یکی از هنرهایی که مخصوصاً در سال های اخیر با گسترش روزافزون لوازم و وسایلی دیجیتالی روزبه روز پیشرفت بیشتری داشته است ،هنر عکاسی است،درواقع عکاسی همواره با علم و پیشرفت آن رابطه مستقیم داشته است چراکه دوربین های عکاسی و سایر ادوات به کاررفته در این هنر با توجه به روز شدن آن ها می تواند بر کیفیت عالی محصول ایجادشده مؤثر باشد. اگر شما عکاس باشید و از علم و راهکارهای به کاررفته در تجهیزات این هنر سررشته کافی نداشته باشید، نمی توانید به بهترین و عالی ترین نتیجه دست یابید. پس آشنایی با فناوری های جدید در این حرفه روزبه روز بیشتر حس می شود و این امر از زمانی فزونی یافته است که دوربین و ها و کار عکاسی مورد هجمه های فنّاوری و مشتقات آن قرار گرفت. ما در این متن درباره عکاسی با دوربین دیجیتال تلاش بر این داریم که شمارا با مسائل اساسی و اولیه این هنر و ابزارهای هنری دیجیتال مؤثر در این حرفه بیشتر آشنا کنیم.به این نکته از ترفندهای عکاسی دیجیتال توجه داشته باشید که در متن از بعضی معادل های زبان اصلی کلمات بهره برده ایم برای مثال سنسور و یا کراپ کردن ،این کار به دلیل استفاده هر چه بیشتر شما از واژگان تخصصی است که به شما کمک می کند در صورت تمایل با استفاده از همین واژگان به جست وجو در میان انبوه مقالات خارجی بپردازید و بتوانید موضوع موردنظر خود را بیابید. با نکاتی از نوردهی در عکاسی دیجیتال با ما همراه باشید.
انتخاب لنز
اگر در ابتدای راه عکاسی با دوربین دیجیتال هستید نگران نباشید ،حتماً نیازی نیست که عدسی های گران و با مارک هایی خاص را خریداری نمایید بلکه استفاده از عدسی های معمولی نیز برای شما مناسب خواهد بود. باهر دوربینی که شما خریداری می نمایید یک عدد لنز که معروف به لنزهای کیت هستند ،وجود دار. این لنز ها برای نوردهی در عکاسی دیجیتال می تواند سالیان درازی با شما در کار عکاسی همراهی کند و وسیله ای ماندگار خواهند بود. یکی از توانایی این لنز ها گستره زوم زیاد آن هاست که به شما توانایی عکاسی در مواقع خاص را می بخشد. با تمام این مسائل که عنوان شد وقتی شما بسیار حرفه ای تر شدید و احساس نیاز برای داشتن وسایلی خاص تر و قدری حرفه ای تر کردید بهتر است که در خرید این گونه وسایل دقت کافی را داشته باشید. یکی از لوازم جانبی واصلی که در عکاسی به شما کمک می کند تا بهترین عکس ها را بگیرید و از هنر خود نهایت لذت را ببرید. در عکاسی با دوربین دیجیتال یکی از نکاتی که بر میزان خلاقیت و توانایی شما در عکاسی تأثیری عمیق می گذارد لنز مورداستفاده در دوربین شما خواهد بود.برای نوردهی در عکاسی دیجیتال اگر خواهان داشتن عکس هایی باکیفیت بالا هستید و دوست دارید در عکاسی با دوربین دیجیتال عکس هایی را خلق کنید که جزو بهترین ها باشند در کنار سنسور مورد مهم عدسی و نوردهی در عکاسی دیجیتال شما خواهد بود ،ما می خواهیم با معرفی و شناساندن بهتر لنز به شما در این راه همراه ترفندهای عکاسی دیجیتال و شما باشیم پس مارا تنها نگذارید.
کراپ فاکتور(crop factor)
یکی از عواملی که بر زاویه دید لنز یک دوربین تأثیرگذار خواهد بود اندازه سنسور آن خواهد بود میزان حس گر نشانگر فاصله کانونی است، که باهم رابطه ای معکوس دارند یعنی به هر مقداری که سنسور دوربین شما کوچک تر ،فاصله کانونی مؤثر بیشتر . برای مثال با دوربین کانن 5d m3 و یا دوربین نیکون d810 کار را شروع می کنیم. حسگر این دوربین های به صورت فول فریم می باشند که ابعادی معادل یک فیلم 35 میلی متری آنالوگ را دارا می باشند. یعنی چیزی در حدود 24 در 35 میلی متر. در عکاسی با دوربین دیجیتال و در دوربین های باکیفیت میانی و یا کم dslr اکثراً حسگرهایی با ابعاد 16 در 24 میلی متری یا همان حسگرهای aps-c به کاربرده شده اند. این حسگرها توانایی ثبت تصاویر کسب شده به وسیله لنز را در اندازه کمتری دارا هستند. همان طور که به یاد دارید حس گر و فاصله کانونی نسبتی عکس دارندو در این مورد ابعاد فاصله کانونی مؤثر تقریباً 1.5 تا1.6برابر خواهد شد که این تغییر بسته به کارخانه سازنده دوربین متفاوت خواهد بود. اگر دوربین شما حسگر aps-cدارد یعنی دارای یک حسگر قوی است و عدسی ای با ظرفیت 50 میلی متر،زاویه دید آن برابری خواهد کرد با یک دوربین با لنز 75 و یا 80 میلی متری در دوربینی دیگر که به صورت فول فریم تصاویر را ذخیره می نماید. اگر شما یک عکاس در حیطه ورزش و یا درزمینهٔ حیاط وحش و حیوانات هستید این یک فاکتور مؤثر برای شما خواهد بود زیرا با دارا بودن این حسگر حتی اگر یک عدسی 400 میلی متری خریداری نمایید ،خواهید توانست باقدرت لنزی برابر 600 و یا حتی 640 میلی متر عکس های خود را بگیرید و این یک امکان عالی است.اگر شما علاقه به عکس گرفتن با زاویه واید هستید در این هنگام مجبور به خریداری کردن لنز هایی باقابلیت فوق واید هستید که جزو رده لنز های گران قیمت در عرصه عکاسی است. بر همین اساس اگر عکاس طبیعت هستید دارا بودن عدسی های سیگما 10-20 برای شما یک حسن به حساب می آید البته به خاطر داشته باشید در صورت داشتن دوربین هایی با حسگر aps-c .حال قصد داریم برای تفهیم هرچه بهتر این قضیه مثالی دیگر بزنیم.از ترفندهای عکاسی دیجیتال برای این مثال به دو دوربین نیاز داریم،یک دوربین نیکون d810 فول فریم و دیگری دوربین نیکون d550 که دارای حسگر aps-cاست. این دو دوربین را در وضعیت هایی مشابه بر روی سه پایه قرار دهید و اقدام به گرفتن عکس نمایید. در عکاسی با دوربین دیجیتال این عکس را ابتدا با رعایت فاصله کانونی 50 میلی متر و با دوربین نیکون و با حسگر aps-c را بگیرید خواهید دید که اگر بخواهید همین عکس را با دوربین دارای حسگر d810 بگیرید باید از فاصله ای کانونی برابر با 75 میلی متر استفاده کنید. پس می توانیم به یک نتیجه گیری برسیم که برای گرفتن یک عکس با یک کادر مشترک با دو حسگر متفاوت نیازمند تغییر فاصله کانونی خواهید بود ،تغییری از 75 میلی متر به 50 میلی متر. اگر بخواهیم به تعریف فاصله کانونی بپردازیم می توانیم بگوییم که صرفاً برای بزرگ کردن اجسامی که در یک فاصله دورتر از شما واقع شده اند ،نمی باشد. اعداد و فاصله ها در این زمینه نقش بسیار زیادی رادارند، در عکاسی با دوربین دیجیتال به یاد داشته باشید که میاز است همیشه فاصله کانونی و ضرایب آن در هنگام عکس برداری توجه کافی را داشته باشید.برای به دست آوردن فاصله های کانونی مؤثر در دوربین های کانن با حسگری aps-c و نیکون نیاز است که فاصله کانونی اصلی آن ها را به ترتیب در اعداد 1.6 و 1.5 ضرب نمایید، تا عدد درست به دست بیاید برای مثال 1.6*70 = 112 میلی متر
عکاسی با دوربین دیجیتال : سرعت لنز
در این قسمت و در نوردهی در عکاسی دیجیتال می خواهیم درباره سرعت عدسی ها صحبت نمایید، امیدواریم شما این موضوع را با سرعت فوکوس اشتباه نکنید چراکه دو مفهوم متفاوت است درواقع در اینجا موضوع توانایی هر عدسی در دریافت کردن نور خواهد بود. در تعریف های لنزهای سریع باید بگوییم عدسی هایی هستند که دیافراگمی بازدارند. برای مثال f1.4 و یا f1.8. عدسی هایی که مثال زدیم این توانایی را دارا هستند که نسبت با عدسی هایی با f بیشتر یعنی f4 و یا f5.6 نور را افزون تر دریافت نمایند. در ین مواقع حجم زیادتری از نور وارد دوربین می شود و شما این توانایی رادارید که نوردهی خود را کمتر کنید درواقع سرعت شاتر را بیفزایید بدون اینکه نیاز داشته باشید ایزو را زیاد کنید. یکی از موارد که باعث می شود به راحتی نتوانید این عدسی های عالی را تهیه کنید قیمت بالای آن هاست و در کنار آن وزن زیاد این گونه لنزها. حال اگر شما لنز هایی رادارید که سرعت کمتری را دارا هستند برای اینکه بتوانید عکس هایی شارپ بگیرید که در آن ها لرزش دست کم تری دیده شود نیازمند بالا بردن میزان ایزو خواهید بود. یکی دیگر از مواردی که در تند یا کند دانستن سرعت عدسی مؤثر است،فاصله کانونی می باشد. این موضوع را با یک مثال برای شما تشریح خواهیم کرد. در عرصه عکاسی یک لنز 500 میلی متری با دیافراگم f4 در مقایسه با لنزی 100میلی متری با همان میزان دیافراگم از سرعت بالاتری برخوردار خواهد بود. در عکاسی از حیات وحش و طبیعت و یا عکس از شخصیت ها و عکاسی های ورزشی نکته مهم محو شدن زمینه عقب کار و کم کردن عمق میدان است که این کار با باز کردن زیاد دیافراگم و سرعت بالای عدسی قابل انجام خواهد بود. در نوردهی در عکاسی دیجیتال اگر شما یک لنز 50 میلی متری پرایم دارید این دوربین می تواند دیافراگمی تا f1.4 را نیز به شما ارائه کند که دیافراگمی بسیار باز محسوب می گردد. اما در لنزهای 24-100 کمترین میزان دیافراگمی که دارد f4 است.
ترفندهای عکاسی دیجیتال : دیافراگم شناور یا ثابت؟
در نوردهی در عکاسی دیجیتال ، اگر شما می خواهید عدسی های زوم خریداری نمایید باید به این مسئله بسیار توجه کنید که این لنزهاچقدرتوانایی حفظ خود درزمانی که دیافراگم درباز ترین حالت خود است یعنی کمترین عدد یا بیشترین میزانی که نور وارد دوربین می شود و اقدام به روم دوربین می کند را دارا می باشند. این قابلیت میزان قابل توجهی در قیمت این عدسی ها تأثیر خواهند داشت. در مثالی می توانید این موضوع را بهتر درک کنید.اگر عدسی ای بتواند در دیافراگم f4 میزان زوم خود را به طور کامل حفظ نماید قیمت بسیار بیشتر خواهد داشت نسبت به عدسی ای که دیافراگم f4 آن در حالت واید خود است ولی به وسیله زوم کردن بیشتر بازترین میزان دیافراگم آن به f5.6 می رسد. یکی از نکاتی که در ترفندهای عکاسی دیجیتال باید بدانید عدسی هایی با دیافراگمی شناور برای شما آزاردهنده خواهند بود و قبل از استفاده باید به آن توجه کنید این است که این عدسی ها در صورت زیادشدن فاصله کانونی خود دیافراگمشان بسته خواهد شد و برای اینکه عکس باکیفیت خود را حفظ کنید به اجبار باید سرعت شاتر خود را پایین بیاورید تا نوردهی شما در حالت استاندارد قرار بگیرد. برای خرید عدسی های شناور مطمئناً شما نیازمند صرف هزینه بیشتری خواهید بود ولی از این موضوع باید آگاه باشید که صرف این هزینه برای شما ارزنده خواهد بود پس اگر عکاسی حرفه ای هستید و یا علاقه مند به گرفتن عکس هایی عالی کمی در امور دیگر صرفه جویی کنید تا بتوانید این عدسی ها را خریداری کنید.
در ترفندهای عکاسی دیجیتال پنج لنزی که ارزش خریدن رادارند
عدسی های زوم تله فتو
از خصوصیات این عدسی های تله فتو می توان به فاصله کانونی آن ها اشاره نمود که چیزی بیش از 70 میلی متر است. قسمتی از اسم این لنز ها از زبان یونانی گرفته شده است، تله که به معنی دوردست می باشد. این لنز ها این توانایی رادارند که اجسام دور را نزدیک تر بیاورند طوری که در عکس ها فاصله شان از شما کمتر به نشر بیاید و همچنین می توانند پرسپکتیو را به صورت فشرده تر دربیاورند. از نکاتی که در ترفندهای عکاسی دیجیتال باید بدانید در این راستا باید به چند نکته مهم توجه نمایید اولین مسئله اینکه اکثر عدسی هایی که به صورت تله زوم خریداری می شوند خاصیت زوم دارند به این معنی که دارای بیش از یک فاصله کانونی هستند. در اینجا دو نمونه از عدسی هایی را که هم اکنون از کاربر بیشتری برخوردار هستند نام می بریم :200-70 و 400-11 مورد دوم که درباره ی این عدسی ها جای بحث دارد قدرت فشرده سازی پرسپکتیو در آن هاست. شما باید بدانید که در پرسپکتیو اجسام ازآنچه در واقعیت وجود دارند به شما نزدیک تر به نظر می رسند.
ترفندهای عکاسی دیجیتال : عدسی های واید
در دوربین های که حسگرهای aps-cدارند اعداد بین 10 میلی متر تا 24 میلی متر در حوزه عدسی های واید قرار می گیرند. از کارایی های این عدسی ها می توان به توانایی عکس گرفتن در فضاهای بسته و همچنین منظره ها را نام برد. از نکاتی که در ترفندهای عکاسی دیجیتال باید بدانید فقط به این نکته دقت کافی را داشته باشید که ممکن است به دلیل فاصله کانونی کم این عدسی ها عکس های شما دارای خمیدگی گردند پس مراقب باشید.
نوردهی در عکاسی دیجیتال : لنزهای ماکرو
عدسی های ماکرو برای عکاسی از اجسام و مواردی است که بسیار کوچک هستند شاید در ابعاد یک اینچ. درواقع این عدسی ها برای گرفتن عکس هایی کلوز آپ که با بزرگ نمایی 1*1 استفاده می گردند و آن ها را روی حسگر انعکاس می دهند. برخی از عدسی ها ممکن است در خصوصیاتشان از کلمه ای مانند macro استفاده شود اما از نکاتی که در ترفندهای عکاسی دیجیتال باید بدانید دقت کنید که این لنزه ها به طور حرفه ای و اختصاصی برای این منظور استفاده نمی شوند بلکه تنها قادر هستند که در محدوده واید خود تخت عنوان ماکرو مورداستفاده قرار گیرند. برای مثال اگر در شناسایی یک عدسی از اعداد ئ مشخصاتی چون canoon 24-105 f4 l macro استفاده شد به نکته بالا حتماً دقت کنید. عدسی هایی که می توان به عنوان عدسی های ماکرو اصلی در نظر گرفت عدسی هایی ثابت می باشند برای مثال 180mm macro و یا 60 mm macro .
عکاسی با دوربین دیجیتال : عدسی های پرایم
این عدسی های خاص دارای فاصله کانونی ثابتی هستند نمی شود در استفاده از آن ها زوم کرد. عدسی های پرایم دیافراگم هایی بسیار بازتر را شامل می شوند و به طورمعمول عدسی های کارشده در آن ها دارای کیفیتی بالاتر و بهتری نسبت به لنز های زوم خواهند بود.
نوردهی در عکاسی دیجیتال : لنز های سوپر زوم
عدسی های سوپر زوم توانایی دارند که محدوده بسیار زیادی از فاصله کانونی را در اختیار شما قرار دهند. برای مثال از عدسی های 200-18 و یا 300-24 یادکرد. این عدسی ها کارایی بسیار زیادی در عکس گرفتن از میدان ها ورزشی و یا خبرنگاری و همچنین میدان های جنگ رادارند. از معایب این عدسی های می توان به کم بودن کیفیت آن ها در برخی شرایط خاص اشاره نمود به نوعی می توان گفت این عدسی ها دارای دیافراگمی بسته تر است و همچنین کیفیت داخلی کمتری دارد. یکی از نکاتی که شما در اکثر عکاس های حرفه ای می توانید مشاهده نمایید این است که این عکاسان از تنها یک عدسی استفاده نمی کنند یعنی اگر یک عدسی 200-24 رادارند در کنار آن از عدسی های 70-24 و 200-7 هم بهره می برند.در اینجا لازم است ذکر کنیم که انتخاب یک تجهیزات درست و دقیق برای عکاسی نیازمند داشتن اطلاعاتی کافی است.با توجه به تمامی مطالب بالا می توانیم به این نتیجه برسیم که داشتن یک عکس باکیفیت بالا و عالی مستلزم داشتن عدسی ای فوق العاده می باشد با یک مثال عددی ساده این موضوع را باز می کنیم. اگر شما مبلغی معادلی 8 میلیون برای خرید کنار گذاشته اید،یک دوربین باقیمت یک میلیون تهیه کنید و عدسی ای باقیمت 7 میلیون عکس های بهتری می توانید تهیه کنید نسبت به زمانی که یک دوربین تهیه می کنید باقیمت 7 میلیون ولی عدسی ای را برایش مهیا کرده اید باقیمت یک میلیون. در اینجا ما قیمت را ملاک بالاتر بودن کیفیت در نظر .رفته ایم. این موضوع را نیز در نظر بگیرید که از ابتدا نیاز ندارید که لنز هایی با رنج قیمتی بالا یعنی در حدود 4 میلیون و یا بالاتر را خریداری نمایید بلکه می توانید با داشتن یک عدسی کیت معمولی 55-18 کار عکاسی خود را آغاز نمایید. در اینجا باید دقت کنید اگر بعدازاین مرحله تمایل به خرید عدسی داشتید دیگر نیاز نیست که عدسی هایی متوسط مانند 200-18 ، 135-18 و یا 105-18 را خریداری کنید حال حرفه ای تر شده اید و عدسی های بهتری را نیاز دارید. پیشنهاد ما برای شما خرید یک دوربین 750dکانن به همراه یک لنز 85-15 میلی متری است. این خرید خیلی از خریدن یک دوربین 70dبا لنز 105-18 بهتر خواهد بود و درنتیجه عکس هایی بهتری خواهید داشت. در اینجا باید بگوییم به حرف افرادی که دانش مناسب در این زمینه ندارند و یا دنبال منافع شخصی خود هستند گوش ندهید چراکه ممکن است برای کسب مبلغی بالاتر و سودی بیشتر پیشنهادهای غلطی را به شما عرضه کنند. برای مثال به شما عدسی هایی را بفروشند که بازه زوم بالایی دارند ولی قیمتی کمتر و کیفیتی پایین تر. در هنگام خرید تجهیزات دوربین خود همواره در خرید عدسی ها مقدار بیشتری از بودجه ای که کنار گذاشته اید خرج خواهید کرد در این مواقع حتی اگر شده است یکی از وسایل را نخرید ایرادی ندارد ولی بودجه آن را صرف خرید عدسی کنید،مثلاً سه خرید سه پایه را گرچه ضروری است به زمانی دیگر موکول کنید در عوض یک عدسی با دیافراگم ثابت بخرید. اینکه رفتار شما با دوربین خود به هنگام عکاسی سوژه موردنظر شما و یا حوزه عکاسی شما چیست ارتباط عمیقی با فول فریم بودن و یا aps-c بودن دوربین شما خواهد داشت. در این راستا اگر بازهم نیازمند اطلاعاتی هستید از خود دریغ نکنید و با بهترین اطلاعات به شمت خرید این وسایل بروید تا نتیجه عالی تری از صرف هزینه خود داشته باشید.