مهر بررسی کرد؛

ساختمانی که قربانی وعده‌ها شده است/ فیلمخانه یا فراموشخانه

ساختمان فیلمخانه ملی ایران بعد از گذشت سال ها که در دست ساخت است و با توجه به وعده مدیران سینمایی همچنان به بهره برداری نرسیده است.

ساختمانی که قربانی وعده‌ها شده است/ فیلمخانه یا فراموشخانه

به گزارش خبرنگار مهر، فیلمخانه ملی ایران در ابتدا با نام «آرشیو فیلم ایران» کار خود را آغاز کرد که وظیفه آن در حال حاضر حفظ و نگهداری فیلم های تولید شده در سینمای ایران است و برای حفظ آرشیوی از تولیدات سینمای ایران معمولا فیلمسازان یک نسخه از اثر سینمایی خود را برای حفظ و نگهداری در فضای مناسب به فیلمخانه ملی ارایه می کنند.

حجم بالای آثاری که به فیلمخانه رسیده و کمبود جا باعث شد که سال ها قبل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نتیجه برسد که ساختمان جدیدی را با امکانات استاندارد برای نگهداری از فیلم هایی که به صورت نگاتیو ساخته شده اند، بسازد.

به همین منظور فضایی در کنار ساختمان موزه سینما در باغ فردوس انتخاب شد تا ساختمان جدید فیلمخانه ملی با استفاده از جدیدترین و به روزترین امکانات برای نگهداری از میراث سینمای ایران ساخته شود. این مکان از سال 1366 برای انتقال و حفظ و نگهداری اسناد و مواد تصویری در نظر گرفته و نقشه‌های لازم از اسفند 1371 طراحی شد.  

بعد از گذشت سال ها از تصمیم گیری برای ساخت ساختمان جدید فیلمخانه ملی و تاکید وزیران، مدیران و مسئولان سینمایی که طی این سال های طولانی روی کار آمده اند بر راه اندازی و تجهیز هرچه سریعتر ساختمان فیلمخانه ملی ایران، اما همچنان این ساختمان سرنوشت مشخصی ندارد.

با توجه به پیگیری های اخیرمان به این اطلاعات رسیدیم که تنها 10 درصد به پایان کار ساخت ساختمان فیلمخانه ملی ایران باقی مانده و تازه با تکمیل ساختمان باید آن را برای مکان تخصصی فیلمخانه تجهیز کرد.

به گفته مسئولان طرح، بودجه لازم برای به پایان رساندن این پروژه اختصاص داده نمی شود و این همان بودجه ای است که طی چهار سال گذشته تلاش بسیاری برای دریافت آن صورت گرفته و به نتیجه ای نرسیده است.

مسعود معمار سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرده بود برای به پایان رساندن ساختمان فیلمخانه، 5 میلیارد تومان درخواست اعتبار داشته اند که هیچ مبلغی برای آن اختصاص داده نشده است. در واقع می توان گفت در سال 94 هیچ بودجه ای به این پروژه اختصاص داده نشد و در سال 95 هم هیچ بودجه و اعتباری به دست ما نرسید.

با توجه به وعده هایی که مدیران سینمایی برای تکمیل ساختمان فیلمخانه می دهند و هیچکدام عملی نمی شود، می توان گفت فیلمخانه ملی ایران تبدیل به فراموشخانه شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان