بازخوانی/ رویدادهای مهم قضایی در شهریور ۹۵؛

از تشکیل دادگاه سعید مرتضوی تا تذکر به آموزش و پرورش برای استفاده از تلگرام

در شهریور ماه ۹۵ اخباری از جمله تشکیل دادگاه رسیدگی پرونده قاتل ستایش قریشی، سعید مرتضوی و تذکر به آموزش و پرورش برای استفاده از تلگرام رسانه ای شد.

از تشکیل دادگاه سعید مرتضوی تا تذکر به آموزش و پرورش برای استفاده از تلگرامبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است، در این گزارش خلاصه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در شهریورماه سال  95 می‌خوانید.

*معاون قضایی ستاد حقوق بشر: پیش نویس گزارش دبیر کل حاوی ادعاهای بی اساس بود/ به هر یک از 56 بند گزارش پاسخ دادیم

خسرو حکیمی در دومین روز شهریور ماه معاون قضایی دبیر ستاد حقوق بشر افزود: اگر چه پیش نویس گزارش دبیر کل، حاوی ادعاهای بی اساس و تکراری سابق بوده است امّا اقتضا داشت که به طور مفصّل پاسخ مدلّل داده شود و در همین راستا به هر یک از 56 بند آن به صورت استدلالی و با دقّت پاسخ داده شده است.

به گفته دکتر حکیمی :« همان طوری که در پاسخ های جمهوری اسلامی ایران به پیش نویس گزارش های قبلی دبیر کل تصریح شده است، تأکید می شود این قطع‌نامه که بر اساس اغراض سیاسی و اعمال فشار برخی کشورها صادر شده، بر مبنای رویکرد ارتقایی حقوق بشر که از وظایف عمده نهادهای بین المللی حقوق بشری محسوب می شود، تدوین نیافته است و به ویژه اینکه در تهیه آن، اصل تساوی حقوق ملل مصرّحه در بند 2 ماده یک منشور ملل متحد رعایت نشده است». 

*مشاور عالی دادستان کل کشور: دیه شهدای فاجعه منا باید از سوی عربستان پرداخت شود/ وزارت خارجه کشور‌های ثالث را برای پیگیری حقوقی معرفی کند

حجت الاسلام و المسلمین محمدابراهیم نکونام در روز 3 شهریور ماه 95 در حاشیه نشست پیگیری حقوقی و قضایی فاجعه منا گفت: وزارت خارجه هم با کشورهایی که در فاجعه منا جان باخته داشته‌اند و هم با سایر کشورها، برای تشکیل کمیته حقیقت یاب تلاش‌ها و رایزنی‌های جدی داشته است و صحبت‌های زیادی از منظر بین المللی انجام شده که بتوان با انتخاب وکلای زبردست به صورت واحد از همه کشورها این را موضوع را پیگیری کرد که این موضوع در دستور کار قرار دارد.

*رئیس قوه قضاییه : مسئولان اجرایی در قبال ادعای شرکت‌های خارجی در برگزاری همایش منفعل نباشند

آیت الله آملی لاریجانی به فراخوان برگزاری همایشی در تهران و شرط گذاری مجریان خارجی این همایش برای عدم حضور افراد حاضر در لیست تحریم‌ ها اشاره کرد و گفت: مسئولان اجرایی کشور باید در قبال شرکت های خارجی که ادعا کرده اند مسئولان و افرادی که تحریم شده اند حق ورود به این همایش را ندارند قاطعانه برخورد کنند و در برابر آن‌ها منفعل نباشند.

*جعفری دولت‌آبادی: موافقت با انتقال اموال متهم نفتی به ماخذ 2 هزار میلیارد به وزارت نفت/ اجرای احکام اسیدپاشی با تاخیر مواجه می‌شود/ آخرین وضعیت پرونده فاجعه منا

داستان تهران گفت: دادستانی طبق آخرین اظهار نظر هیئت کارشناسی، با انتقال اموال متهم به ماخذ 2 هزار میلیارد تومان به وزارت نفت موافقت کرد.

جعفری دولت آبادی گفت: 465 نفر از هم‌وطنان شهید شدند و غیر از 41 نفر شهید که در عربستان دفن گردید، اجساد مطهر 424 نفر به تهران منتقل و تحویل خانواده‌ها شد.

وی با اشاره به تشکیل پرونده قضایی در مورد فاجعه منا گفت: تاکنون 662 نفر از 220 خانواده شهدا و 11 نفر از مصدومان شکایت کرده‌اند. دادسرا در آخرین اقدام از پلیس بین‌الملل (اینترپل) درخواست کرد تا عربستان مستندات فاجعه منا را برای ایران ارسال کنند.

*حجت الاسلام و المسلمین منتظری :ورود روزانه 3850 کانتینر و کامیون به کشور بدون بازرسی/ ستاد مبارزه با مواد مخدر باید فعال‌تر باشد

دادستان کل کشور در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر 1 شهریور ماه گفت: ما در مرزها مشکل داریم به طوری که جابجایی مواد مخدر از مرزهای خاکی به آبی در اثر عدم کنترل کامل نسبت به وسایل، خودروها و کانتیرهایی که از بندر خارج می‌شود، صورت می‌گیرد و ما شنیده‌ایم که 4 هزار کامیون و کانتینر هر روز از بندرعباس به داخل کشور وارد می‌شوند که تنها 150 عدد از آن‌ها مراقبت، کنترل و بازبینی می شوند، این بدین معنا است که 3 هزار و 850 کانتینر و کامیون بدون اینکه مورد بازرسی قرار گیرند از مرز خارج می‌شوند و به داخل می‌آیند، این در حالی است که ممکن است محتوای آن‌ها کالاهای مجاز، غیرمجاز و یا مواد مخدر باشند.

*در صد و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه: عامل نفوذی در تیم هسته‌ای دستگیر و بعد از چند روز آزاد شد/ در رابطه با حقوق‌های نجومی 15 نفر عزل یا جابجا شدند/ برگ سبز پلیس کافی نیست/ احضار یکی از مشاوران هاشمی رفسنجانی به دادسرا

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در صد و یکمین نشست خبری که روز 7 شهریور ماه برگزار شد، به موارد ذیل اشاره کرد: 

*کشف 18 تن مواد مخدر در مرداد ماه سال95

* دادستان‌ها مبارزه با کالای قاچاق را رها نکنند

* در رابطه با فیش‌های حقوقی یک مورد هم از ناحیه دولت به قوه  قضاییه معرفی نشده است

*عامل نفوذی در تیم هسته‌ای دستگیر و با وثیقه آزاد شد

* در رابطه با نامه‌ مطهری به وزیر دادگستری صحبت نمی‌کنیم

*مخالفت حجت الاسلام و المسلمین منتظری با پخش تصاویر قتل پدر و پسر توسط  گروه مهدی هاشمی

*شیخ استخاره در زندان است

*یاسین رامین با قرار وثیقه در بازداشت است

*توهین به مقامات جرم و قابل پیگیری است

*کمیته ای برای پیگیری پرونده حصر تشکیل نشده است

*موضوع پیگیری پوشش پرستاران آن طور که مطرح شده، نیست

*قوه قضاییه نمی‌تواند در صدور مجوز کنسرت‌ها دخالت کند

* تیترزنی روزنامه آفتاب در رابطه با برگزاری کنسرت ها خلاف واقع بود

*گزارش سازمان بازرسی کل کشور در مورد واگذاری ساختمانهای شهرداری در مرحله مقدماتی است

*هنوز مدرکی از سوی وزیر نفت به قوه قضاییه ارسال نشده است

*آمار شکات پرونده فاجعه منا به 600 نفر رسید

*جزییات شکایات از احمدی نژاد

*تویسرکانی خبر داد:حذف 1370 دفتر نویس از دفاتر ثبت اسناد کشور

رئیس سازمان اسناد و املاک کشور روز 8 شهریور ماه گفت: با الکترونیکی شدن دفاتر ثبت در تیر ماه امسال، 1370 دفتر نویس از دفاتر ثبت اسناد کشور حذف شدند.

*برگزاری دادگاه سعید مرتضوی

دادگاه سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی با شکایت روح الامینی اولیای دم یکی از کشته شدگان حادثه کهریزک در شعبه 22 دادگاه تجدید نظر استان تهران در روز 9 شهریور ماه برگزار شد.

*دادستان تهران: واکنش دادستان تهران به حواشی حجاب پرستاران/ رتبه نخست جرم سرقت در تهران/ 70 دوربین در بازار مانیتورینگ می‌شود

جعفری دولت‌آبادی گفت:جرم سرقت در شهر تهران رتبه اول جرایم ارتکابی را دارد و از پلیس خواست با پیگیری اجرای مصوبات جلسات سال گذشته، در این راستا با سرپرستان نواحی همکاری لازم را کند.

*با ابلاغ رئیس قوه قضاییه: دادستان کل کشور مامور رسیدگی به مطالب منتشره علیه اعضای شورای اسلامی شهر تهران شد

آیت الله آملی لاریجانی با صدور ابلاغیه ای دادستان کل کشور را مأمور رسیدگی به مطالب منتشره علیه اعضای شورای اسلامی شهر تهران در فضای مجازی کرد.

*نامه قالیباف به دادستان: دستور فرمایید موضوع واگذاری املاک شهرداری بررسی و شبهات برطرف شود/ یک گزارش مخدوش افکار عمومی را بدبین کرده است

قالیباف با ارسال نامه ای به دادستان کشور خواستار رسیدگی به موضوع واگذاری املاک شهرداری شد.

*دشتی اردکانی: تنظیم سند خودرو باید در دفترخانه ها انجام شود

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در رابطه با اظهارات وزیر کشور در رابطه با عدم نیاز مراجعه مردم به دفترخانه ها گفت: به نظر می رسد اظهارات وزیر کشور ناشی از مشاوره نادرست و یک جانبه بوده است، در صورتی که تمام حقوق دانان براساس ماده 29 معتقد هستند که ثبت سند خودرو باید در دفاتر رسمی باشد.

*دادستان تهران : سیاست قوه قضاییه در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر تغییر نکرده است/ زیبنده نیست معتادان در خیابان‌های پایتخت رها باشند

دادستان تهران گفت: سیاست قوه قضاییه در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر تغییر نکرده است و  سیاست های مقابله ای کماکان ادامه خواهد یافت.

*سراج: تابعیت مضاعف مشکلاتی مانند خاوری را به ارمغان می آورد/ ناگفته هایی از حقوق 2میلیاردی یک مدیر بانک

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مشکلات ایجاد شده از سوی تابعیت مضاعف برای کشور به مورد خاوری اشاره کرد و گفت: خاوری که برای کشور مشکل ایجاد کرد از جمله کسانی است که دارای تابعیت مضاعف بود.

*دادستان تهران:ارسال گزارش هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به دادسرا/بازداشت مدیرعامل سابق بانک دی/مسئولان در حادثه ریزش زمین به دنبال رفع مسئولیت نباشند

دادستان تهران دررابظه با رسیدگی به گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از بنیاد شهید، از ارجاع گزارش مذکور در بخش مربوط به بانک دی به شعبه بازپرسی دادسرای کارکنان دولت خبر داد و افزود: بخش دیگر گزارش در دست بررسی و اقدام است. وی هم­چنین اعلام کرد مدیر عامل سابق بانک دی به لحاظ اتهامات انتسابی بازداشت شده است.

*با دستور مقام قضایی: خبرگزاری‌های موج و برنا مسدود شدند

روز 14 شهریور مه خبرگزاری‌های "موج" و "برنا" با دستور مقام قضایی و از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، مسدود شدند.

*تشکیل اولین جلسه دادگاه قاتل ستایش قریشی

اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل ستایش قریشی روز 24 شهریور ماه در شعبه 7 دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی خازنی به صورت غیر علنی برگزار شد.


*معاون دادستان کل کشور:اطلاعات کلان کشور از طریق شبکه‌های اجتماعی خارجی در اختیار صهیونیست‌ها قرار می‌گیرد

خرم آبادی گفت:همه شبکه‌های اجتماعی خارجی فعال در کشور ما توسط عوامل صهیونیستی مدیریت می‌شوند و اطلاعات کلان کشور از طریق این شبکه‌ها در اختیار صهیونیست‌ها قرار می‌گیرد.

*طباطبایی به باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد:«عیسی سحرخیز» به 21ماه حبس قطعی محکوم شد

وکیل مدافع عیسی سحر خیز در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: عیسی سحر خیز ابتدا به 2سال حبس محکوم شد که ما تسلیم به رای شدیم، دادگاه یک هشتم محکومت موکلم را کاهش داد و در نهایت وی به 21ماه حبس قطعی به اتهام توهین به مسئولان محکوم شد.

*بر اساس بخشنامه رئیس قوه قضاییه: دادستان کل کشور مامور نظارت و پیگیری بخشنامه ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری زندان‎ها شد

در این بخشنامه ضمن بیان دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، تصریح  شد که دادستان کل کشور با طرح موضوع در جلسات پیش‌بینی شده تمهیدات لازم را جهت اجرایی شدن آن فراهم می‌ کند.

*در صد و دومین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه مطرح شد:مجرمان حقوق های نجومی معرفی نشدند/حکم کرسنت قطعی شده ولی به مرحله اجرا نرسید/ توقیف سایت‌ها ربطی به مسائل شهرداری نداشتند/ مرتضوی از همه اتهامات تبرئه نشده است

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در صد و دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که روز 28 شهریور برگزار شد، به موارد ذیل اشاره کرد:

*معرفی گروه‌هایی که محکوم به تحمل کیفر می‌شوند

*تا جایی که الزامی وجود ندارد شخصی به زندان نرود

*باید منتظر رأی دادگاه درخصوص دادستان سابق باشیم

*حکم کرسنت صادره شده ولی هنوز اجرا نشده است

*وعده فراتر از مجوز شرکت‌های بازاریاب کلاهبرداری محسوب می‌شود

*دولت وظیفه تاسیس مراکز درمانی را دارد تا کسی به صرف اعتیاد زندانی نشود

*دولت متخلفان حقوق‌های نجومی را معرفی نکرد

*اگر خلافی در شهرداری صورت گرفته باشد بدون اغماض برخورد می‌شود

*سایت‌های توقیف شده ربطی به مسائل شهرداری نداشتند

*پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به قوه قضاییه ارجاع نشده است

*10هزار مالباخته پرونده نگین غرب تعیین تکلیف شدند

*آخرین وضعیت پرونده عاملان حمله به سفارت عربستان

*تعقیب قضایی احمد منتظری

*مدیرعامل بانک دی در بازداشت به سر می‌برد

*افراد باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و سند خودرو را به ثبت برسانند

*جزییات بازداشت 7 نفر از فعالان سیاسی اصلاح طلب

*خرم آبادی مطرح کرد: تذکر به آموزش و پروش برای استفاده از تلگرام/ نهادها از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده کنند

عبدالصمد خرم آبادی معاون قضایی دادستان کل کشوردر خصوص استفاده دستگاه‌ها و نهادهای دولتی از شبکه‌های اجتماعی خارجی از جمله تلگرام گفت: بعضی از بانک‌ها از شبکه‌های اجتماعی خارج از کشور استفاده می‌کردند که به آن‌ها تذکر داده شد و ما این موضوع را تخلف می‌دانیم و اگر استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارج از کشور منجر به خروج اطلاعات از کشور شود موضوع جنبه قضایی پیدا می‌کند و ما آن را حتما پیگیری می‌کنیم.
 
خرم آبادی ادامه داد: متوجه شدیم که وزارت آموزش و پرورش برای ارتباط بین مدارس از شبکه اجتماعی تلگرام استفاده می‌کند که ما این موضوع را تذکر می‌دهیم و درخواست داریم  مدیران از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان