زمانیکه مدیریت کسبوکاری را بر عهده دارید، بهطور مداوم و اغلب تحت فشار باید تصمیمات مختلفی بگیرید. سؤال این است که چگونه میتوانید بهترین تصمیمات ممکن را بگیرید، وقتی میدانید که این تصمیمات بر آیندهی شرکتتان تأثیر خواهند گذاشت.
در اینجا استراتژیهایی را مشاهده میکنید که از آنها برای دوری از مشکلات متداول و افزایش مهارت تصمیم گیری در مدیریت میتوانید استفاده کنید. گرفتن تصمیمات بهتر و سریعتر به شما کمک میکند تا از فرصتهای کسبوکار بهتر استفاده کنید و از مشکلات دوری کنید.
1. مشکل را جور دیگری ببینید
گاهی اوقات بهترین راه برای حرکت رو به جلو، قدمی به عقب برداشتن است. هنگامی که با مشکلی مواجه میشوید به عقب برگردید و در مورد زمینهی کامل وقوع آن فکر کنید و تلاش کنید تا موضوع را از تمام زوایای ممکن ببینید. این کار باعث میشود که مطمئن شوید که مشکل را از تمام زوایا دیدهاید و از هیچکدام غفلت نکردهاید. سعی کنید که حداقل از 3 منظر مختلف به مشکل فکر کنید.
2. تصمیمات مبتنی بر شواهد و مدارک بگیرید
هدف از مدیریت مبتنی بر شواهد و مدارک (EBM) استفاده کردن از شواهدِ مستند در هنگام تصمیمگیری به جای اعتماد بر غرایز شخصی است. احتمالا شما هم مانند بیشتر مردم تمایل به استفاده از قضاوت خودتان و تصمیمگیری به شیوهی همیشگی را دارید. ولی ممکن است تجربههایی که در سایر شرکتها و یا شرایط دیگر داشتهاید، در موقعیت فعلی شما غیر قابل اجرا باشد.
مراحل سادهای وجود دارد که از طریق آنها میتوانید شواهد را در تصمیمگیری خود دخالت دهید.
- جدیدترین و کاملترین اطلاعات ممکن را بگیرید و از آنها برای گرفتن تصمیمات خود استفاده کنید.
- احساس خودتان راجع به موضوع را به چالش بکشید، آیا شواهدی برای اثبات آن وجود دارد؟
- زمانی که عملیاتی پیشنهاد میشود، ببینید که بر چه اساسی است و آیا پشتوانهی اطلاعاتی محکمی دارد یا خیر.
- تحقیق کنید که بهطور معمول در شرایطی مشابه شما چه استراتژیهایی برای کسبوکار به کار میرود. آیا در مورد موضوع شما این کار اجرایی است؟
3. وضع موجود را به چالش بکشید
مردم تمایل دارند که وضعیت موجود را حفظ کنند تا در کنج راحتی خود بمانند. ولی اینکه استفادهکردن از یک رویکرد راحت است، برای رضایت داشتن از آن کافی نیست. سؤالی که باید از خودتان بکنید این است که آیا میتوانید مجموعهای از اقداماتی را که در حال حاضر انجام نمیدهید، انتخاب کنید و بهپیش بروید؟ گزینههای خود را بهصورت واقعی بررسی کنید و در تخمین هزینه و زحمتی که لازم دارند، اغراق نکنید. برای مثال، اگر شما دوباره از نو شروع می کردید، آیا همان تاکتیکهای بازاریابی را برای جذب مشتری بهکار میگرفتید؟ آیا در همان نمایشگاهها شرکت میکردید؟ آیا باز هم به بازاریابی مبتنی بر وب تأکید میکردید یا فقط از ایمیل مستقیم استفاده میکردید یا ترکیبی از هردو؟ یادتان باشد که باید اطلاعات تکمیلیای پیدا کنید که برای مرور و بررسی انتخابهایتان به شما کمک کند.
4. دیدگاههای دیگران را در نظر بگیرید، اما به خودتان اعتماد کنید
عادت کنید از دیگران نظرات و اطلاعاتشان را بپرسید، بگذارید ذهنتان باز باشد. دیدگاههای مختلف را بهدست بیاورید تا بتوانید موضوع را از جنبههای بیشتری ببینید.
نظرات کارمندان را بشنوید
راهی برای تشویق به اشتراکگذاشتن ایدهها در شرکتتان پیدا کنید. اجازه دهید تا کارمندان در بحث شرکت کنند و فضایی بسازید که همه بتوانند صریح باشند حتی وقتی که حقیقت خوشایند نیست. با استفاده از ارزیابی عملکرد شرکت این کار را تشویق کنید.
با مشکلات مقابله کنید
اگر می خواهید با بقیه راجع به مشکلی صحبت بکنید، حتما قبل از صحبت با آنها، مشکل را با دقت از زوایای مختلف بررسی کنید. به این ترتیب محدود به ایدهها و تفاسیر آنها نخواهید شد. مشکل را در جهات مختلف بررسی کنید و از دیگران بخواهید که اگر میتوانند به آنچه که شما از موضوع فهمیدهاید، چیزی اضافه کنند.
5. ریسک تصمیمهایتان را بررسی کنید
شما میتوانید به خودتان یاد بدهید که تمام ریسکهای تصمیمتان را در نظر بگیرید و بررسی کنید. هر زمان که تصمیمی گرفتید از خودتان بپرسید که اگر من تصمیم اشتباهی گرفته باشم، چگونه به آن پی ببرم؟ برای مثال اگر برای کاهش هزینهها تصمیم به تعویض شرکت ارسال کالای خود گرفتهاید، به این فکر کنید که چگونه میتوانید تعیین کنید که تصمیمتان اشتباه بوده است؟
- تعداد شکایات مشتریان از تأخیر در تحویل محصول که بخش خدمات آن را گزارش میکند بیشتر شده است.
- در پایان سهماه، هیچ میزان صرفهجویی در هزینهها را مشاهده نمیکنید.
- کارمندان مسئول از خدماتدهیِ ضعیفِ تأمینکنندهی جدید، شکایت میکنند.
- شرکتِ ارسال کالا خدماتدهی خود را متوقف میکند و مجبور به پیداکردن شرکت جدیدی برای ارسال کالای خود میشوید.
این نوع تمرینات به شما کمک میکند که عواقب احتمالی یک تصمیم را ببینید و اقداماتی برای اجتناب از آنها انجام دهید. حتی یک طرح که بهطور کلی خوب است نیز هزینهها و مشکلات بالقوهای دارد. ببینید که چگونه طرحتان میتواند اشتباه پیش برود. تمام شواهد و مدارک را بررسی کنید، هم شواهد خوب و هم شواهد بد. کار و هزینهی لازم برای انجام تصمیم را دستکم نگیرید.
6. از اشتباهات گذشته بگذرید
مردم تمایل دارند انتخابهایی کنند که تصمیمات گذشتهشان را توجیه کند. حتی زمانی که تصمیمات گذشتهشان به آن شکلی که برنامهریزی کرده بودند، انجام نشده باشد. همینطور تمایل داریم که وقت و هزینهی خود را صرف حل مشکلات گذشته کنیم در حالیکه اگر به اشتباه خود اعتراف کنیم و از آن بگذریم سود بیشتری خواهد داشت.
تصمیم منطقی گرفتن به معنای در نظر گرفتن اطلاعات و مستندات در دسترس است. گاهی اوقات شرایط تغییر میکند و تصمیم دیگر اعتباری ندارد. در این شرایط بدانید که شما بهترین تصمیم ممکن در شرایط قبل را گرفتهاید و شرایط را مجددا بررسی کنید تا ببینید که آیا باید تصمیم دیگری بگیرید یا خیر.
در شرکتتان وقت بگذارید تا کارمندانی را شناسایی کنید که بر اساس اطلاعات تصمیمات خوبی میگیرند. فقط بر نتایج تمرکز نکنید زیرا این باعث تشویق کارکنان به ادامهدادن اشتباهات و تلاش برای توجیه آنها میشود.
7. با خودتان صادق باشید
قبل از اینکه دلایل را برای تصمیمگیری جمعآوری کنید، زمانی را به بررسی انگیزههای خود اختصاص دهید. آیا آمادگی ذهنی دارید؟ آیا شواهد و اطلاعات را به صورت عینی جمعآوری کردهاید یا به دنبال تأیید ایده و فکر موجود بودهاید؟
اگر به انگیزههای خودتان آگاه باشید، میتوانید بر روی هدف خود بمانید و بر پیدا کردن بهترین راهحل ممکن برای کارتان تمرکز کنید.
قاطع باشید
سریعا این 7 مرحله را انجام دهید و سپس تصمیمگیری کنید.
برگرفته از: bdc.ca