس از پایان فیلمبرداری توسط آقای خشایار موحدیان انجام میشود.
در خط داستانی فیلم آمده است: «زندانیها» با موضوع اجتماعی آماده میشود و وقایع آن در تاریخ معاصر میگذرد. ده نمکی مانند دیگر آثار خود در این فیلم نیز به دنبال ارزشهای فراموش شده و دغدغههای انسانی است. مسعود دهنمکی در این فیلم نیز بازیگران نام آشنایی را به کار گرفته است؛ آقایان و خانمها هدایت هاشمی، برزو ارجمند، بهنام تشکر، هومن برق نورد، بهاره افشاری، بهنوش بختیاری، اصغر نقی زاده، رسول نجفیان، امیر نوری بازیگرانی هستند که در تازهترین اثر وی نقشآفرینی میکنند. از میان این بازیگران افشین هاشمی، بهنام تشکر، هومن برقنورد و رسول نجفیان برای اولین بار است که در آثار مسعود دهنمکی نقشآفرینی میکنند.
دیگر عوامل این فیلم سینمایی به این شرح معرفی شدند: علیرضا نجف زاده، مدیر تولید: امیر ابراهیمی، برنامهریز و دستیار اول کارگردان: امید جزینی، مدیر فیلمبرداری: فرشاد گل سفیدی، طراح صحنه و لباس: بهزاد جعفری، طراح گریم: شهرام خلج، صدابردار: فرشید احمدی، مدیر تدارکات: جواد قاسمی، تدوین: خشایار موحدیان، جلوههای ویژه میدانی: ایمان کرمیان، جلوههای ویژه بصری: سعید خلیلی و عکاس: حسن شجاعی.
دهنمکی و مضامین خاص برای سینما
دهنمکی از روزی که وارد سینمای ایران شد با موضوعات و مضامین جنجالیاش همه توجهات را به خود جلب کرد. او مدعی بود که ناگفتههای جنگ را در اخراجیهای یک و دو بیان کرده است و البته استفاده از زبان طنز و حضور بازیگران مشهور سینما به دیده شدن آثار وی کمک کرده است هر چند که فروش سهگانه اخراجیها ثابت کرد که علاوه بر بازیگران مشهور و نیز زبان طنز فیلمها مضامین و محتوای فیلمها نیز برای مردم جذابیت دارد به طوری که فیلمهای دهنمکی را میتوان تضمینکننده فروش در گیشه دانست که سینماداران از قبل برایش سینماهای خود را در بهترین زمانهای اکران رزرو میکنند.
سهگانه اخراجیها به عنوان شروع دهنمکی در سینمای ایران با مضامین خاص وی شروع شد به نحوی که برخی از سینماگران مدعی شدند که فقط دهنمکی میتوانسته مجوز ساخت این فیلم را بگیرد، هر چند فیلم بعدی که به تقلید از اخراجیهای 1 ساخته شد توفیقی در گیشه نیافت و حتی یکی از آنها توقیف شد. او در اخراجیهای 1 به حضور طیفی خاص در جبههها پرداخت که این مسأله باعث جنجال شد. گروهی او را تأیید میکردند و گروهی هم تقیبح میکردند هر چند نشانههای زیادی از حضور این طیف در جبههها وجود دارد که نمونه آن در حضور کتاب کوچه نقاشها و خاطرات سیدابوالفضل کاظمی آمده است. از این طیف هم عدهای همرزم شهید چمران در گروه جنگهای نامنظم شده بودند با این حال عدهای این حضور را عرفی کردن جنگ میدانستند و در صدد مقابله با آن بودند. در اخراجیهای 2 دهنمکی به سراغ آزادگان رفت و فیلمش را بر آن محور روایت کرد. البته وی در آن فیلم مسأله ربودن هواپیمای ایرانی با کمک منافقین را چاشنی فیلمش کرد و در انتها با یک فوتبال خیالی بین تیم ایرانی و عراقی، شوری به فیلم خود بخشید. در اخراجیهای 2، دودستگی و همکاری برخی از اسرای ایرانی با رژیم بعث خیلی عریان به تصویر کشیده شد. او در اخراجیهای 3 از جنگ عبور کرد و به سیاست پرداخت. او در این فیلم حواشی انتخابات سال 88 را دستمایه فیلمش کرد و به شوخی با اهالی سیاست پرداخت و البته دوقطبی شدن فضای اکران این فیلم با جدایی نادر از سیمین باعث شد که حرف و حدیثهای زیادی در باره فیلم گفته شود. دهنمکی در ادامه به سراغ سری فیلمهای رسوایی رفت و با محور قرار دادن تقابل دو شخصیت فیلم، باعث حواشی زیادی شد. نکته جالب فیلم استفاده از اکبر عبدی در نقشی جدی و فراتر از بازیهای قبلی او بود. عبدی در این فیلم در نقش یک روحانی عارف به ایفای نقش پرداخت البته مضمون فیلم باعث شد که برخی حامیان قبلی دهنمکی به مخالفان سرسخت وی تبدیل شوند و به شدت از او انتقاد کنند. رسوایی 2 هم داستان زمینلرزه تهران و هشدار عارف شهر را روایت میکرد که البته ضعف ساختاری فیلم باعث شد که آن را اثری ضعیف در کارنامه دهنمکی بدانند هر چند جلوههای ویژه فیلم توانست نظر برخی فعالان این عرصه را به خود جلب کند.
در کارنامه این کارگردان سینما دو سریال هم به چشم میخورد دارا و ندار با محوریت فقر و غنا که در سال1388 ساخته شد و دیگری معراجیها درباره حضور جوانان در جنگ بود که در زمان پخش خود با اقبال مواجه بود هر چند همچنان منتقدان دهنمکی تأکید داشتند آثار وی بدون توجه به ساختار سینمایی و تلویزیونی مبتنی بر حرفها و ایدههای عدالتخواهانه وی پیش میرود امری که هیچگاه مورد پذیرش این کارگردان سینما قرار نگرفته است.
حال باید منتظر باشیم که دستپخت جدید مسعود دهنمکی را ببنیم خاصه آنکه ظاهراً فیلم قصد ندارد منتظر جشنواره فیلم فجر بماند و احتمالاً تا انتهای تابستان شاهد اکران فیلم خواهیم بود. غافلگیری فیلم زندانیها میتواند حضور زوج بهنامتشکر و هومن برقنورد باشد که پیش از این در چند سریال و فیلم امتحان خوبی پس دادهاند.