در خانه داری این ۱۰ استفاده از مایع ظرفشویی حتما لازم میشه!

قطعا در هر خانه ای مایع ظرفشویی یکی از اجزای جدانشدنی از کنار سینک آشپزخانه است. ولی باید بدانید که استفاده از مایع ظرفشویی تنها محدود به تمیز کردن و شستشوی ظروف کثیف و قابلمه های چرب نیست و می تواند به طور شگفت انگیزی برای تمیز کزدن بخش های مختلف خانه هم کارآمد باشد

قطعا در هر خانه ای مایع ظرفشویی یکی از اجزای جدانشدنی از کنار سینک آشپزخانه است. ولی باید بدانید که استفاده از مایع ظرفشویی تنها محدود به تمیز کردن و شستشوی ظروف کثیف و قابلمه های چرب نیست و می تواند به طور شگفت انگیزی برای تمیز کزدن بخش های مختلف خانه هم کارآمد باشد. به دلیل اینکه این شوینده مایعی نرم و لطیف است، در مقابل شوینده های شیمیایی خشن و زبر، انتخاب بهتری شمرده می شود. برای تمیز کردن بعدی خانه خود، مصارف مختلف مایع ظرفشویی برای خانه داری را به یاد داشته باشید:

مصارف مایع ظرفشویی

تمیز کردن لکه لباس

1- لکه های چربی روی لباس را پاک کنید.

آیا لکه سس سالاد روی پیراهنتان ریخته؟ کمی از مایع ظرفشویی را روی این لکه چربی بمالید و آن را با آب بشویید. با همین روش می توان لکه های ایجاد شده روی یقه لباسها را هم از بین برد. بافت این شوینده به اندازه ای ملایم و لطیف است که برای لکه بری اغلب پارچه ها مناسب بوده و حتی برای پارچه های پشمی و ابریشمی قابل شستشویی که با پودرهای شستشوی لباس دارای آنزیم لکه بری آسیب می بینند، می توان از مایع ظرفشویی استفاده کرد.

تمیز کردن کفپوش خانه

2- کفپوش آشپزخانه و سرویس بهداشتی را تمیز کنید.

وقتی می خواهید سطل بزرگی از آب گرم را برای تمیز کردن کف آشپزخانه و سرویس بهداشتی استفاده کنید، تنها دو قاشق غذاخوری از مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. این ماده را برای کفپوش پی وی سی یا کاشی و سرامیک می توانید به کار ببرید. ولی برای لمینت و کفپوش چوبی پیشنهاد نمی کنیم این محلول را استفاده کنید؛ چرا که آب باعث ورآمدن و تاب خوردن کفپوش می شود.

مطلب مرتبط: رفع جرم کاشی و سرامیک، آسان ترین روش ها

شستن مبلمان باغی

3- مبلمان باغی و بالکن را جرم زدایی کنید.

به اندازه یک سرنگ از مایع ظرفشویی را درون یک کاسه آب گرم ریخته و برلی تمیز کردن میز و صندلی های فضای بیرون از این ماده استفاده کرده و با پارچه و دستمال، مبلمان باغی را به این محلول آغشته کنید. سپس با شلنگ حیاط آنها را بشویید.

تمیز کردن زیورآلات

4- زیورآلات را برق بیاندازید.

کمی از مایع ظرفشویی را با آب گازدار مخلوط کنید تا زیورآلات خود را با آن تمیز کرده و برق بیاندازید. حباب های موجود در این محلول باعث جدا شدن آلودگی ها شده و موجب می شود مایع شوینده به گوشه ها و شکاف های زیورآلات برسد. آب گازدار و مایع شوینده را درون یک کاسه با هم مخلوط کرده و زیور آلات خود را به مدت 5 دقیقه درون آن غوطه ور کنید. سپس با کمک مسواک، جرم ها را از بین ببرید. نهایتا آنها را با آب بشویید.

مطلب مرتبط: 4 روش معجزه آسا برای برق انداختن زیورآلات طلا

شستن برس مو

5- شانه مو و برس ها را تمیز کنید.

یک محلول با ترکیبی از چند قطره مایع ظرفشویی و آب گرم تهیه کرده و وسایل پیرایشی خود مانند برس مو، شانه و مانند آنها را با این محلول تمیز کنید. در این صورت است که با چربی مو روی وسایل مبارزه کرده اید.

مطلب مرتبط: 12 نکته نگهداری لوازم آرایشی و بهداشتی در خانه

شستن لباس با دست

6- لباس هایی که باید با دست شسته شوند را بشویید.

یک قاشق غذاخوری از مایع ظرفشویی می تواند نقش شوینده مناسب برای لباسهایی که تنها باید با دست شسته شوند را ایفا کند.

مطلب مرتبط: شستن لباس، با این 9 ترفند لباس ها نو می مانند!

استفاده مایع ظرفشویی

کشتن حشرات

7- حشرات را به دام انداخته و بکشید.

سه قطره مایع ظرفشویی را به یک کاسه سرکه اضافه کنید. باید بدانید که سرکه باعث جذب حشرات کوچک می شود. مایع ظرفشویی باعث از بین بردن کشش سطحی سرکه می شود و در نتیجه حشرات درون آن افتاده و غرق می شوند.

مطلب مرتبط: از بین بردن حشرات با روش های خانگی، واقعا میشه؟

پاک کردن موکت

8- لکه های موکت را از بین ببرید.

یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را در دو پیمانه آب گرم حل کنید. یک دستمال تمیز آغشته به این محلول را به خوبی روی لکه ایجاد شده روی فرش یا موکت بمالید. این کار را تا جایی تکرار کنید که لکه جذب دستمال شده و از روی موکت محو شود. سپس با یک اسفنج مرطوب با آب سرد آن را تمیز کرده و با یک دستمال تمیز دیگر خشک کنید.

مطلب مرتبط: راه های آسان برای تمیز کردن انواع لکه ها از روی فرش!

تمیز کردن کابینت

9- کابینت آشپزخانه را تمیز کنید.

کابینت ها هم همانند وسایل و ابزار آشپزخانه، در هنگام پخت و پز می توانند دچار کثیفی و چربی شوند. کمی مایع ظرفشویی را به یک بطری اسپری حاوی آب گرم اضافه کنید تا با اسپری کردن آن، جرم و چربی ها را از بین ببرید. سپس با یک دستمال مرطوب کابینت را تمیز کرده و خشک کنید.

مطلب مرتبط: ساده ترین روش پاک کردن لکه کابینت ها و سطوح چوبی!

تمیز کردن لکه چربی بتن

10- لکه چربی را از بتن دور کنید.

اگر مقداری روغن روی زمین پارکینگ خانه خود ریخته باشید، لکه ایجاد شده را با جوش شیرین پوشانده و سپس مقداری مایع ظرفشویی روی آن بریزید. با یک برس پلاستیکی روی آن را بکشید و اجازه دهید چند ساعت به همان حالت باقی بماند. آن را بشویید و اگر لکه ها همچنان باقی است، این عمل را تکرار کنید تا کاملا از بین برود.

اگر دوست دارید از نکات خانه داری متنوع آشنا شوید، به بخش خانه داری سری بزنید. سوال خود را در بخش افزودن دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: goodhousekeeping ؛ مترجم: صدف حقیقت ؛ تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان