به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری دومین جایزه کالاهای فرهنگی با رویکرد ایرانی اسلامی، نشستهای تخصصی و کارگاههای آموزشی این جشنواره با موضوعات «نقش حاکمیت در سیاستگذاری کلان و تقویت بازار کالاهای فرهنگی»، «فرهنگ، دانش بومی و کالاهای فرهنگی»، «بازار و بازاریابی کالاهای فرهنگی»، «اهمیت و ضرورت استانداردسازی در کالاهای فرهنگی»، «کارآفرینی فرهنگی»، «مدیریت مالی و کار در کالای فرهنگی» 95 برگزار شد.
احمدرضا غلامی - مدیر تحقیقات بازار و ساماندهی صندوق کارآفرینی امید - در نشست حوزه مالی کالاهای فرهنگی اظهار کرد: در حال حاضر برای کسب و کارهای جدید و کوچک اقداماتی انجام میشود و براساس جامعه هدف، اولویتبندی پرداخت تسهیلات ایجاد کسب و کار در بررسی طرحها به آقایان بیکار، خانمهای سرپرست خانوار، خانمهای بدسرپرست و ... از این قبیل افراد پرداخت میشود.
وی درباره علاقهمندی این صندوق برای ورود به حوزه کالاهای فرهنگی، گفت: کالاهای فرهنگی آینده فرزندان کشور را میسازند و تولید کالاهای بومی و ایرانی اسلامی با اهمیت است. تا امروز 10 میلیارد تومان در زمینه اسباببازی تسهیلات پرداخت کردهایم و چنانچه تفاهمنامه براساس همکاری بین صندوق کارآفرینی امید و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کالاهای فرهنگی تنظیم شود و بهگونهای باشد که وزارت ارشاد مبلغی را برای تجهیز مکان اعلام کند، صندوق کارآفرینی امید سه برابر همان مبلغ را به معرفی شدگان حوزه کالاهای فرهنگی بهصورت تسهیلات پرداخت میکند.
اهمیت استانداردسازی کالای فرهنگی
کارشناس دفتر تدوین سازمان ملی استانداردهای ملی ایران در نشست «اهمیت و ضرورت استاندارد سازی در کالاهای فرهنگی»، وظیفه سازمان ملی استاندارد ایران را در این حوزه تشریح کرد و درباره سلامت و استاندارد کالاهای فرهنگی از نظر جسمی و روحی، گفت: بخشی از وسایل و لوازم اعم از اسباببازی کودکان از نظر انتشار مواد مضر، رنگهای مصرفی استفادهشده، ابعاد، کیفیت برای تولیدات داخلی و صادراتی باید دارای استاندارد لازم باشند که لیست استانداردهای اسباببازیها در سایت سازمان ملی استاندارد وجود دارد و با مراجعه به قسمت جستجوگر و سرچ کلمه «ایمنی اسباببازی» لیست کامل استانداردها به فعالان این حوزه ارائه میشود.
عباس فلاح نظارت بر حوزه تدوین استاندارد را مهم قلمداد کرد و افزود: تدوین استانداردهای کالاها در شورای نظارت بر اسباببازی طی چند جلسه صورت میپذیرد و به طور کلی استانداردهای جهانی محصولات کالاهای فرهنگی در سازمان ملی استاندارد وجود دارد؛ اما بسیاری از شرکتهای داخلی استاندارد کالاهای فرهنگی را بر مبنای کشورهای مختلف تدوین کرده و در اختیار افراد قرار میدهند.
دومین جایزه کالای فرهنگی با الگوی ایرانی - اسلامی با هدف شناسایی و تقدیر از خلاقان و نوآوران حوزه طراحی و تولید اسباب بازی، کتاب - اسباب بازی و نوشتافزار 20 تا 22 دی ماه در مرکز آفرینشهای هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب با حمایت اداره کل مجامع، تشکلها و فعالیتهای فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.