پیمان سندجی مدیر عامل شرکت واحد و اتوبوسرانی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: در حال حاضر روزانه به 4 میلیون مسافر در سطح شهر تهران خدمت رسانی میشود.
وی با بیان اینکه بر اساس طرح جامع حمل و نقل باید در سال جاری 9 هزار دستگاه اتوبوس با عمری کمتر از 8 سال داشته باشیم، گفت: در حال حاضر 6 هزار و 300 دستگاه اتوبوس موجود است که در واقع حدود 3 هزار دستگاه اتوبوس کمتر از میزان نیاز وجود دارد و همچنین از 6 هزار و 300 دستگاه اتوبوس، 4 هزار اتوبوس عمری بیش از 8 سال دارند.
سنندجی ادامه داد: اجرای طرح خطوط بی آر تی تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک و زمان سفر دارد. همچنین طبق مصوبات 10 خط بی آر تی در شهر تهران وجود دارد و بررسی نقاط ضعف خطوط بی آر تی برای افزایش ظرفیت در این خطوط در دستور کار است.
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته دولت اتوبوسهای شرکت واحد را اهدا میکرد و این در حالی است که از سال 90 تاکنون هیچ اتوبوسی به شرکت واحد واگذار نشده است، افزود: بنابر مصوبه امسال هیأت دولت از این پس 20 درصد از هزینه تجهیز ناوگان اتوبوسرانی توسط بهرهبردار، 30 درصد از آن از محل صرفه جویی یارانهها پرداخت میشود.
مدیر عامل شرکت واحد و اتوبوسرانی شهر تهران گفت: در صورت اجرا شدن این مصوبه تا پایان سال جاری، 500 دستگاه اتوبوس شرکت واحد نوسازی میشوند و امیدواریم تا سالهای آینده ناوگان اتوبوسرانی بر اساس طرح جامع حمل و نقل تهران تجهیز شود.
وی تصریح کرد: در مصوبه قید شده است که باید برای خرید اتوبوسهای جدید از تولیدات داخلی خریداری شود و ما ملزم به اجرای این مصوبات هستیم.
سنندجی با بیان اینکه بیش از 4 هزار اتوبوس از کل 6 هزار و 300 دستگاه اتوبوس موجود، عمری بیش از 8 سال دارند و از رده خارج شده اند و موضوع دودزایی اتوبوسها بسیار حائز اهمیت است، بیان کرد: تعداد 3 هزار دستگاه اتوبوس از 6 هزار و 300 اتوبوس موجود گاز سوز هستند و هیچ آلودگی ندارند.
سنندجی عنوان کرد: تعداد 3 هزار دستگاه اتوبوس موجود دیزلی هستند و 200 اتوبوس از این تعداد نیز استاندارد یورو 4 دارند و مابقی دارای استانداردهای یورو 3 و یورو 2 هستند.
وی با بیان اینکه اتوبوسهایی که دارای استاندارد یورو 2 هستند، تولید دود میکنند، گفت: برای رفع این مشکل طی جلساتی دریافت معاینه فنی برای اتوبوسها الزامی شد.
مدیر عامل شرکت واحد و اتوبوسرانی شهر تهران افزود: اولویت ما نوسازی کامل ناوگان اتوبوسرانی است، اما اگر به هر دلیل این مهم محقق نشود، نظارت دقیق بر دریافت معانیه فنی اتوبوسها انجام میشود تا دودزایی اتوبوسهای شرکت واحد به حداقل برسد.
بیشتر بخوانید: 80 درصد اتوبوسهای بخش خصوصی دارای کولر هستند/ نوسازی هزار دستگاه اتوبوس در انتظار مصوبات جدید
سنندجی با بیان اینکه روزانه به 4 میلیون نفر خدمت رسانی میشود و هر چه فاصله اتوبوسها از شهر بیشتر باشد، به تعداد اتوبوسهای بیشتری نیاز است، ادامه داد: برای حل مشکل ساکنان اطراف پارکینگها، ممنوعیت تردد پس از ساعت یک بامداد در این پارکینگها، گازسوز کردن اتوبوسها برای کاهش آلودگی صوتی و آلودگی هوا انجام شده است، همچنین در صدد طراحی و پیگیری نصب دیوار صوتی برای این پارکینگها هستیم.
وی با بیان اینکه اتوبوسها ساخت ایران هستند و نگرانی از جهت خرید قطعات لازم نداریم، اشاره کرد: تنها نگرانی ما اتوبوسهای گازسوز بود که خوشبختانه این اتوبوسها توسط خودروسازهای داخلی ساخته و تحویل داده شده اند، همچنین مسئولیت تحویل قطعات پس از خروج گارانتی و وارانتی با شرکت است، در نتیجه تحریمها مشکلی در نحوه خدمات رسانی ما ایجاد نخواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: رانندگان اتوبوسرانی در دو بخش عمومی و خصوصی فعالیت میکنند. رانندگان بخش عمومی کسانی هستند که در حال حاضر فعال هستند و در خدمت رسانی به ما کمک میکنند. همچنین تدابیر ویژهای برای رانندگان بخش خصوصی در نظر گرفته شده است تا از مزایایی بهرهمند شوند و انگیزه بیشتری برای فعالیت داشته باشند.
مدیر عامل شرکت واحد و اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه هیچ تبعیضی در اعزام اتوبوسها به شمال و جنوب تهران وجود ندارد، گفت: دسته بندی اتوبوسها از شرق به غرب و از شمال به جنوب است و دلیل این امر شیب موجود در مسیرهای شمالی است که بعضی از دستگاهها توان بالا رفتن از آن را ندارند و ناوگان 3 خط در منطقه 16 شهرداری تهران نوسازی شده است و برای اعزام اتوبوسها به شمال یا جنوب تهران تفاوتی قائل نیستیم.
وی گفت: ما در شرکت اتوبوسرانی سوخت را بر اساس میزان پیمایش تحویل میگیریم و به رانندگانی تحویل میدهیم و به طور میانگین هر اتوبوس روزانه 100 لیتر سوخت در شهر تهران مصرف میکند.
سنندجی با بیان اینکه بنابر مصوبه دولت هر اتوبوسی که از این پس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه میشود، باید گازسوز و یا فیلتر دار شود، اشاره کرد: با توجه به اینکه اتوبوسهای فیلتردار وجود ندارد، از این پس هر اتوبوسی که به ناوگان اتوبوسرانی اضافه میشود، گاز سوز است.
مدیر عامل شرکت واحد و اتوبوسرانی شهر تهران اضافه کرد: 50 درصد جا به جاییها از طریق اتوبوسهای بی آر تی و 50 درصد از جا به جاییها از طریق فیدر در بخش خصوصی صورت میگیرد و همچنین بخش خصوصی در سال گذشته ثابت کرد که میتواند در حل مشکلات ترافیک بسیار تاثیرگذار باشدو باید از ظرفیت غیر قابل انکار بخش خصوصی بهره گیریم.
وی با بیان اینکه نوع مسافرتهای شبانه در شهر تهران شناسایی شده است، تشریح کرد: مسافرتهای شبانه در تهران به قصد ورود و خروج به ترمینالها، مسافرت کاری و مسافرتهای سیاحتی به پارکها به خصوص در شبهای تابستان انجام میشود. بر همین اساس فعالیت تمام خطوط بی آر تی در تهران شبانه روزی است و 3 خط فیدر در منطقه 12 به صورت شبانه روزی فعالیت میکنند.
سنندجی اظهار کرد: استفاده از مینی بوسهای مخصوص برای جا به جایی مسافران در شب در 44 خط شبانه در دستور کار است که پس از نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اجرا میشود.
وی با بیان اینکه هر اتوبوسی در دنیا منوط بر 4 شرط داشتن خطوط خوب، قابل دسترس، برنامه ریزی و زمانبندی و ناوگان مناسب و پرسنل آموزش دیده کارآیی دارد، افزود: خطوط ما به طور مداورم رصد میشود و کمبود ناوگان را با زیاد بودن سر فاصله ایستگاهها جبران خواهیم کرد، لذا برای اعزام اتوبوسها به شهرکهای تازه تاسیس مشکلی نداریم.
مدیر عامل شرکت واحد و اتوبوسرانی شهر تهران در پایان تصریح کرد: در تبصره دو قانون 5 شهرداری برای جلوگیری از ورود دستفروشان و متکدیان مرد به قسمت زنان تدابیری اندیشیده شده که قابل کنترل است و در اسرع وقت پیگیری میشود، همچنین تا پایان سال جاری تمام اتوبوسهای بی آر تی به سیستم اعلام نام ایستگاه مجهز میشوند.