نامه نیوز بررسی کرد؛

آیا خط تماس تهران و واشنگتن برقرار می شود؟

ترامپ تلاش می کند همه مسائل را با برخورد دو طرفه و یکجانبه حل کند و از هر چه توافق و گفت و گوی چند جانبه بیزار است.

گروه بین الملل نامه نیوز: رئیس دفتر رئیس جمهور رازی را در رابطه با ترامپ و تمایلش به صحبت با مقامات ایرانی فاش کرده است. او گفته است وقتی روحانی در نیویورک بود ترامپ ۸ بار به روحانی زنگ زده است اما رئیس جمهور به آن پاسخ نداده است.

واعظی با بیان اینکه وقتی آمریکا می خواهد برای مردم ایران تصمیم گیرد مردم خودشان تصمیم گیری خواهند کرد و با این موضوع مقابله می‌کنند، گفت: اینکه می گویند ایران به دنبال مذاکره با آمریکا می رود تا الان که غیر از این بوده و وقتی آقای روحانی به مقر سازمان ملل رفت این آقای ترامپ بود که هشت بار درخواست گفت‌وگو با آقای روحانی را مطرح کرد ولی آقای روحانی این درخواست را قبول نکرد.

در این باره جالب است که در این باره دونالد ترامپ ادعا کرده است، ایران بالاخره برای مذاکره و دستیابی به یک توافق با او تماس خواهد گرفت و این توافق صورت خواهد گرفت.

 دونالد ترامپ در نشست ناتو ضمن رد نکردن افزایش تنش میان ایران و آمریکا ادعا کرد: ایران با احترام بیشتری نسبت به گذشته با آمریکا رفتار می کند. آنها مشکلات زیادی دارند و اقتصادشان در حال فروپاشی است.

او همچنین مدعی شد: بالاخره یک روز به من زنگ می‌زنند و می‌گویند بیا توافق کنیم و ما هم توافق می‌کنیم.

 تحلیلگران همواره نسبت به عدم شناخت آمریکا از ایران و فرهنگ ایرانی هشدار داده‌اند و این موضوع را موجب به وجود آمدن محاسبات اشتباهی در سیاست‌های آمریکا در قبال ایران دانسته‌اند.

مقامات کشورمان و نیز رهبران کشورهای اروپایی همواره تاکید کرده اند که برجام تنها مربوط به برنامه هسته ای ایران است و موضوعات خارج از آن را شامل نمی شود. همچنین جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که برای ماندن ایران در برجام اروپا باید تضمین های لازم را به ایران در راستای حفظ منافع کشورمان در برجام ارائه دهد. این در حالی است که مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا عدم توجه به مسائل موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران  را دستاویزی برای خروج از این توافق قرار داده‌اند.

شاید این سوال پرسیده شود که در حالی که رئیس جمهور امریکا به شکل عجیبی دوست دارد با هر کشوری که با آن مشکل دارد، به دیدار رئیس چمهور آن برود و به شکل دو نفره در مورد آن سخن بگوید، چرا روحانی این تمایل ترامپ را پاسخ نمیدهد تا تابو دوباره بشکند و روسای جمهور ایران و امریکا هم روبروی هم بنشینند.

همچنان که کیم جونگ اون و ترامپ روبروی او نشستند و در فضایی محرمانه به بررسی شرایط و مسائل دو کشور پرداختند. اما سوال این است که آیا دیدار ترامپ با همتای کره ای و روسی خود نتیجه ای هم داشته یا خواهد داشت؟ هر چند زود است به این سوال پاسخ دهیم اما آنچه از ژست ها، نگاهها و رفتار ترامپ به نظر میرسد این است که او چندان نمیداند چه خواهد شد و استراتژی دقیقی برای این موضوع ندارد و تنها به دیدار و زمان حالی که در آن است خوش است. روندها و سخنانی که پس از دیدار رهبر کره شمالی با ترامپ شکل گرفته نشان میدهد همه چیز نه تنها به سرعت ابتدایی و شتابان دیدار پیش رفت، رو به جلو نخواهد بود.

همچنین روسیه و امریکا مسائلی دارند که در گذشته حتی با دیدار و مذاکره حل نشده و منافع متضاد دو ابرقدرت به شکلی است که چشم اندازی برای حل آنها وجود ندارد و دیدار و گفت و گو، تنها میتواند شدت گرفتن و بغرنج شدن اختلافات را مدیریت کند.

این موضوعی است که ترامپ از درک ظرافتهای آن عاجز است و جهان یک بعدی او همه چیز را بسیار ساده تر از آنکه هست میبیند.

همین روند در احتمال دیدار دو رییس جمهور ایران و امریکا هم مشاهده میشود. بجز اینکه ایران به حق اعتقاد دارد مذاکره در موضوعی که قبلا یکبار در آن به توافق رسیده شده، کاری عبث است و امریکا نشان داده بازیگری قابل اعتماد نیست، موضوع دیگر این است که طرف ایران عقیده دارد مذاکره با کشوری که شخصی چون ترامپ بر صدر آن نشسته فایده ندارد و چیزی از آن در نمی آید.

زمانی که روحانی در دوره اوباما در نیویورک بود همین تماس از سوی اوباما با روحانی گرفته شد و روحانی به آن پاسخ داد و برای اولین بار پس از انقلاب دو رئیس جمهور ایران و امریکا تلفنی گفت و گو کردند. اما شرایط در آن زمان با زمان کنونی متفاوت است. ترامپ نه دیگر اوباما است و نه دیگر شرایط منطقه ای و بین المللی همان است که بود. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان