ماهان شبکه ایرانیان

استاد دانشگاه تهران در گفت وگو با ایرنا:

«آموزش» نیاز اصلی دانشجویان برای کارآفرینی فناورانه است

«آموزش» نیاز اصلی دانشجویان برای کارآفرینی فناورانه است
سید عباس طباطبایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: اگر فعالیت فناورانه در دانشگاه ها به صورت هدفمند انجام شود، جوانان این مرز و بوم را می توان به طور اصولی پرورش داد تا با پختگی لازم و با کسب تجربه های مناسب، وارد حوزه فناوری شوند.
وی با بیان اینکه پرورش درست استعدادهای کشور نیازمند مدیریت اصولی فناوری در دانشگاه هاست، اظهار داشت: در این صورت به شکل اصولی وارد حوزه فناوری خواهیم شد؛ طرح ها و ایده های کاربردی نیز افزایش خواهند یافت و سرمایه گذاران نیز با تمایل، جذب این طرح ها و ایده ها می شوند.
طباطبایی ادامه داد: به طور نمونه، یک تیم ورزشی برای کسب آمادگی لازم و رقابت با سایر تیم ها، فقط نیاز به خرج کردن یا تامین بهترین مربی ندارد بلکه آمادگی بازیکنان محور اصلی است؛ برای آمادگی آنان نیز باید برنامه ریزی اصولی کرد.
«ما نیز ابتدا باید با برنامه ریزی اصولی دانشجویان را آماده ورود به حوزه فناوری کنیم و این کار را با بودجه محدود نیز می توان انجام داد.»
رئیس مرکز رشد فناوری و دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هرچند کارهای خوبی در اغلب دانشگاه ها در این زمینه انجام شده اما این اقدامات باید با جدیت بیشتری ادامه یابد.
وی افزود: دانشگاه های علوم پزشکی در زمینه فناوری اندکی از دانشگاه های وزارت علوم، عقبترند اما این دانشگاه ها ظرفیت های بالایی دارند و از دانشجویان باهوش و با استعدادی برخوردار هستند و می توانند با قوت وارد این حوزه شوند.

** دانشجویان، جسارت ورود به کارهای نو را داشته باشند
طباطایی تاکید کرد: دانشجویان باید جرات و جسارت ورود به کارهای جدید و نو را داشته باشند؛ البته این کار باید با درایت و شناخت کافی انجام شود؛ لازم است این موقعیت را برای دانشجویان فراهم کنیم.
رئیس مرکز رشد فناوری و دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: به طور معمول دانشجویان در زمان اشتغال به تحصیل با فضای کسب و کار بیگانه اند و باید آنان را به صورت علمی با این فضا آشنا کنیم.
وی دانشگاه را فضایی مناسب برای تمرین دانشجویان در کارهای فناورانه دانست و افزود: وقتی دانشجویان با برنامه ریزی و با هدف وارد این فضا شوند، به طور حتم شاهد کارهای بزرگی در حوزه دانشجویی خواهیم بود.

** دانشجویان فاقد آموزش های کافی برای ورود به حوزه فناوری هستند
طباطبایی در ادامه افزود: فقط بخشی از مشکلات شرکت های دانش بنیان، کمبود بودجه و سرمایه است؛ در واقع مشکل اصلی شرکت های دانش بنیان «نبود آموزش های کافی برای ورود دانشجویان به حوزه فناوری و کارآفرینی است.»
وی افزود: از همین بودجه محدود، به دلایل مختلف از جمله بی تجربگی، استفاده درستی نمی شود یا صرف طرح هایی می شود که بازدهی کافی ندارند و منجر به اشتغال پایدار نمی شود.
رئیس مرکز رشد فناوری و دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در برخی موارد، محققان جوان ایده خامی در ذهن دارند و فکر می کنند که با آن می توانند محصولی را تولید و روانه بازار کنند که این ذهنیت باید تغییر کند.
وی افزود: تجاری سازی محصول نیاز به اطلاعات بیشتر دارد؛ به طور معمول محققان بویژه دانشجویان از این اطلاعات بی بهره اند؛ اگر طرح یا ایده مورد ارزیابی اقتصادی قرار گیرد، ممکن است حتی مقرون به صرفه نیز نباشد.
طباطبایی افزود: کاری که در سال های اخیر در دانشگاه شهید بهشتی انجام دادیم و مدیریت فناوری وزارت بهداشت نیز این کار را انجام می دهد اینکه فناورها را وارد فضای کسب و کار و با اقتصاد بازار بیشتر آشنا کنیم.
وی اظهار داشت: می خواهیم محققان و پژوهشگران را با فضای کسب و کار آشنا کنیم و به احتمال فراوان، برخی از آنان با آشنایی با این فضا در طرح ها و ایده های خود تجدیدنظر خواهند کرد.
علمی ** 1201 **2017 ** 2023
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان