به گزارش خبرنگار
حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خطوط BRT قریب به ده سال است که در شهر تهران راه راندازی شده و این خطوط هر ساله توسعه یافته است و مسئولان شهرداری در پیش بینی های اولیه ده خط بی آرتی را در نظر گرفته اند.
این خطوط با هدف تسهیل در ترافیک شهر و جابه جایی مسافران در کمترین زمان ممکن به بهره برداری رسیده است و گاها زمان رسیدن به مقصد را کاهش داده است. یکی از خطوطی که جزو خطوط طولانی به شمار میآید خطوط BRT است، خط 7 بی آرتی در مسیر تجریش – راهآهن یکی از خطوط طولانی BRT است که طول خیابان ولیعصر (عج) را که از نظر کیلومتر بزرگترین خیابان در سطح خاورمیانه است، در بر میگیرد و در سریع ترین زمان ممکن مسافران را از مبدا به مقصد می رساند.
چند سالی است با ایجاد 10 خط ویژه بی آرتی متاسفانه بعضی از رانندگان خودرو با زیر پا گذاشتن قانون و بی احترامی به دیگران وارد این خطوط میشوند و این خطوط در محاصره خوردوهای شخصی در آمده است.
کافیست فقط یک خودرو وارد این خطوط شده، آنگاه است که عده ای قانون گریز در راستای حمایت از راننده خلافکار به این خطوط تجاوز میکنند.
در شهری همچون تهران بزرگ می بینیم که با ورود خودرو شخصی گاها ترافیک خطوط بی آرتی از خطوط عادی بیشتر است و در این بین مسافرانی که برای سریع تر رسیدن به مقصد و کاهش آلودگی هوای شهر از اتوبوس به جای خودرو شخصی استفاده میکنند از ترافیک این خطوط ناراضی هستند و در آن سو نیز پلیس حضور دارد که همیشه در رسانه ها از برخورد با این بی هنجاری صحبت میکند.
اما این برخوردها انگار نمایشی است و هر روز شاهد ورود بی شماری از خودروهای شخصی به خطوط بی آرتی هستیم و گاها این موضوع زیاد هم قانون گریزی نیست و پلیس اجازه این بی قانونی را می دهد.
در همین راستا سرهنگ محمد رازقی، رئیس مرکز فرماندهی کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص جریمه ورود به خطوط BRT به خبرنگار ما گفت: برابر قانون در صورتی که خودرویی به خطوط بی آرتی تجاوز کند، راننده آن خودرو 800 هزار ریال جریمه می شود.
گفتنی است: این که جریمه ها تا چه اندازه بازدارنده است را باید با گذر از خطوط ویژه بی آرتی جستجو کرد اما آنچه که از شواهد بر می آید تاثیر کم این جریمه ها و برخوردهای پلیسی را نشان می دهد.