کتابفروشی میراث فرهنگی شهر است

سرمایه‌گذاری چند میلیون دلاری چین برای حیات کتابفروشی‌ها

چین با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون ینی (برابر ۷.۵ میلیون دلار) قصد دارد کتابفروشی‌های پکن را در حالی باز نگه دارد که کشور هر چه بیشتر به خرید دیجیتال روی می‌آورد.

سرمایه‌گذاری چند میلیون دلاری چین برای حیات کتابفروشی‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از چاینا دیلی، مقامات شهر پکن سرمایه‌گذاری خود را 2.8 مرتبه به نسبت سال 2016 و 2017 افزایش داده‌اند تا بتوانند به کتابفروشی‌ها کمک کنند.

با این افزایش بودجه حداقل 40 درصد از هزینه‌های اجاره و گسترش کتابفروشی‌ها عملی می‌شود و به کتابفروشان این امکان داده می‌شود تا به گسترش این مکان‌ها بپردازند و آنها را حتی به مکان‌هایی جذاب برای توریست‌ها در خیابان‌های شلوغ و جوامع سکونتی جدید بدل کنند.

این حرکت برای این انجام شد تا بشود 700 کتابفروشی دیگر را ظرف 3 سال آینده باز نگه داشت. در صورتی که این طرح محقق شود شمار کتابفروشی‌ها در پایتخت پکن به 1700 باب می‌رسد که در خدمت جمعیت 22 میلیون نفری این شهر هستند.

معاون دفتر نشر، رادیو، سینما و تلویزیون پکن گفت فشار بر کتابفروشی‌ها زیاد است و باید به آنها کمک کرد که به بقای خود ادامه دهند. آنها حامل خاطرات شهر هستند و میراث فرهنگی شهر محسوب می‌شوند و بر محیط فرهنگی شهر تاثیر می‌گذارند.

به گفته وی این کمک نه فقط برای حفظ کتابفروشی‌ها بلکه با هدف بردن پایتخت به سمت صنعت کتابفروشی و بدل شدن پکن به یک مرکز عملیاتی در این زمینه انجام می‌شود.

در عین حال پکن قصد دارد تا 16 ساختمان بزرگ تحت عنوان «مال کتاب» در هر منطقه ایجاد کند. قرار است تا سال 2020 در این شهر 200 کتابفروشی‌ خاص نیز ساخته شود.

این مقام مسئول گفت ساخت مال‌های کتاب به عنوان مراکزی برای تجربه فرهنگی مطرح است که کارشان تنها فروش کتاب نیست بلکه مکانی برای برگزاری سخنرانی‌ها، فعالیت های خیریه، حضور برندها و رویدادهای مرتبط با نوآوری است.

بسیاری از کتابفروشی‌های چین در یک دهه اخیر تعطیل شده‌اند و خوانندگان بیشتر به سمت خواندن کتاب‌های الکترونیک گرایش پیدا کرده‌اند.  

در عین حال یکی از مشکلات کتابفروشی‌ها نبودن فضای کافی برای ادامه کار آنهاست. برای همین دولت اقدام به پرداخت سوبسید برای اجازه مکان برای کتابفروشی‌ها می‌کند تا بتوانند مراکز تجاری فعالی در این زمینه ایجاد کنند.

از دیگر سو دولت با کاهش مالیات‌ها قصد دارد به کتابفروشی‌ها کمک بیشتری کند. این در حالی است که پکن بیش از همیشه به عنوان یک مرکز فرهنگی و مکانی برای صنعت نشر مورد توجه قرار گرفته و دو سوم ناشران خصوصی در پکن فعالیت می‌کنند.

سال 2016 و 2017 مردم پکن به طور متوسط هر یک 10 کتاب چاپی در طول سال مطالعه کردند در حالی که سرانه ملی مطالعه کتاب در سطح کشور 4 کتاب در سال است.

به گفته این مقام مسئول بیش از 60 درصد شهروندان پکن کتاب‌ها را از کتابفروشی‌ها خریداری می‌کنند، نه آنلاین و این به معنی این است که کتابفروشی‌ها هنوز کانال اصلی ارتباط کتاب و مخاطبانشان هستند.

مالک کتابفروشی هانفنلو-ای که از سال 1904 در پکن تاسیس شده می‌گوید سیاست‌های دولت برای حمایت از کتابفروشی‌ها به آنها آرامش خیال می‌دهد و آنها را نسبت به آینده خوش‌بین‌تر می‌سازد.

وی افزود: برای همین ما به دنبال روش‌های کسب و کار جدیدتری می‌رویم تا بتوانیم مخاطبان بیشتری جذب کنیم.  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر