به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «آرش محبی نژاد» افزود: تامین ارز 4200 تومانی برای قطعه سازان هنوز در وضعیت سردرگمی است. به گفته وی، بخشی از ارز مورد نیاز قطعه سازان باید صرف خرید مواد اولیه و همچنین قطعات یدکی و ماشین آلات شود اما تاکنون ارز وعده داده شده گروه یک به آنها تخصیص نیافته و همین مساله قطعه سازان را با مشکل مواجه کرده است.
این مقام صنفی ادامه داد: همچنین آنچه از ارز گروه 2 با معرفی به سامانه نیما باید دریافت شود و قطعه سازان زیادی در نوبت و صف طولانی بوده و هنوز نتوانسته اند آن را دریافت کنند زیرا اکنون صادرکنندگانی نداریم که ارز به اندازه کافی به سامانه نیما عرضه کنند.
محبی نژاد ادامه داد: وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص پرداخت یارانه سود تسهیلات 320 هزار میلیارد ریالی بازسازی و نوسازی صنایع از دیگر امیدهای فعالان این صنعت هنوز ترتیب اثر داده نشده است.
«این میزان اعتبار از سوی بانک ها با سود 18 درصد اعطا می شود، اما مقرر شده سود آنها بین 6 تا 12 درصد باشد و باقیمانده آن تا 18 درصد را دولت پرداخت کند».
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان با یادآوری تهدید تحریم های جدید و آینده صنعت قطعه سازی کشور، افزود: این موضوع در 2 بخش پیگیری می شود؛ نخست آنکه 2 میلیارد دلار صرف خرید و ذخیره سازی مواد اولیه حیاتی یا قطعات نیم ساخته ای شود که امکان ساخت آنها در داخل وجود ندارد؛ همچنین بخشی از آن صرف واردات ماشین آلات و ابزار خاص می شود.
«مهلت انجام این مهم تا 15 مردادماه امسال است و امید می رود این ارز خارج از نوبت به قطعه سازان تخصیص داده شود».
«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها را در دوره 90 و 180 روزه صادر کرد.
پایان مهلت 90 روزه 15 مردادماه امسال خواهد بود.
محبی نژاد ادامه داد: بخش دوم، از زمان اجرایی شدن تحریم ها آغاز می شود که دیگر امکان تامین مواد اولیه و سایر ملزومات وجود ندارد.
وی گفت: در آن زمان باید برای درون زایی این صنعت و افزایش عمق داخلی سازی قطعات در کنار یافتن مواد اولیه جایگزین، فرصت کافی پیدا کرده باشیم.
این مسئول تاکید کرد: پس از آغاز تحریم ها، باید تمرکز خود بر برنامه ریزی و مدیریت را افزایش دهیم.
به گفته وی، شیوه کنونی در پیش گرفته شده از سوی دولت، مجلس شورای اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، جوابگوی نیازهای صنعت قطعه سازی نیست. «مساله ای که نگرانی ها را در این حوزه افزایش داده است».
بیش از 84 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد که شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیکی، 30 درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.
آمارها نشان می دهد اکنون حدود یک هزار و 500 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند.