چگونه به سوالات مصاحبه استخدامی پاسخ دهیم

برای خیلی‌ها شرکت در مصاحبه استخدامی تجربه‌ای بسیار استرس‌آور است، اما اگر با آمادگی کامل در جلسه‌ی مصاحبه حضور پیدا کنید، کوچک‌ترین هراسی به دل‌تان راه پیدا نخواهد کرد

چگونه به سوالات مصاحبه استخدامی پاسخ دهیم

چگونه به سوالات مصاحبه استخدامی پاسخ دهیم

برای خیلی‌ها شرکت در مصاحبه استخدامی تجربه‌ای بسیار استرس‌آور است، اما اگر با آمادگی کامل در جلسه‌ی مصاحبه حضور پیدا کنید، کوچک‌ترین هراسی به دل‌تان راه پیدا نخواهد کرد. معمولا افراد از این می‌ترسند که در مصاحبه استخدامی با سؤالات غافلگیرکننده مواجه شوند: «به نظرت بزرگ‌ترین نقطه‌ضعفی که داری چیه؟» یا «چرا می‌خوای اینجا کار کنی؟» یکی از سؤالاتی هم که باید جوابش را از قبل در آستین داشته باشید، این است: «خودت فکر می‌کنی چرا باید استخدامت کنیم؟» جوابی که به این سؤال می‌دهید، به طرزی باور نکردنی‌ سرنوشت‌ساز است و می‌تواند نتیجه‌ی مصاحبه را از این رو به آن رو کند. اما چون با یک سؤال خیلی کلی مواجه هستید، اگر موقع جواب دادن دقت کافی به خرج ندهید، فاتحه‌تان خوانده است. در ادامه با ما همراه باشید تا بتوانید در پاسخ به سوالات مصاحبه استخدامی موفق‌تر ظاهر شوید و به‌ویژه برای این سؤال که «چرا باید شما را استخدام کنیم؟»، یک جواب دندان‌شکن آماده کنید.

وقتی کارفرما می‌پرسد: «خودت فکر می‌کنی چرا باید استخدامت کنیم؟»، در واقع فرصتی به شما داده است تا ثابت کنید که شایسته‌ترین گزینه برای شغل درخواستی هستید. برای اینکه بتوانید در جلسه‌ی مصاحبه با اعتماد‌به‌نفس به سؤالات جواب دهید، باید از قبل زمانی اختصاص بدهید و درباره‌ی شرکتی که دعوت به مصاحبه شده‌اید تحقیق کنید. به وب‌سایت شرکت سر بزنید و توضیحاتی را که در توصیف شغل درخواستی آمده به دقت مطالعه کنید تا ببینید کارفرما دقیقا به چه شخصی و با چه مهارت‌ها و تجربیاتی نیاز دارد. در جواب این سؤال باید کارفرما را قانع کنید که نه تنها مطمئن‌ترین گزینه با حداقل ضرر هستید، بلکه یک انتخاب فوق‌العاده نیز خواهید بود. اما چگونه می‌توانید این حس را به کارفرما منتقل کنید که از استخدام‌تان سود خواهد کرد؟ مشاوران شغلی توصیه می‌کنند در جواب دادن به سوالات مصاحبه استخدامی، نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

از خودِ صحبت‌های کارفرما کمک بگیرید

سوالات مصاحبه استخدامی - جلسه‌ی مصاحبه

وقتی کارفرما جزئیاتی را پیرامون مختصات شغل درخواستی در اختیارتان می‌گذارد، سریعا اطلاعات کلیدی‌ را که در توضیح سوابق کاری و تجربیات‌تان به درد خواهند خورد، یادداشت کنید. مثلا اگر کارفرما اظهار کرد که در موقعیت شغلی مورد نظر، مهارت‌ سازماندهی امور از اهمیت بسزایی برخوردار است، می‌توانید اسم چند نرم‌افزار را که مختص سازماندهی امور هستند و شما قبلا از آنها استفاده‌ کرده‌اید، یادداشت کنید. اشاره به این نرم‌افزارها نشان می‌دهد با سازماندهی امور ناآشنا نیستید. اما یادتان باشد وقتی یادداشت می‌نویسید، هم‌زمان با مصاحبه‌گر ارتباط چشمی برقرار کنید و کاملا به‌گوش باشید.

بعد از اینکه کارفرما به جزئیات لازم اشاره کرد، وقتش است که افکارتان را جمع‌جور کنید: «اینا چرا باید به من به‌عنوان یه بازاریاب مجرب اعتماد کنن؟ من چه قابلیتی دارم که بقیه‌ی درخواست‌دهنده‌ها ندارن؟ این شرکت می‌خواد به چه هدفی برسه؟ من چطوری می‌تونم کمک‌شون کنم که به هدف‌شون برسن؟» اگر شعار تبلیغاتی شرکتی که به سراغش رفته‌اید، چیزی شبیه «خدمات‌دهی عالی» است، می‌توانید روی مهارت‌هایی که در ارائه‌ی خدمات به مشتری دارید، مانور دهید. مثلا به موفقیت‌هایی که قبلا در مقام بازاریاب کسب کرده‌اید، اشاره کنید. موفقیت‌هایی از قبیل افزایش فروش یا جلب رضایت مشتری می‌توانند روی نظر کارفرما تأثیر مثبت بگذارند.


حتما بخوانید: چطور رئیس آینده‌مان را در مصاحبه کاری بشناسیم؟

روی اطلاعات کلیدی تکیه کنید

سوالات مصاحبه استخدامی - جلسه‌ی مصاحبه

از جزئیاتی صحبت کنید که مجموعه‌ی قابلیت‌هایتان را در یک نمای کلی به نمایش بگذارند. سعی کنید جواب سؤالات زیر را در صحبت‌هایتان بگنجانید:

  • چه مدت در مقام بازاریاب یا هر عنوان شغلی دیگری مشغول به کار بوده‌اید؟
  • در کدام شرکت‌ها فعالیت کرده‌اید؟
  • در چه حوزه‌ای تخصص دارید؟
  • مدرک تحصیلی‌تان چیست و در کدام دوره‌های آموزشی شرکت کرده‌اید؟
  • بر کدام مهارت‌های فنی و تخصصی مرتبط با شغل درخواستی تسلط دارید؟
  • آیا هرگز ترفیع شغلی شامل حال‌تان شده است؟

سعی کنید جواب این سؤالات را در صحبت‌هایتان بگنجانید تا کارفرما بتواند تصویری کلی از سوابق شغلی و تجربیات‌تان در ذهنش بسازد.

به موفقیت‌هایی که داشته‌اید اشاره کنید. اگر در پروژه‌های خاصی شرکت کرده‌اید که حاکی از مهارت‌ها و تجربیات‌تان هستند، حتما در موردشان صحبت کنید. به نتایجی که در این پروژه‌ها حاصل شدند بپردازید و حتما اضافه کنید که اقدامات‌تان چرا و چگونه نتیجه‌بخش بوده‌اند. سپس عنوان کنید که به کمک قابلیت‌هایتان می‌توانید نتایج مشابهی را در همین شرکت نیز رقم بزنید.

از مهارت‌های مردمی‌تان بگویید. اگر به لحاظ شخصیتی دارای ویژگی‌هایی هستید که کمک‌تان می‌کنند با دیگران تعاملات سازنده داشته باشید، حتما به این‌گونه ویژگی‌های فردی در زمان مناسب گریز بزنید. توانایی کار گروهی، رهبری انگیزشی، اخلاق کاری قوی و قابل اعتماد بودن از جمله ویژگی‌هایی هستند که می‌توانید به داشتن‌شان اعتراف کنید (البته اگر واقعا این ویژگی‌ها را دارید!)


حتما بخوانید: مواد لازم برای موفقیت در مصاحبه‌ شغلی

کارفرما را قانع کنید که از استخدام‌تان ضرر نخواهد کرد

سوالات مصاحبه استخدامی - جلسه‌ی مصاحبه

کارفرما را قانع کنید که از استخدام‌تان سود خواهد برد. طبیعی است که هر کارفرمایی سعی دارد روی شخصی سرمایه‌گذاری کند که برای شرکت سوددهی داشته باشد. همه‌ی کارفرمایان به دنبال حداقل ضرر هستند و از اینکه مجبور باشند برای یک شغلِ خاص مدام کارمند عوض کنند به شدت بیزارند. پس از این فرصت استفاده کنید تا به کارفرما نشان دهید که چرا از استخدام‌تان سود خواهد کرد. برای اینکه ادعاهایتان سندیت داشته باشند، به موفقیت‌هایی که داشته‌اید اشاره کنید:

  • آیا هرگز توانسته‌اید از هزینه‌های محل کارتان بکاهید؟
  • آیا هرگز توانسته‌اید فرایندهای کاری پیچیده را به طریقی تأثیرگذار، ساده‌تر و اجرایی‌تر کنید؟
  • آیا هرگز طرحی ارائه داده‌اید که موجب افزایش درآمد و سوددهی محل کارتان شده باشد؟
  • آیا هرگز توانسته‌اید از نرخ جایگزینی کارمندان بکاهید؟
  • آیا هرگز عملکردتان موجب رشد سازمانی که در آن کار می‌کردید، شده است؟

خودتان را مشتاق و پرانگیزه نشان دهید

سوالات مصاحبه استخدامی - جلسه‌ی مصاحبه

نشان بدهید که برای به‌دست آوردن شغل درخواستی هیجان‌زده و مشتاق هستید. فقط اینکه به‌واسطه‌ی سوابق شغلی و مهارت‌هایتان باتجربه جلوه کنید کافی نیست. پس به کارفرما ثابت کنید که از انگیزه‌ی کافی برخوردار هستید و واقعا دل‌تان می‌خواهد که در این موقعیت شغلی فعالیت کنید. اما حواس‌تان باشد که اظهار نا‌امیدی نکنید و نگویید که مثلا به دلایل اقتصادی به این شغل روی آورده‌اید.


حتما بخوانید: اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی

کلام آخر

یادتان باشد در طول مصاحبه، دقیق اما مختصر صحبت کنید. وقتی عوامل مصاحبه استخدامی می‌پرسند که چرا باید شما را استخدام کنیم، به هیچ‌وجه در جواب این سؤال روده‌درازی نکنید. نکته‌ی دیگر اینکه در توضیح قابلیت‌هایتان به گزافه‌گویی پناه نبرید و هرگز از مسیر صداقت خارج نشوید. فراموش نکنید اگر با حقه‌بازی و خالی‌بندی استخدام شوید، در عمل دست‌تان رو خواهد شد. پس فقط به سوابق شغلی و مهارت‌هایی که واقعا دارید اکتفا کنید و برای به‌دست آورن موقعیت شغلی دلخواه‌تان دروغ نگویید.

برگرفته از: recruitingtimes

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان