خبرآنلاین نوشت: اپیدمی جهانی اخبار جعلی با روش انتشار دیتای دروغین از طریق شبکههای اجتماعی معضلی جهانی در سال 2017 بوده که به گفته محققان آکسفورد، اخبار جعلی هنگام انتخابات به اوج رسیده تا بتواند افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهد.
تنها در چین 2 میلیون نفر در استخدام «ارتش سایبری» در بخش انتشار اخبار روی شبکههای اجتماعی حضور دارند و اغلب این افراد برای تحت تأثیر قراردادن افکار عمومی پس از انتشار اخباری که به نفع خود است، کامنت، لایک و ... را نیز دستکاری کرده تا بتوانند مردم را دنبالهرو سیاستهای خود کنند.
به گفته «سامانتا بردشو» از نویسندگان این تحقیق، بیشتر احزاب سیاسی درگیر این موضوع بوده و هنگام انتخابات پررنگتر میشود. به گفته وی داستان برگزیت و انتخابات 2016 آمریکا بهخوبی چنین جریاناتی را پررنگ کرد و حالا این نوع استراتژی توسط حکومتها بکار گرفتهشده تا افکار عمومی را تغییر دهند.
فیسبوک، توئیتر، واتساَپ، تلگرام و وی چت؛ عمده شبکههای اجتماعی و پیامرسان موبایلی هستند که توسط ارتشهای سایبری دولتی مدیریت میشوند.
بعد از چین که دو میلیون ترول در اختیار دارد، کشور آذربایجان با 50 هزار نفر استخدامشده برای لایک گذاشتن، کامنت نوشتن و ... در رده دوم جای داشته و حضور کشورهایی مانند ایران، اکراین و ویتنام نیز در صدر جدول قابلتوجه است.