از بین بردن ساس؛ یک تجربه عملی

از بین بردن ساس با ترکیبی از روش های سم پاشی، استفاده از بخارشو و استفاده از دود گوگرد امکان پذیر است. تجربه عملی ما را در این زمینه بخوانید

از بین بردن ساس

تابستان بود. همسرم بر روی ملحفه‌های سفیدرنگ لکه‌های قهوه‌ای‌رنگ شبیه به خون خشک شده پیدا می‌کرد. دست و پای بچه‌ها هم گهگاهی قرمز رنگ می‌شد. اوایل گمان می‌کردیم این دو مساله ارتباطی با هم ندارند. اما با کمی جستجو در اینترنت متوجه شدیم که موجود خبیثی به نام ساس با نام علمی حشره تختخواب (Bed Bug) خون بچه‌ها را می‌مکد و نتیجه پرخوری را به صورت لکه‌های خونی دفع می‌کند. ابتدا گمان می‌کردیم موضوع با یک سمپاشی ساده قابل حل است اما کم‌کم متوجه شدیم موضوع پیچیده‌تر از این حرف‌هاست و باید آستین‌ها را بالا زد.

 

در بررسی‌های اولیه به این نتایج رسیدیم:

  • ساس‌ها در روز پنهان می‌شوند و در تاریکی شب از مخفیگاه خارج شده و به سراغ خونخواری می‌روند.
  • عمدتا در تشک، بالشت و پشتی و وسایل چوبی پنهان می‌شوند.
  • به سرعت تکثیر می‌شوند و اگر سریعا برای مقابله با آن‌ها برنامه‌ریزی نکنیم، خیلی زود دیر می‌شود.
  • بیشتر به سراغ نوزاد یا بچه‌ها می‌روند و بعد سر وقت بزرگسال‌ها می‌آیند.

 

چه راه‌حل‌هایی وجود داشت؟

با پرس‌وجو از افرادی که با این مشکل مواجه بودند راه‌حل‌های متفاوتی پیشنهاد شد:

 

خرید دستگاه فراصوت - میزان اثربخشی : بسیار کم

خرید دستگاه التراسونیک که با تولید امواج فرا صوت ساس‌ها را فراری می‌دهد یکی از پیشنهادهای تر و تمیز بود اما با بررسی بیش‌تر به این نتیجه رسیدیم که تبلیغ این دستگاه بیش‌تر بازارگرمی است و نتیجه عملی ندارد.

 

قراردادن وسایل در آفتاب – میزان اثربخشی : متوسط

اگر منزل دارای حیاط است و فصل هم فصل آفتاب داغ، قرار دادن وسایل در حیاط یا پشت‌بام می‌تواند ساس‌های موجود در وسیله یا لباس را نابود کند. ساس‌ها به گرما بسیار حساس هستند. چون حجم عمده‌ای از بدن آن‌ها از خون تشکیل شده، گرما باعث تبخیر مایع و خشک شدن آن‌ها می‌شود.

 

استفاده از بخارشو : میزان اثربخشی : خوب

به همان دلیلی که در بند قبل گفته شد، گرما می‌تواند ساس را نابود کند. خصوصا اگر با استفاده از بخارشو، بخار داغ با حجم و فشار بالا وارد وسایل آلوده مثل بالش و تشک شود تاثیر زیادی در کشتن ساس و از بین رفتن تخم‌های آن‌ها دارد.

 

استفاده از سموم خانگی : میزان اثربخشی : خوب

ریختن سم در مسیر تردد احتمالی ساس‌ها می‌تواند باعث کاهش تعداد آن‌ها شود. سمی که ما استفاده کردیم کامِن نام داشت و اثربخشی خوبی داشت.

سم کامن

 

استفاده از دود گوگرد : میزان اثربخشی : خوب

تعدادی از ساس‌ها که شبانه دستگیر شده بودند را درون شیشه کوچک کرده بودم و سم‌هایی که پیش‌نهاد می‌شد را روی آن‌ها امتحان می‌کردم. خود گوگرد اثری روی ساس ندارد ولی گاز گوگرد ساس را می‌کشد یا فراری می‌دهد.

 

سم‌پاشی کامل منزل : میزان اثربخشی : عالی

به جرات می‌توانم بگویم راه‌حل قطعی و تضمینی مقابله با ساس، سم‌پاشی کامل منزل است به شرحی که در ادامه خواهم گفت.

  • اگر می‌خواهید ساس به صورت قطعی ریشه‌کن شود باید کل خانه را سم‌پاشی کنید. شرکت‌هایی وجود دارند که با ترکیبات تجربه شده منزل شما را سمپاشی می‌کنند اما مشکل این جاست که بعد از سم‌پاشی خصوصا اگر فرزند زیر ده سال دارید باید تمام وسایل منزل را آب‌‌کشی کنید.
  • توصیه می‌شود سم‌پاشی در دو مرحله و به فاصله دو هفته انجام شود تا ساس‌هایی که در مرحله اول سم‌پاشی درون تخم بوده‌اند در مرحله دوم از بین بروند.
  • در هنگام سم‌پاشی به هیچ تشک، بالشت، لباس، مبل، کمد یا سایر و سایل رحم نکنید. باقی ماندن یکی دو ساس می‌تواند آن‌ها را مجددا تکثیر کند.
  • بعد از سم‌پاشی درب و پنجره و دریچه‌های کولر یا فن‌کویل‌ها را ببندید و دوسه روز از منزل بیرون بروید تا بخار سموم، فضا را برای زندگی ساس‌ها نامناسب کند و باعث مرگ یا فرار آن‌ها شود.
  • اگر منزل شما آپارتمانی نیست، در و پنجره‌ها و دریچه‌‌ها را ببندید و مقداری گوگرد را درون قابلمه ریخته و آتش بزنید و فرار کنید! دود بدبوی ایجاد شده، ساس را فراری می‌دهد.  البته در آپارتمان امکان چنین کاری نیست چون نشت مقدار کمی دود باعث مشکلات تنفسی و بینایی برای همسایه‌ها می‌شود.  ظاهر در روستاها برای دفع ساس، فضولات حیوانی را درون منزل آتش می‌زنند و دود تولید شده ساس را فراری می‌دهد.
  • پس از سم‌پاشی همه وسایل خانه را بشویید و سپس با استفاده از بخارشو، همه مناطق آلوده با ساس را حرارت دهید.
  • اگر ساس در تختخواب یا وسایل چوبی قدیمی رخنه کرده باشد بهتر است آن‌ها را درون کوچه بگذارید و اگر می‌توانید آتش بزنید تا ساس‌ها از بین بروند.

 

از طریق بخش ارسال نظر، پرسش ها یا تجربیات خود را با ما در میان بگذارید تا این مطلب کامل شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر